גמילה מסוכר ופחמימות ריקות – להקשיב לגוף שלכם

לאורך שנים חינכו אותנו, שכדי לשמור על הבריאות, אנחנו צריכים לאכול רק מאכלים דלי קלוריות, לעשות כושר ולשתות המון מים (זה תמיד חשוב ונכון) אבל במבחן המציאות, אחד הדברים החשובים בשמירה על אורך חיים בריא וירידה במשקל בפרט, הוא להבין את ההבדל בין סוגי הפחמימות.

רובנו מכירים את המונח פחמימות בהקשר של פסטות, לחמים, מאפים. לכולם יש "סטיגמה" שהם מזינים בעיקר את הנפש ולפעמים גם את הגוף. בעולם אוטופי, היינו אוכלים הכל מהכל: נהנים מביס טוב של חלה טרייה, אוכלים לארוחת צהרים מנת פסטה עשירה ברטבים ואפילו מקנחים בסופלה שוקולד מתוק. אבל אנחנו יותר ויותר מבינים שמעבר לשמירה על המשקל, אנחנו צריכים לדאוג לבריאות שלנו וכדי לעשות זאת, אנחנו צריכה לדעת ולהכיר מה הם המזונות שאנחנו מכניסים לגוף, איך הם משפיעים לא רק על המשקל, אלא על הבריאות. לכן חשוב בין השאר, לדעת את ההבדל בין סוגי הפחמימות, אלו מהן טובות לנו ולמה. נקודת המוצא: ככל שנדע ונבין כך תהליך השחרור מפחמימות וסוכרים יהיה הדרגתי, בריא ולטווח הארוך.

אז האם פחמימה ריקה היא גם פשוטה?

האם פחמימה מורכבת היא גם מלאה?

מה בריא יותר?

כל התשובות לפניכם.

מה הן פחמימות מלאות

לחם שיפון, קמח מלא, קמח כוסמין, פסטה מחיטה מלאה, אורז מלא והרשימה עוד ארוכה. הטרנד שנכנס לחיינו לפני מספר שנים, ניסה להסביר לנו שאנחנו אומנם מכניסים לגוף קמח, אבל הוא מתעכל יותר לאט, רווי במינרלים וערכים תזונתיים ולכן הוא יותר בריא. אז נכון, בהשוואה לקמח לבן, הוא אכן טוב יותר אבל בואו ננפץ את האשליה: אם אנחנו אוכלים פחמימה מלאה- אנחנו אמנם אוכלים (כביכול) יותר בריא ויחד עם זאת- דגן מלא, כמו קמח שיפון, עדין רווי בסוכר ולכן לא בריא לגוף. בסוף, בשורה התחתונה, אנחנו מזינים את הגוף שלנו בסוכר.

הכירו את הפחמימה הריקה

פחמימות ריקות כשמן הן ריקות מערכים. המשמעות שמלבד הערך הקלורי, אין בהן שום ערך. מאכלים לדוגמה: אורז לבן, פסטה, פיתות, לחם לבן, עוגה, חטיפים מלוחים, בורקס, מלוואח. מזונות אלו יש הרבה קלוריות והם בעלי ערכים תזונתיים נמוכים. פחמימות ריקות מעלות את רמות הסוכר בדם ומיד לאחריהן נחוש בנפילה מהירה.

מה עוד גורמות הפחמימות הריקות – מלבד התמכרות לסוכר, הן גורמות להשמנת יתר משום שכאמור לא נרגיש המון שובע לטווח הארוך, הן מתעכלות בגוף מהר מידי, מה שיגרום לנו לרצות לאכול אחרי זמן קצר שוב. כך נהיה סביב מרדף תמידי אחרי האוכל. על ידי כך, אנחנו מתמכרים מבלי שנשים לב, לתחושה של סוכר בגוף. מה שיכול להוביל (מלבד ההתמכרות) להשמנת יתר ואף למחלות לב וסוכרת מסוג 2.

למה זה כ"כ מפתה? משום שהמאכלים הללו נגישים, זמינים ומכילים חומרים ממכרים. כמה מאיתנו לא חזרו רעבים אחרי יום של עבודה והדבר הראשון שעלה לנו לראש הוא להכין סיר של פסטה עם המון רוטב, או חממנו מהמקפיא שניצל בפיתה?.

אחרי שלמדנו להפריד בין פחמימה ריקה ומלאה, הגיע הזמן לשבור מיתוסים.

שוברים מיתוסים ומסתכלים לפחמימות עמוק בערכים

לרוב, נהוג לעשות הפרדה בין פחמימה ריקה ופשוטה לעומת פחמימה מורכבת ומלאה. אבל אנחנו באלן קאר, יצרנו חלוקה נוספת, מתוך הבנה כי יש פחמימות ריקות שעדין טובות לנו. כמו למשל פירות וירקות.

אנחנו מבינים שההבדל בין הפחמימות הוא במידה שבה הם משפיעים על הגלוקוז בדם, על רמות הסוכר. לכן ההבדל המהותי בין סוגי הפחמימות הוא לא בהכרח ההגדרה הרגילה: מורכבת, מלאה, פשוטה או ריקה אלא אנחנו צריכים להבין מהי השפעת הסוכר על הגוף בכל אחד מסוגי הפחמימות.

ההבדל הוא במהירות ספירת הגלוקוז בדם והשפעתו. מתוך נקודת מוצא כי הגוף יודע לפרק מהפחמימות את הסוכר.

פחמימה פשוטה: היא רק סוכר, כזו שלגוף קל להשתמש בה, לפרק לאנרגיה. לדוגמה: פירות לדוגמה.
פחמימה מורכבת: מכילה עמילן וסוכרים. אלו סוכרים שלגוף מורכב לפרק. לדוגמה: תפוח אדמה.
פחמימה ריקה: אין בה שום ערך והיא לא נותנת לגוף כלום. כשמה כן היא- ריקה. פסטה, אורז, הם מתפרקים מהר, מכילים סוכר ולכן לא טובים לגוף שלנו, לא מזינים אותו בשום צורה.
פחמימה מלאה: קטניות, עדשים, אפונה. הם אומנם נחשבים גם פחמימות מורכבות אבל הן מורכבות-מלאות משום שהן לא מקפיצות את הסוכר בגוף.
ומה ההבדל? באלן קאר אנחנו יודעים שפרי אומנם נחשב פחמימה פשוטה משום שהוא חד סוכר, אבל יחד עם זאת הוא פחמימה מלאה כי הוא מעניקה ערכים לגוף. בפירות יש ויטמינים, מינרלים חשובים לבנייה של הגוף, עוזרים במניעת מחלות ועוד.

שלושה מיתוסים שחשוב לנפץ:

מיתוס ראשון: כמו שכתבנו פירות וירקות הן פחמימה פשוטות ולכן מתפרקות מהר ולא טובות לגוף. אבל פחמימה פשוטה היא דווקא טובה לגוף, אנחנו רואים בערך הרב של כל הויטמינים שיש בפירות וירקות וגם את היתרונות של הגוף בפירוק הסוכרים ומצד שני, אנחנו גם מבינים שלא כל פחמימה מורכבת- טובה. משום שיש פחמימות מורכבות שהן פשוטות ולא תורמות, תפוח אדמה ואורז למשל.

מיתוס שני: פחמימות מלאות טובות לנו בגלל שהן מתעכלות לאט. קמח מלא על פניו, נחשב טוב משום שהוא פחמימה מלאה. אבל לא, הוא עדיין פחמימה ריקה משום שקמח שיפון עשוי מדגן ודגן הוא לא משהו שטוב לגוף.

מיתוס שלישי: רובנו חושבים שפחמימה פשוטה וריקה זה אותו דבר ולא. הם שונים. פרי למשל הוא פחמימה פשוטה אבל מלאה.

המיתוס האחרון: סידן הוא המקור היריד לחלב ולכן כדאי לצרוך ממנו המון . אבל צריכת מוצרי חלב, מפריעה לספיגת הסידן וגם יש בה הרבה סוכר. סידן בכמות גבוהה נמצא באגוזים ושקדים.

כיום אנחנו למדים כי אוכל שהוא מהטבע, אוכל שאינו מעובד, יש בו את כל מה שאנחנו צריכים: ירקות, עלים ירוקים, פירות, אגוזים. אלו מכילים הכל מהכל: פחמימות טובות, שומנים, חלבונים, סידן, ברזל ועוד.

אחרי שהבנו את ההבדלים, כיצד והאם ניתן להיגמל מפחמימות?

התמכרות והתמודדות עם הגמילה

על פניו, גמילה מפחמימה פשוטה, אמורה להיות מאתגרת משום שכאמור יש בה המון סוכר, היא משביעה לטווח קצר ויש את הפחד שלא נצליח, סוכר נמצא בכ"כ הרבה מאכלים וחלק מהיום יום שלנו, הוא גורם לתחושת אושר, אז האם אפשר להיגמל?

בוודאי! ע"י שינוי תפיסות והרגלים ובלי שיהיו תופעות לוואי.

גמילה מסוכרים היא לא גזירה משמים, אפשר להנות ממתוק בריא, לא צריך להכניס לגוף כ"כ הרבה פחמימות ריקות.

גמילה מפחמימות וסוכרים ללא תופעות לוואי- שלושת העקרונות המלווים את אלן קאר

שינוי תפיסות והרגלים – חינכו אותנו לאורך השנים שצריך לאכול עוגייה לצד הקפה של הצהריים, מתחילים את הבוקר במשהו קליל, שייתן בוסט של אנרגיה, כמו למשל דגני בוקר עם חלב. אבל בדגני בוקר יש המון סוכר ומעט מאוד סיבים בריאותיים. חשבנו שאורז הוא מאכל בריא ולא ידענו שהוא עוד פחמימה ריקה לאוסף. לכן אנחנו צריכים להתחיל מחדש, ללמד את הגוף מה נכון לו וגם לשנות את התפיסה שלנו, כלפי המזונות שאנחנו מכניסים לגוף. שאנחנו מודעים למה שאנחנו אוכלים ומדוע כדאי להימנע ממזונות מסוימים, אנחנו מייצרים שינוי מהיר יותר ולטווח הארוך.

ללמוד לאכול נכון – ידע זה כוח. מה בריא לגוף שלנו, אילו מאכלים טובים לנו, באילו מזונות יש סיביים תזונתיים, סידן, על החשיבות של אכילת פירות וירקות וכמה. אלו סוגי מאכילים שעושים טוב לגוף שלנו משום שהם מכילים מינרלים המאפשרים לספוג סוכר בהדרגתיות, מבלי שנחוש נפילות מתח או עייפות מיד אחרי הארוחה, כדי שנרגיש טוב עם הגוף שלנו ולא תחושת כבדות אינסופית ובטן נפוחה.

להבין שהשינוי הוא לא עוד דיאטה, אלא אורח חיים בריא שיאפשר לנו להתמיד לאורך זמן ולייצר שינוי אמיתי בגוף שלנו.
אם נתמיד, נלמד, נכיר נוכל לשלוט באוכל במקום שהוא ישלוט בנו וכך נצליח להתמודד עם גמילה מפחמימות וסוכרים, ללא תופעות לוואי, משום שאנחנו משנים הרגלים ותפיסות, מבינים את ההיגיון ובונים עבור עצמנו תפריט בריא עם אוכל טעים ובריא שיאפשר לנו לשמור על הבריאות, לרדת במשקל ולהיגמל מסוכר ופחמימות.

כתבות נוספות