מכורים לפייסבוק? כל הסיבות והדרכים לגלוש נכון

אם אתם משקיעים זמן רב בפייסבוק, מעדיפים אותו על פני פעילות אחרת. גולשים מהנייד, מהמחשב, טרודים במחשבות וסקרנות אינסופית, מה קורה שם כשאתם לא נמצאים ואיך תגיבו לפוסט מסוים, חשים תחושה "הקלה" כשאתם נכנסים וגולשים. זה סימן שאתם ככל הנראה מכורים.

התמכרות לפייסבוק

מה הם הסימנים להתמכרות?

עם יד על הדופק:

אם כל הודעה, "נוטפיקיישן" של הפייסבוק גורם לכם להסחת דעת, לעזוב הכל ולמהר להגיב

אם אתם מצלמים ומעלים ומיד חושבים כמה לייקים תקבלו, או מחשבים מתי החברים שלכם פעילים- כדי שישימו לב אליכם.

אם בטרם פקחתם את העיניים והדבר הראשון שעשיתם הוא לשלוח יד לנייד, לגלול בפייסבוק ולראות מה נשתנה.

אם במקום להתקשר לחבר לאחל לו יומהולדת שמח- אתם כותבים הודעה "בפיד הפייסבוקי"  מתרגשים מתגובות וירטואליות במקום פנים מול פנים.

אלו סימנים שיכולים להעיד על התמכרות לפייסבוק.

 

מה גורם לנו להתמכרות? 

  • פיד שאינו נגמר כשאנחנו גולשים בפייסבוק, אנחנו למעשה גוללים בצורה אינסופית. המתכנתים בנו אותו בצורה כזו שכל הזמן נחפש עוד ועוד. פוסט של חבר, חיפוש בקבוצה שאנחנו חברים בה, עוד תגובה. סקרנות שאינה נגמרת, אנחנו נחווה תחושת ריקנות אם אנחנו לא שם. צריכים להיות מעודכנים כל הזמן ולא מרגישים שובע מגלישה.
  • התראות- בכל פעם, כשמישהו פרסם בקבוצה מסוימת, או חבר שהגיב לנו או לאחרים, סימן לייק, לב, תייג אותנו, קופצות לנו התראות. לעיתים כסימן של נקודות אדומות בתוך הפייסבוק ופעמים נוספות אנחנו ממש שומעים את צלצול ההתראה. זה מייצר סקרנות, גורם לנו לעזוב הכל ולראות מה חדש.

  • הפייסבוק תמיד שם-  זמין עבורנו באפליקציה או דרך האתר : כשאנחנו ממתינים לילד שיסיים את החוג, מחכים בסבלנות בתור לתור בקופה בסופר, אצל הספר.
  • שחרור דופמין- בכל פעם, כשאנחנו מגיבים, או נכנסים לפייסבוק, אנחנו מרגיש שחרור של דופמין בגוף, תחושת האושר. מרגישים מסופקים ולעיתים זה קצת גורם לנו ללכת לאיבוד , זו התמכרות. כשמשתחררת כמות גבוהה של דופמין, כשהבטחנו לעצמנו להיכנס רק ל- 5 דקות ונשאבנו לשעות, איבדנו תחושה של זמן. מתקשים להציב גבולות וזמנים.

הפייסבוק גורם לנו לתחושת אושר, מעלה פעמים רבות את הדימוי העצמי. הרבה פעמים נתפס כ"סמל סטטוס"  ככל שיש לנו יותר חברים, לייקים, תגובות לפוסט. לכן משתמשים מכורים ומרגישים את התלות בפלטפורמה, זקוקים לחיזוקים חיוביים. אבל זה יכול לייצר את הפעולה ההפוכה- אם העלנו פוסט ללא תגובות- עלולים לחשוב

"מה זה אומר עלינו? אולי אנחנו לא מספיק מעניינים?"

נוצרת מעיין אשליה, שאוהבים אותנו, קצת כמו המקובלים של הכיתה. יש לנו המון חברים ובכלל, המילה חבר בפייסבוק מקבלת משמעות אחרת. לעיתים אנחנו מתקשים להפריד בין מה שקורה שם, בחיים הווירטואליים לבין החיים האמיתיים. כשאנחנו מכורים אנחנו כל הזמן זקוקים למלא את החלל הזה.

ההשפעות- אובדן היצירתיות ו"הזמן מת"

אבל לא רק הדימוי העצמי שלנו, עלול להיות מושפע לטובה או לרעה. כשאנחנו בוהים באוויר, מנותקים מכל מסך או הסחת דעת. כשאין סביבנו אף אחד, אז עולים הרעיונות הכי טובים  בשפה המקצועית משתמשים במונח "זמן מת". אבל כשמקום לשחרר, לאפשר למחשבות שלנו להתאוורר ולפרץ היצירתיות לקבל במה  ואם במקום לשחרר- אנחנו גולשים, אנחנו יכולים לאבד חלק מהיצירתיות שלנו, לא מצליחים לקחת פסק זמן אמיתי מהכל .

אבל אין ספק שלפייסבוק יש גם לא מעט יתרונות: ברמה האישית- אנחנו מחדשים קשרים ישנים, יוצרים קשרים חדשים, פעילים בקבוצות ומרגישים הרבה פעמים שאנחנו לא לבד, בייחוד אם מישהו מעלה שאלה או תהייה על נושא שגם אנחנו חווים או חיינו. הפייסבוק מהווה פלטפורמה ללמוד דברים חדשים.

הפייסבוק משמש פעמים רבות כפלטפורמה עסקית, סוג של נטוורקינג: אנחנו יכולים לקדם את העסק שלנו, לפרסם מוצרים, שירותים, להכיר אנשי מפתח, לייצר חיבורים מענייניים עם עסקים שמשיקים אלינו ולכן המטרה המרכזית היא לא להמנע משימוש אלא להיות ברי שליטה, להפחית את השימוש כך שלא יפריע למהלך חיינו.

 

רוצים לגלוש פחות?

יש כלים ודרכים להתמודדות עם התמכרות לפייסבוק: הדבר הראשון הוא שכדי שנוכל "לשלוט" ככל האפשר, ההמלצה היא למצוא את הזמנים שבהם אנחנו רגועים, שלווים. אם אנחנו מתמודדים עם מתח, טרודים – זוהי נקודת החולשה שלנו והסיכוי להתמכרות יגדל אף הוא. לכן עדיף בזמנים אלו במיוחד, ככל האפשר להימנע.

ואם גם השינה חשובה לכם, עדיף לצמצם את זמן המסך כשעתיים לפני השינה, מוזמנים להכנס ללנק לקריאת כתבה בנושא לחשיבות השינה והשפעותיה

 

עשיתם הכל ולא הצלחתם?

ניסיתם לקחת הפסקה מהפייסבוק והמשיך לדגדג לכם באצבעות?

בואו ללמוד איתנו ביחד: איך לשנות את ההתנהגות והרגלי הצריכה וגם להנות, למצות ולהנות מכל היתרונות של הפלטפורמה בשליטה מלאה.