כדורי שינה שונים – האם כולם אותו הדבר?

179

אם אתם סובלים מנדודי שינה, אתם וודאי יודעים בכמה סבל הדבר כרוך. אתם מתהפכים מצד לצד, נשארים ערניים להפליא אפילו שהשעות הקטנות של הלילה כבר מזמן הגיעו וגם כשאתם מצליחים להירדם – אתם מוצאים את עצמכם מתעוררים שוב, ערניים מתמיד. אם נדודי השינה הופכים סדרתיים ולזמן ממושך, רבים מהאנשים בוחרים ליטול כדורי שינה כדי לטפל במצב וליהנות משינה רציפה. אך מה ההבדל בין הכדורים? על איזה מנגנון הם עובדים ולמה חשוב לשים לב כשנוטלים אותם? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על כדורי שינה.

לפני הכל: כיצד תדעו אם אתם סובלים מבעיות שינה?

כשבעיית השינה תחומה ללילה אחד או מגיעה לעתים רחוקות, לרוב לא מדובר בהפרעת שינה. לעומת זאת, אם היא מתמשכת ואורכת כ-30 ימים או יותר, אם האדם מתקשה להירדם בכל יום או לפחות 3 לילות בשבוע, אם השינה מלווה בסיוטים רבים, רצופה בהתעוררויות ובתזוזות – סביר להניח שמדובר בהפרעת שינה. לעיתים ניתן לזהות סיבה חיצונית, כמו למשל תקופה לחוצה במיוחד. אולם לרוב הסיבה איננה חיצונית או שהגורם החיצוני כבר חלף. גם אם לא חלף, היינו אמורים להתרגל ולחזור לישון. ולכן הגורם הראשון במעלה הוא התגובה הנפשית לחוסר שינה. ברוב המקרים של הפרעת שינה, תגובה לא יעילה לחוסר שינה רק מייצרת עוד חוסר שינה, וכך נקלעים למעגל האכזרי של הפרעות השינה. תקופה לחוצה במיוחד, מתח סביב סוגייה מסוימת, חרדה, לחץ בעבודה, התלבטויות הרות גורל, כל אלה עשויים להוביל לנדודי שינה ולגרום לאדם לאבד את היכולת ליהנות משינה רציפה בלילה.

כדורי השינה הנפוצים

כיום בשוק קיימים מגוון כדורי שינה, אותם נהוג לחלק לקבוצות שונות. הכדורים נחלקים זה מזה ברכיבים הפעילים שבהם, עובדים על בסיס שונה וגם מעניקים מענה לבעיות שינה בדרגות שונות. הנה כדורי השינה הנפוצים, השייכים לזן התרופות החדש יותר:

בנזודיאזפינים: משפחה שלמה של תרופות הרגעה המפעילות קולטן של GABA, חומר המופרש באופן טבעי במערכת העצבים ותפקידו לדכא פעילות מוחית מיותרת. בשל השפעתם כמדכאי פעילות מוחית, תרופות אלו משמשות לשינה, הרגעת חרדה, דיכוי התקפים אפילפטיים ולצערנו הרב- במינונים מופרזים משמשות לעיתים גם לניסיונות אובדניים. תרופות מוכרות מהמשפחה: ואבן, לוריוון, קלונקס, בונדורמין, אסיבל, אלפרליד, קסנקס, היפנודורם, נומבון ועוד.

התרופות הללו אינן מיועדות לשימוש ממושך, כיוון שהן מייצרות התמכרות ותלות, צורך במינונים הולכים וגדלים (סיבולת). בנוסף יש להן תופעות לוואי רבות ונפוצות כגון בלבול, תחושת סחרחורת, ירידה בזכרון, נפילות ועוד

·       תרופות הZ – משפחה שלמה של תרופות המשפיעות גם הן על הקולטן של GABA, אולם בצורה מעט שונה, אשר אמורה להיות משרת שינה יותר מאשר מרגיעה או מדכאת פעילות מוחית. באופן מעשי, תרופות אלו נושאות בחובן את כל הסיכונים והחסרונות של הבנזודיאזפינים, גם הן מייצרות תלות, גם הן מיועדות לשימוש קצר טווח בלבד (נוצרת סיבולת יחסית מהירה) וגם להן תופעות לוואי רבות ונפוצות. תרופות מוכרות מהמשפחה: אמביין, נוקטורנו, אימובן, סטילנוקס ועוד.

·       תרופות נוגדות חרדה ודכאון אשר משרות שינה: לחלק מהתרופות המשמשות לטיפול בדכאון וחרדה יש אפקט מרדים ובמקרים מסוימים הרופא ימליץ על טיפול שכזה (בעיקר כשאר עולה חשש לקיום של אחת ההפרעות הנ"ל במקביל להפרעת השינה). לכל תרופה ממשפחה זאת יש השפעה שונה, תופעות לוואי שונות, תגובות בין תרופתיות משל עצמה ועוד. קצרה היריעה של מאמר זה מלתאר את כולן. הנפוצות שבהן הן: אלטרולט, טרזודיל, מירו, בונסרין ועוד

·       תרופות מבוססות מלטונין: מלטונין טבעי, או אנאלוג סינטטי שלו (נמכר בארץ בשם סירקדין), עשויים לשפר את השינה של חלק מהאנשים. לתרופות אלו אין התמכרות או תלות ותופעות הלוואי הן פחות משמעותיות מאשר לתרופות אחרות (בעיקר כאבי ראש, גרון, גב ופרקים). אולם, יעילותן היא מתונה מאוד וחלק גדול מאוד מהאשנים לא ירגישו שהאפקט הוא משמעותי (קיצור זמן הרדמות ממוצע בכתשע דקות במחקרים קליניים).

·       שונות – תרופות רבות ומשונות מסייעות להשריית שינה כאשר כל הנ"ל לא מצליחות להשפיע. תרופות אנטיפסיכוטיות, אנטי-אפילפטיות ועוד.

חשוב מאוד להדגיש שמחקרים רבים מראים שלטווח הארוך התערבויות התנהגותיות (כגון למידת טכניקות שינה, התמודדות עם הפרעות לשינה) הן יעילות לא פחות מתרופות וגורמות להרבה פחות תופעות לוואי וסיכונים.

תרופות טבעיות

אם אתם מעדיפים אלטרנטיבה טבעית לנדודי שינה, תוכלו לעשות שימוש בתרופות המבוססים על צמחי מרפא, כמו לדוגמה רגיעון לילה, ביו קאלם, קלמה נרבין ועוד. התרופות הללו נמכרות ללא מרשם.

האם מומלץ להשתמש בכדורי שינה?

לאחר שערכנו היכרות עם התרופות הנוספות, ההשפעות שלהן ומקורן הרפואי, ננסה להבין האם מדובר בטיפול מומלץ. על פי מחקר בריטי שהתפרסם בשנת 2012, השימוש הממושך בטיפול כדורי שינה נחשב למסוכן מאוד – אף יותר מעישון. תוצאות המחקר מעלות כי שיעור המוות המוקדם עולה פי 6 בקרב משתמשי כדורי השינה השונים, זאת בהשוואה לאוכלוסייה שלא צורכת אותם.

אם כך, מה מומלץ לעשות?

אנשים שסובלים מבעיות שינה, במיוחד אם מדובר בתופעה מתמשכת, וודאי כבר שמעו הכל – להפחית בצריכת קפה, לא לישון צהרים, לקיים טקס שינה קבוע לקראת השינה וכמובן – טיפול באמצעות כדורי שינה. אך כפי שהבנו, כדורי שינה עלולים להיות מסוכנים, ובוודאי אינם פותרים את הבעיה אלא רק את הסימפטום שלה. אם אתם לא רוצים לסבול עוד, מעוניינים לתקן את המצב מהיסוד וליהנות מאיכות חיים איכותית – הירשמו לסדנת שינה. סדנאות שינה מטפלות בפסיכולוגיה העומדת מאחורי האופן שבו אנו נרדמים ומלמדת את המשתתפים כיצד עובד המנגנון הפיזיולוגי של השינה, הרגשי והנפשי. אם תתמידו ותיישמו את העצות יקרות הערך שתקבלו במהלך הסדנה, לא תאמינו באיזו קלות אתם חוזרים לישון שינה רציפה ללא הפרעות, נרדמים במהירות ופשוט משיבים לעצמם את איכות החיים שנגזלה מכם.

מה לומדים בסדנה?

קודם כל, מבינים שהמושג הפרעות שינה הוא לא גזירת גורל. לא נולדתם ככה, אלא משהו במנגנון הטבעי שלכם הלך לאיבוד – הסדנה מלמדת אתכם להשיב לעצמכם את השליטה על הבחירות שלכם ובסופה תבינו שאתם מסוגלים להחליט איך, מתי וכמה לישון מדי לילה. הסדנה מורכבת ממפגש חד פעמי באורך חמש שעות, במהלכו נלמד כיצד פועל מנגנון ההירדמות שלנו, נבין מהי צורת החשיבה שמונעת מאיתנו להירדם, אילו פתרונות עשויים לקדם את השינה, מה מתרחש במעבר בין ערות לבין שינה, אילו כלים שימושיים ניתן להפעיל כדי לקרב אלינו את ההירדמות, איך נרגעים לקראת שנת לילה, כיצד לעצור את התהליכים הפנימיים המתנגדים לשינה וכיצד לשלוט בהם והכי חשוב – ניזכר בדרך הטבעית והמהירה אל שינה ברוכה. מלבד הסדנה עצמה, ניתן להיעזר גם בצוות המומחים לאחר שהסדנה מסתיימת, המעניקים ליווי וסיוע גם במהלך השנה שאחרי, כך שתוכלו ליהנות מתמיכה מקצועית שתאפשר לכם לשמר את התוצאות החיוביות ולרתום את הכלים החדשים שרכשתם לטובת שינוי מעמיק ומתמשך. בסופו של דבר, כדורי השינה השונים, גם אם הם פועלים על מרכיבים שונים ועל מנגנונים מגוונים – כולם מטפלים בסימפטום ולא בבעיה עצמה. חשוב שתמלאו את עצמכם באנרגיות פנימיות ותרתמו את חייכם לקראת שינוי אמיתי, פנימי, שיעניק לכם שיפור מיידי ומשמעותי באיכות החיים וילמד אתכם לישון שנת לילה רציפה וטובה.

כתבות נוספות