איך מתמודדים עם לחץ לאחר הפסקת עישון?

1,301

כל מעשן יודע כי הנזק שגורם העישון אינו רק פיזי. הגוף אומנם מפתח תלות בניקוטין, אך לעיתים הקושי להיגמל מסיגריות נובע ממקור עמוק הרבה יותר. הסיגריות מלוות את המעשן לאורך כל היום, מהוות "תירוץ" לקחת הפסקה במהלך יום העבודה ומאפשרות לו לקחת כמה דקות לעצמו כדי להירגע. על כן, במרבית המקרים המעשן מפתח תלות נפשית בסיגריות. הוא משכנע את עצמו שהוא מסוגל להירגע רק בזכות הסיגריה, וכי רק בעזרתה יש באפשרותו להתמודד עם תביעותיה של שגרת היום-יום. כך, עצם המחשבה על גמילה מסיגריות עלולה ליצור לחץ רב. כיצד מתמודדים עם לחץ לאחר הפסקת עישון? על כך במאמר הבא.

התמודדות הגוף עם המחסור בניקוטין

לפני שנדון בהיבט הנפשי של הגמילה, חשוב להתייחס לתגובות הגופניות למחסור בניקוטין. הניקוטין נחשב לאחד החומרים הממכרים ביותר, ואין זה משנה מהי הדרך שבה צורכים אותו. הוא מגיע במהירות רבה למוח ושם הוא נקשר לקולטנים מיוחדים וגורם לשחרור של דופמין ואדרנלין. כימיקליים אלו יוצרים מצד אחד תחושה של ערנות מוגברת ומצד שני מרגיעים את המעשן. במשך הזמן, הגוף מתרגל לכמות הניקוטין ובמוח נוצרים קולטנים נוספים של ניקוטין. כך, כדי להשיג את אותה השפעה, צריך המעשן לצרוך כמות ניקוטין רבה יותר, והתלות שלו בחומר גדלה. על כן, כאשר מעשן מחליט על גמילה מעישון הוא עשוי לחוש בחסרונו של אותו החומר שהסב לו הנאה.

הפסקת עישון עלולה להיות כרוכה בתופעות לוואי כגון עצבנות ואי-נוחות, אך חשוב לזכור שמדובר בתופעה חולפת.

התמודדות נפשית

גמילה מעישון אכן יכולה להיות מלחיצה, אך בתהליך זה חשוב לזכור כי העישון עצמו הוא חוויה מלחיצה לא פחות. התלות הפיזית בסיגריות, הצורך לתכנן את הפסקת הסיגריה הבאה, אי-הנעימות המתלווה לעישון במקומות ציבוריים והריח – כל אלו לא באמת נעימים למעשן. על כן, במסגרת ההתמודדות הנפשית עם התהליך של הפסקת עישון, חשוב להזכיר לעצמנו למה בדיוק אנחנו מעוניינים להיגמל, ולשם כך ניתן גם להיעזר בכלים הבאים:

  1. שיפור איכות השינה – שינה טובה עשויה לחולל פלאים, במיוחד כאשר אנחנו מתמודדים עם אתגרים או כאשר עלינו להתרגל למצב חדש. שנת הלילה משמשת לעיבוד חוויות היום שחלף, לעיבוד הרגשות ולהכנת הגוף לקראת היום הבא. לכן, אל תוותרו על שינה מרעננת שתאפשר לכם להתמודד טוב יותר עם גמילה מעישון.
  2. תזונה בריאה – בזמן שעישנתם, הצטברו בגוף חומרים רעילים שפגעו במערכת החיסונית של הגוף. כעת, כשהחלטתם להתחיל גמילה מעישון, זה גם הזמן לחזק את הגוף ולבנות תפריט בריא ומאוזן יותר. במהרה תגלו כי הרגשתכם הפיזית והנפשית השתפרה פלאים.
  3. אימוץ טכניקות הירגעות– לכל אחד טכניקות הירגעות משלו. יש מי שיבחר באימון ספורט ממריץ ויש מי שיעדיף לצפות בבית בסרט טוב. לאחרים – רק אמבטיה מרגיעה או מסז' מפנק עשויים לעזור. אין זה משנה באיזו שיטה תבחרו – העיקר לא לוותר ולזכור כי הקושי הנפשי הוא זמני בלבד. בסוף תקופת הגמילה מעישון תוכלו להתחיל דף חדש ולפתוח בחיים בריאים ומלאים הרבה יותר. 

כתבות נוספות

Service Category: 

גמילה מעישון