מה הסיבה שגורמת לאנשים לחזור לעשן?

מה הסיבה שגורמת לאנשים לחזור לעשן

בניגוד למה שנהוג לחשוב, גמילה מסיגריות יכולה להיות תהליך מהיר ופשוט; כאשר מגיעים מוכנים, בכוונה מלאה לעשות שינוי אמיתי, הגמילה עשויה להיות קלה מאוד והיא מצריכה שינוי מחשבתי בלבד ונכונות לאמץ דרך חיים בריאה יותר. עם זאת, גם אם לא חווים תסמיני גמילה קשים, עדיין מתעורר מדי פעם הצורך בסיגריה. הרצון הזה לעשן וההשתוקקות לניקוטין עלולים להתעורר גם אחרי שעברתם את השבועות הראשונים של הגמילה ואפילו אחרי שעברו שנים ארוכות ללא עישון. כיצד ניתן להסביר מצב זה ואיך אפשר להתמודד עם האתגר? המאמר הבא יעזור לעשות לכם קצת סדר.

למה אנחנו מתגעגעים לעישון?

רוב המעשנים מאמצים את המנהג המזיק הזה בגיל צעיר, וחלקם חושבים כי כאשר ירצו יוכלו לקחת הפסקת עישון באותה קלות שבה התחילו. אלא שבמציאות חולפת שנה ועוד אחת, ומהר מאוד מתברר למעשן כי הוא כבר התמכר לניקוטין שבסיגריות. ההתמכרות לניקוטין נוצרת מהר מאוד, בין השאר בשל אופן פעולתו של הניקוטין על המוח. חומר זה מגיע למוח בתוך שניות אחדות מרגע השאיפה, וכך הוא מעניק תגמול מיידי למעשן, ומעמיק את התלות של המעשן בסיגריות. 

ההתמכרות לניקוטין היא כמובן פיזית, אך ההתמכרות הנפשית לחומר הזה חזקה הרבה יותר. המעשן שהופך להיות תלוי בסיגריות מגלה כי הוא מתקשה להתמודד עם מצבי לחץ שונים ללא הניקוטין. כאשר הוא חש קושי או כאשר עליו להתמודד עם אתגר, הוא פונה פעמים רבות לסיגריות, וכך התלות בחומר הרעיל הזה גדלה. הסיגריות אומנם יוצרות תחושת רוגע, אך למעשה – תחושה זו היא אשליה בלבד. העצבנות שהאדם חש נובעת פעמים רבות לא מתוך קושי אמיתי, אלא מקורה בהתמכרות של הגוף לניקוטין ובצורך במנה נוספת. כך, גם אם כבר עברנו תהליך גמילה מעישון, לעיתים נרגיש עדיין את הצורך הזה בסיגריה. לכן, חשוב להיות מודעים למצב זה ולדעת כיצד להתמודד עימו.

באילו מקרים אנשים חוזרים לעשן?

מעשנים רבים מצליחים להימנע מעישון לאורך תקופות ארוכות מאוד. למשל, נשים רבות המעשנות בקביעות, מקפידות שלא לעשן כאשר הן בהריון, אך לאחר הלידה יש הבוחרות לחזור בכל זאת לעשן. גם אבות הנגמלים מעישון כאשר המשפחה מתרחבת או בעת מחלה, מתחילים לעשן שוב בשלב מאוחר יותר בחייהם. מדוע זה קורה? במקרים רבים הסיבה לכך אינה פיזית אלא מקורה בדרך המחשבה שלנו או באורח החיים שלנו. לאחר ימים ספורים ללא עישון הגוף כבר מתחיל להשתחרר מן התלות בניקוטין, אך גם הנפש צריכה להיגמל מהעישון. רבים רואים בגמילה כסוג של ויתור, כאובדן של דבר מה שהיה חלק מרכזי בחיים שלנו. אחרי הכול, הסיגריות מקושרות במחשבה שלנו לבילוי עם חברים, להפסקות במהלך יום העבודה ולפסק זמן שאנחנו מעניקים לעצמנו. אם המעשן עדיין מקשר במחשבתו בין עישון לבין הנאה, יהיה עליו קשה להתקדם ולהיגמל לצמיתות.   

משנים את הגישה

מכיוון שההתמכרות לסיגריות היא פיזית ונפשית כאחד, השלב הראשון בתהליך גמילה מעישון הוא שינוי הגישה כלפי מנהג זה. כיום, כולנו כבר מודעים לכך שהסיגריות מזיקות לבריאות, מקצרות את חיינו ופוגעות באיכות החיים שלנו, אך בכל זאת מעשנים רבים מתקשים להפסיק לעשן. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא התחושה הרווחת בקרב מעשנים, כי גמילה מעישון משמעותה ויתור על דבר מה בעל ערך. אך בפועל, כאשר בוחנים ביסודיות מה הסיגריה נותנת לנו באמת, מגלים כי כוחה של הסיגריה נובע מהתדמית שמנסות ליצור עבורה חברות הטבק. כשמקלפים את עטיפת הפרסום, מתברר כי מאחוריה אין דבר מלבד בזבוז של כסף ופגיעה בחייהם של אנשים רבים. לכן, כדי לשבור את מעגל ההתמכרות, נחוץ קודם כל שינוי בגישה והבנה כי הסיגריות אינן תורמות דבר לחיי האדם אלא רק פוגעות בו.

כיצד נגמלים לצמיתות?

כפי שניתן להבין מהדברים הכתובים לעיל, חלק גדול מהקושי של גמילה מעישון, נובע ממחסום פסיכולוגי.

כדי לפרוץ את המחסום הזה ניתן להיעזר בשתי האסטרטגיות הבאות:

  • פיתוח מודעות אישית – לכאורה, כולנו יודעים היום כי עישון מזיק לבריאות, ונדמה כי כל מעשן מחפש איך להיגמל מסיגריות לתמיד. המעשנים מודעים לעובדות ה"יבשות"; הם יודעים כי העישון מסרטן וכי הוא פוגע בכל מערכות הגוף; הם יודעים כי מנהג זה נעשה יקר יותר ויותר מדי שנה וכי הוא פוגע בבריאותם ובאיכות חייהם. אך בכל זאת, מעשנים רבים מצליחים למצוא צידוקים להמשיך לעשן. מדוע? בעיקר משום שבני אדם רבים "מספרים לעצמם סיפורים". הם משכנעים את עצמם ש"הכל גנטי" ושנזקי העישון יופיעו, אם בכלל, רק בעתיד הרחוק, רחוק בהרבה ממה שניתן לתפוס בהווה. גמילה מעישון לצמיתות מחייבת את האדם לבחון את חייו בכנות, ולהיות מודע לכל אותם ניסיונות שלו לתרץ את המשך העישון.
  • שינוי מחשבתי – השלב הבא, אחרי שהאדם מפתח את המודעות למצבו, היא שינוי מחשבתי. כאמור, אחד הקשיים בגמילה נוגע לכך שהמעשן רואה בסיגריה כדבר בעל ערך. אך אם הוא יפקח את עיניו ויבחן את המציאות בצורה אובייקטיבית הוא יגלה את האמת – העישון אינו גורם לו הנאה אלא רק מקצר את חייו ופוגע באיכות החיים. המעשן עסוק כל היום בתכנון הפסקת הסיגריה הבאה, ומתקשה ליהנות מרגעים קטנים ומענגים של החיים; מארוחה טובה, משיחה עם חברים שאינה כרוכה בריח העשן ואפילו מפעילות גופנית מרעננת. לכן, הצעד הראשון הוא לגלות מחדש את ההנאה ממה שבאמת עושה לך טוב, ולהבין שהעישון הוא רק מכשול בדרך. מכשול שניתן להתגבר עליו.

טיפים לסיום

אחרי שעשיתם את הצעד הראשון, והבנתם כי יש בידיכם את הכוח לעשות שינוי משמעותי בחיים שלכם, תוכלו להתחיל את תהליך הגמילה. כדי שתקופה זו תעבור בקלות ובמהירות, תוכלו להיעזר בשני הטיפים הבאים

פנו לעזרה – כיום ישנן סדנאות שיאפשרו לכם תוך זמן קצר להשלים מהפך אמיתי בחייכם

תיהנו מההווה – אחרי שתגמלו מסיגריות, תגלו כי פתאום התפנה לכם זמן רב וכמובן – גם כסף. לכן, תלמדו ליהנות מכל אותם דברים שלפני זה לא היה לכם זמן ואנרגיה אליהם.

עשו ספורט, חזרו לעסוק בפעילות אהובה, או בשתי  מילים – תיהנו מהחיים