כל מה שרציתם לדעת על תסמיני גמילה מעישון ולא העזתם לשאול

התמודדות עם תסמיני הגמילה, מהווה לעיתים מחסום לא קטן בהחלטה על תהליך הגמילה, יותר מהפחד להיות בלי הסיגריה ישנו הפחד מה יקרה לנו אם נפסיק לעשן

תסמיני גמילה מעישון ולא העזתם לשאול

 

-האם נעלה במשקל?

- מה יהווה תחליף לקפה והסיגריה של הבוקר?

- איך הגוף שלנו יתמודד עם השינויים החדשים?

-האם יהיו תופעות לוואי?

התשובה היא כן. יכולים להופיע תסמינים פסיכולוגים, פיזיים ותופעות לוואי שונות הנפוצות מאוד בתהליך הגמילה. יחד עם זאת, הם לא יופיעו אצל כולם ובוודאי לא לאורך זמן. הבשורה האופטימית היא שגם אם חוויתם תופעות כלשהם, יש כלים רבים להתמודדות, אנחנו צריכים להכיר בהם ולבוא מוכנים ובשלים לתהליך. בסוף, כשאנחנו נגמלים מסיגריה והתלות בה, החיים שלנו הופכים למלאים ומאושרים יותר. כך או כך, הסימנים שיופיעו יעברו תוך מספר ימים בלבד.

הכירו את התסמיני הגמילה

תסמינים פיזיים

 כגון: אי שקט, נדודי שינה קלים, לעתים מעט עצבנות, תחושת ריקנות בגוף. שיעול לדוגמה הוא אחד התסמינים הנפוצים, אבל המשמעות היא דווקא חיובית, בתהליך הפסקת העישון, הריאות שלנו מתנקות. אם השיעול מכביד עליכם, אם אתם רוצים להקל, אפשר לשתות תה עם ג'ינגר ודבש ולהקפיד על נשימות עמוקות.

לצד השיעול, נגמלים רבים יכולים לסבול מבעיות עיכול כגון: עצירות, גזים. הניקוטין שבסיגריה עוזר להגברת חילוף החומרים ולכן גם מערכת העיכול משתנה ועלולה להיווצר תחושת נפיחות קלה .

מעשנים רבים אף חוששים להפסיק לעשן שמא יעלו במשקל, הרי מה יעשו במקום לעשן? יאכלו. זהו מיתוס, משום שבמבחן המציאות רבים דווקא מרזים, הפתרון הוא אגב להקשיב לגוף, להבדיל בין רעב אמיתי, לבין צורך לפיצוי הגוף מתהליך הגמילה. 

חשוב לזכור- תסמיני הגמילה הם קלים מאוד עד כדי כך שיש שלא חווים אותם כלל ומשתנים מאחד לשני. כך או כך, קוב הניקוטין מתנקה מהגוף תוך ימים ספורים בלבד ובתום 21 יום, כשהוא מתנקה מהדם לחלוטין, הצורך בתלות משתנה ובמקום זה, חווים הנגמלים תחושה של שמחה וחופש.

תסמינים פסיכולוגיים

הסיגריה, נתפסת בקרב המעשנים כמקור לפרוק לחץ, עצבים, דרך להתמודד עם אתגרי החיים. יחד עם זאת, מחקרים רבים מוכיחים כי עישון עושה בדיוק את הפעולה ההפוכה- הוא מעלה את רמות הלחץ והמתח. כמו מעגל קסמים: מעשנים, ניקוטין מגיע למוח הם חשים במתח, מעשנים שוב ומרגישים תחושת הקלה. אבל מנגד, נוצר מתח כשעובר הזמן בין סיגריה אחת לשנייה. לכן במבחן התוצאה- עישון למעשה גורם לעצבנות והגמילה ממנו תגרום להקלה ולא למתח. 

עוד אחד מהתסמינים הפסיכולוגים הוא עישון חברתי, לראות אחרים מעשנים ולהרגיש שעשינו ויתור, ששילמנו מחיר, שאיבדנו את הפן החברתי שהסיגריה כ"כ דואגת לתחזק. במקום אגב הפוך כי למעשה, הם צריכים לקנא בנו, על החופש והחוסר תלות בסיגריה, על היתרונות הרבים והיקרים בהפסקה מעישון.

איך להתמודד עם תופעות הלוואי, הנפוצות בתהליך הגמילה?

הדבר הכי חשוב, הוא לזכור שכל תופעת לוואי היא זמנית בלבד אורכת כ 3-5 ימים וכשמפסיקים לעשן? אין יותר ניקוטין בדם התסמינים הפיזיים כמעט ואינם מורגשים. 

הכל בידיים שלכם, להתחיל את התהליך באופטימיות, בשמחת חיים, בתחושה של חיוניות ואנרגטיות וזה המפתח להצלחה בגמילה של עישון. 

מה לא לעשות? אל תשתמשו בתחליפים, שמרו על ההרגלים הקיימים ככל האפשר כגון: קפה בבוקר, בילוי עם חברים (גם מעשנים).

אל תחליפו התמכרות אחת באחרת, אל תחפשו תחליפי ניקוטין אחרים, או כל תחליף אחר שכביכול משמר את התחושה שוויתרתם על חלק חשוב ובעל ערך בחייכם. 

רק אתם אחראים לאושר ולחופש שלכם, ללא תלות באמצעים אחרים.

מה מומלץ לעשות למען בריאותכם

הקפידו על פעילות גופנית מסודרת, נצלו את השינויים הללו לטובה, חזרו לכושר: שחיה, ריצה, הליכה, יוגה. התחילו בקטן, צעד אחר צעד (תרתי משמע) והגבירו את המאמץ עם הזמן. שמירה על כושר תורמת גם להגברת קצב חילוף החומרים של הגוף בצורה טבעית.

כמו-כן, זו ההזדמנות ליצור תפריט מאוזן, לאכול מאכלים בריאים ולא שומניים, אל תתפתו לסוכרים. כשמתחילים את התהליך בהשלמה, אין חיפוש אחר תחליפים שיפצו על הגמילה. התפריט צריך להיות מותאם לכל אחד ואחת, בהתאם לאורח החיים, מאכלים אהובים, חשבו על מאכלים מזינים שיטיבו אתכם. עם הזמן, תלמדו ותכירו את הגוף שלכם מחדש, מה משפיע על מערכת העיכול, אילו ארוחות טובות לכם.

שמרו על הגוף שלכם. רעבים? שתו כוס מים, תחשבו באמת האם זה רעב או פיצוי בגין הסיגריה החסרה. 

ולבסוף ולא פחות חשוב- שמרו על הנפש שלכם, היעזרו באנשי מקצוע, בתמיכה וליווי שיעזרו לכם להתמודד עם כלל התסמינים בצורה המיטבית ביותר. בסוף, הכל בידיים שלכם ולמענכם, למען בריאותכם הנפשית והפיזית.