מה הסיבה שגורמת לאנשים לחזור לעשן?

155

עישון הוא אחד ההרגלים המזיקים והממכרים ביותר, בין השאר בשל הניקוטין הקיים בכל הסיגריות וסוגי הטבק. לכן, כמעט כל אחד מאתנו מכיר לפחות אדם אחד שכבר הצליח להיגמל מהמנהג המסוכן הזה ובכל זאת חזר לעשן. במצבים אלו המעשן שחזר לסורו עלול לחוש אכזבה גדולה, בעיקר בשל הקושי שלו להתמודד עם ההתמכרות לחומרים הרעילים שבסיגריה. אך אל ייאוש! את ההתמכרות הזאת ניתן לשבור כאשר מבינים את טיבה ואת הסיבה שגורמת לאנשים לחזור לעשן. מטרתו של המאמר הבא היא לעורר את המודעות לנושא, ולהציע דרך הסתכלות חדשה שתסייע למעשנים לפתוח בדרך חיים חדשה ובריאה יותר.

באילו מקרים אנשים חוזרים לעשן?

מעשנים רבים מצליחים להימנע מעישון לאורך תקופות ארוכות מאוד. למשל, נשים רבות המעשנות בקביעות, מקפידות שלא לעשן כאשר הן בהריון, אך לאחר הלידה יש הבוחרות לחזור בכל זאת לעשן. גם אבות הנגמלים מעישון כאשר המשפחה מתרחבת או בעת מחלה, מתחילים לעשן שוב בשלב מאוחר יותר בחייהם. מדוע זה קורה? במקרים רבים הסיבה לכך אינה פיזית אלא מקורה בדרך המחשבה שלנו או באורח החיים שלנו. לאחר ימים ספורים ללא עישון הגוף כבר מתחיל להשתחרר מן התלות בניקוטין, אך גם הנפש צריכה להיגמל מהעישון. רבים רואים בגמילה מעישון כסוג של ויתור, כאובדן של דבר מה שהיה חלק מרכזי בחיים שלנו. אחרי הכול, הסיגריות מקושרות במחשבה שלנו לבילוי עם חברים, להפסקות במהלך יום העבודה ולפסק זמן שאנחנו מעניקים לעצמנו. אם המעשן עדיין מקשר במחשבתו בין עישון לבין הנאה, יהיה עליו קשה להתקדם ולהיגמל לצמיתות.   

כיצד נגמלים לצמיתות?

כפי שניתן להבין מהדברים הכתובים לעיל, חלק גדול מהקושי של גמילה מעישון, נובע ממחסום פסיכולוגי.

כדי לפרוץ את המחסום הזה ניתן להיעזר בשתי האסטרטגיות הבאות:

  • פיתוח מודעות אישית – לכאורה, כולנו יודעים היום כי עישון מזיק לבריאות, ונדמה כי כל מעשן מחפש איך להיגמל מסיגריות לתמיד. המעשנים מודעים לעובדות ה"יבשות"; הם יודעים כי העישון מסרטן וכי הוא פוגע בכל מערכות הגוף; הם יודעים כי מנהג זה נעשה יקר יותר ויותר מדי שנה וכי הוא פוגע בבריאותם ובאיכות חייהם. אך בכל זאת, מעשנים רבים מצליחים למצוא צידוקים להמשיך לעשן. מדוע? בעיקר משום שבני אדם רבים "מספרים לעצמם סיפורים". הם משכנעים את עצמם ש"הכל גנטי" ושנזקי העישון יופיעו, אם בכלל, רק בעתיד הרחוק, רחוק בהרבה ממה שניתן לתפוס בהווה. גמילה מעישון לצמיתות מחייבת את האדם לבחון את חייו בכנות, ולהיות מודע לכל אותם ניסיונות שלו לתרץ את המשך העישון.
  • שינוי מחשבתי – השלב הבא, אחרי שהאדם מפתח את המודעות למצבו, היא שינוי מחשבתי. כאמור, אחד הקשיים בגמילה נוגע לכך שהמעשן רואה בסיגריה כדבר בעל ערך. אך אם הוא יפקח את עיניו ויבחן את המציאות בצורה אובייקטיבית הוא יגלה את האמת – העישון אינו גורם לו הנאה אלא רק מקצר את חייו ופוגע באיכות החיים. המעשן עסוק כל היום בתכנון הפסקת הסיגריה הבאה, ומתקשה ליהנות מרגעים קטנים ומענגים של החיים; מארוחה טובה, משיחה עם חברים שאינה כרוכה בריח העשן ואפילו מפעילות גופנית מרעננת. לכן, הצעד הראשון הוא לגלות מחדש את ההנאה ממה שבאמת עושה לך טוב, ולהבין שהעישון הוא רק מכשול בדרך. מכשול שניתן להתגבר עליו.

בשורה התחתונה, מעשן המעוניין לגלות איך להיגמל מסיגריות לתמיד, צריך קודם כל להיות שלם עם ההחלטה שלו. אין די בהכרת הנזקים הפיזיים שגורם העישון; האדם צריך להכיר גם בנזקים הנגרמים לנפש שלו, ולהבין כי גמילה מעישון תוביל אותו למקום טוב יותר ולדרך חיים בריאה יותר, מכל הבחינות. כדי להגיע לנקודה זו ניתן כמובן גם להיעזר באנשי מקצוע ולהשתתף בסדנאות לגמילה מעישון, שבהן אפשר לפגוש אנשים רבים הנמצאים באותה נקודה כמוך.

כתבות נוספות

Service Category: 

גמילה מעישון