איך דיכאון קשור לעישון

1,514

גמילה מעישון היא כמובן עניין חיובי ומשמח. אחרי תקופת הסתגלות קצרה, גוף האדם מתחזק וחוזר לעצמו, הנשימה משתפרת ואפילו העור זוכה למראה רענן יותר. אך למרות כל יתרונות אלו, ורבים אחרים, גמילה מעישון עדיין עשויה להיות קשה, בייחוד למי שחווה תקופות של דיכאון בעברו. הגוף האנושי מתמכר בקלות לניקוטין והופך להיות תלוי בו, וכך העישון מהווה למעשה אמצעי הרגעה. עם זאת, כל מעשן יודע עד כמה מסוכן אמצעי זה ומודע לכך כי אין באפשרות העישון להגיש סיוע אמיתי. כך, מגיע השלב שבו מחליטים להיגמל מעישון ולנסות דרך חדשה. לפני שמתחילים בתהליך זה, כדאי לקרוא קצת על הקשיים שבגמילה ועל הדרכים השונות להתגבר עליהם.  

גמילה ודיכאון

ניקוטין הוא כאמור אחד החומרים הממכרים ביותר. הוא פועל במהירות על הגוף, מעלה את לחץ הדם, מביא לשחרור של דופמין ויוצר תחושת עוררות. אך המעשן מפתח סבילות לחומר זה, ועם הזמן נדרשת כמות גדולה יותר ויותר של ניקוטין כדי להשיג את ההשפעה הרצויה. כך נוצרים במוח קולטנים רבים של ניקוטין וכאשר אין יותר צריכה של חומר זה, מורגשות תופעות גופניות שונות. כל מעשן חווה אותן כמובן קצת אחרת, ולעיתים מי שנוטה לחוש דיכאון עלול להרגיש אותן בעוצמה גבוהה יותר.

להלן כמה סימפטומים הקשורים בגמילה מעישון:

  • עייפות
  • קשיי ריכוז
  • כאבי ראש
  • קשיי הירדמות
  • עצבנות
  • עצבות
  • חרדה

ישלציין כי הפסקת עישון אינה כרוכה בהכרח בתופעות לוואי מסוג זה, וישנם מעשנים המשלימים את תהליך הגמילה ללא קושי משמעותי. אך במקרים רבים, מי שסובל מדיכאון חווה תופעות אלו, והדיכאון שלו עלול להחמיר בשל הצורך להתמודד עם קשיים נוספים. גם גמילה מעישון בהיריון מתבררת לעיתים כמורכבת יותר – הגוף עובר שינויים רבים, המאזן ההורמונלי מתערער ועקב כך יש נשים שעלולות לפתח סממנים דיכאוניים. על כן, חשוב להיות מודעים לסימפטומים ולדעת שהם זמניים בלבד וצפויים לחלוף לאחר שהגוף יתחזק ויחזור לתפקוד מלא ללא החומר הממכר. מי שסובל מתקופות של דיכאון, כדאי שיתייעץ עם רופא המשפחה ויפנה לקבלת ייעוץ מקצועי.

איך מתמודדים?

גמילה מעישון אינה החלטה של מה בכך. לרוב, הפסקת עישון תהיה כרוכה בשינויים משמעותיים באורח החיים, ובמקרים רבים תהליך זה עשוי גם לסייע למי שסובל מדיכאון.

כדי להקל את ההתמודדות ועל מנת שתהליך הגמילה יסתיים בהצלחה, ניתן להיעזר בטכניקות שונות שיופרטו להלן:פעילות גופנית – כשחושבים על זה, ילדים מבלים חלק ניכר מזמנם בפעילות גופנית. הם אוהבים לרוץ, להשתולל, לשחות או לשחק בכדור. כל הפעילויות הללו, במיוחד אלו הנערכות באוויר הפתוח, מחזקות את הגוף ומשפרות את מצב הרוח. לכן, מומלץ למצוא פעילות גופנית מתאימה, כגון הליכה, שחייה, ריצה או אפילו משחק טניס – כל מה שעושה לכם טוב ומחזק את הגוף ואת הנפש.

סדנאות לגמילה מעישון – את תהליך הגמילה מעישון ניתן כמובן להשלים באופן עצמאי, אך במיוחד עבור מי שסובל מדיכאון, ההשתתפות בסדנת גמילה עשויה להתאים. בסדנה פוגשים אנשים הנמצאים במצב דומה, עוברים את התהליך ביחד ומקבלים תמיכה בעת הצורך.

עושים מה שאוהבים – במקרים רבים, עישון מונע מאתנו לעשות את מה שאנחנו אוהבים. בילוי עם חברים במסעדה שבה העישון אסור, יציאה לטיול מהנה ומאתגר פיזית או אפילו טיסה ליעד רחוק. כעת, כשהתחלתם את תהליך הגמילה, תוכלו לבלות במקומות רבים בלי שתהיו מוגבלים בשל הצורך לעשן. מלבד זאת, כדי להפוך את תהליך הגמילה לקל יותר, מומלץ להתמקד בדברים שאתם אוהבים, ולא בסיגריות שהפסקתם לעשן. כך תגלו שהגמילה הופכת לנעימה יותר, ואפילו מהנה.

בהצלחה!

כתבות נוספות

Service Category: 

גמילה מעישון