"טייס אוטומטי" – עישון כדפוס התנהגות

411

מעשנים רבים מגדירים את עצמם כ"מעשנים חברתיים" או כמעשנים המדליקים סיגריה רק בהזדמנויות מיוחדות. אך בחלק גדול מהמקרים ההרגל ה"חברתי" הזה הופך להיות במשך הזמן לדפוס התנהגות. החומרים הממכרים שבסיגריות גורמים לכך שהמעשן נזקק לכמות גדולה יותר של ניקוטין, ועל כן הוא מעשן יותר לעיתים קרובות יותר. לאורך הזמן, העישון כבר הופך לחלק משגרת היום-יום, ומכאן קצרה הדרך לפגיעה משמעותית בבריאות הגוף. על עישון כדפוס התנהגות ועל הדרך להיחלץ מההתמכרות לסיגריות – במאמר הבא.

כשנדלקות נורות אדומות

ההתנסות בחוויות שונות ובתחושות מגוונות היא חלק מהחיים האנושיים. זאת אחת הסיבות הגורמת לאנשים רבים לנסות לעשן – הם רוצים לדעת להבין במה מדובר ולחוות את התחושה שגורם העישון. מעשנים רבים אף מתחילים לעשן בגיל צעיר מאוד כתוצאה מלחץ חברתי או בשל הרצון לאמץ את ההרגלים של קבוצת אנשים מסוימת. במקרים אלו המעשן עשוי להגיד לעצמו "אני אפסיק כשארצה", "זה רק כשאני עם החבר'ה" וכיוצא בזה. במצבים אלו חשוב במיוחד לשים לב שהעישון האקראי אינו הופך להרגל קבוע. המעשן צריך לשאול את עצמו מדוע הוא מעשן ולשים לב אם נדלקות הנורות האדומות הבאות:

  • האם אתה מתכנן את הפעם הבאה שבה תעשן?
  • האם בכל מקום שאתה מגיע אליו אתה מחפש את פינת העישון?
  • האם התחלת לרכוש חפיסות של סיגריות?

מי שענה בחיוב לאחת או ליותר מהשאלות הבאות כדאי שישים לב – זה עלול להיות הצעד הראשון בדרך להתמכרות לסיגריות.

התמכרות

מעשנים שעדיין אינם בטוחים אם כבר התמכרו לחומרים הרעילים, חשוב שישימו לב לעניין הבא – אדם המכור להרגל או לחומר מסוים מנסה לפעמים רבות  להצדיק התמכרות זו בתואנות שונות. הוא עשוי לומר לעצמו: "זאת רק סיגריה אחת", "אני מעשן רק כשאני יוצא לבילוי", "זה מרגיע אותי", "זה מרגיע את הבטן", ועוד תירוצים מסוגים שונים. במקרים אחרים, ההתייחסות לעישון תהיה כאל פינוק שהמעשן זכאי לו; למשל, המעשן עשוי להגיד לעצמו: "זה היה יום ארוך וקשה", "עברתי שעות ארוכות ללא סיגריה אחת", "אתמול לא עישנתי כלום" וכיוצא בזה. מעשן שנוהג לומר לעצמו דברים מסוג זה לעיתים קרובות – סביר להניח שכבר התמכר לסיגריות וכדאי שיכיר במצב.

הצעד הראשון – מודעות

כידוע, הצעד הראשון לפני גמילה מעישון הוא הכרה במצב. מי שאינו מכיר בכך שהעישון הפך אצלו להרגל מזיק, לא יוכל לצאת מדפוס ההתנהגות השלילי הזה. לעומת זאת, כאשר המעשן מודע לכך שהוא מחפש סיבות שונות להמשיך לעשן, וכאשר המעשן יודע שהוא עושה ככל שביכולתו על מנת להמעיט בנזקי העישון – הוא מוכן להתחיל את תהליך הגמילה. על כן, כדאי שהמעשן יהיה כן עם עצמו בכל הנוגע להרגל העישון שלו ולמספר הסיגריות שהוא מעשן בכל יום.

הבחירה הבריאה

כאשר המעשן מודע סוף סוף למצבו ומוכן להתחיל בתהליך הגמילה, כל שנותר הוא רק לבחור את הדרך המתאימה לגמילה מעישון. כיום קיימות טכניקות רבות וגישות רבות להפסקת עישון, וחשוב לדעת שהמעשן אינו חייב לעבור את התהליך לבד. ניתן למצוא למשל סדנאות להפסקת עישון המאפשרות להיגמל מסיגריות במהירות ובקלות. בשורה התחתונה – אין זה משנה באיזו דרך בוחרים, העיקר שבסופה של הדרך המעשן יהפוך לאדם בריא יותר המוכן להתחיל בחיים חדשים וטובים יותר.

כתבות נוספות

Service Category: 

גמילה מעישון