לחוצים מהפסקת עישון? כדאי שתקראו את זה

559

התלבטתם, דחיתם, הדחקתם, ולבסוף הגעתם למסקנה הבלתי נמנעת כי הגיעה העת להיגמל מעישון. מצוין! זהו הצעד הראשון בדרך לחיים בריאים ושמחים יותר. אך זוהי רק ההתחלה, ולפניכם תהליך גמילה שלעיתים עשוי להיות מאתגר. החדשות הטובות הן שהקושי העיקרי הוא לא בהכרח הוויתור על העישון אלא תחושת הלחץ והמתח הנוצרים רק מעצם המחשבה על הגמילה. אם גם אתם רוצים להפסיק לעשן אך חשים לחוצים, במאמר הבא תמצאו כמה נקודות למחשבה שיסייעו לכם להיות מוכנים לתהליך זה.

 

תחושות של מתח ולחץ נוצרות אצלנו כאשר אנחנו נאלצים להתמודד עם מצבים חדשים ומאתגרים. בדרך כלל הקושי העיקרי יעלה במקרים שבהם טיבו של האתגר החדש לא ברור לנו, ואנחנו מרגישים שחסרים לנו הידע והמיומנויות להכיל את המצב הקיים. תחושות אלו אופייניות גם לתהליך גמילה מסיגריות; אנחנו לא בטחים איך הגוף שלנו יגיב למחסור בניקוטין, וחוששים שמא נרגיש לא טוב או נתקשה להתמודד עם שגרת היום-יום. לכן, כדי להרגיע את הדאגות שלנו וכדי להגיע מוכנים יותר לתהליך הגמילה, כדאי ללקט את כל המידע הדרוש לנו.
כדי שתדעו למה לצפות, להלן רשימה של תסמינים אופייניים לגמילה מניקוטין:

  • •    חשק עז לעשן
  • •    עייפות יוצאת דופן
  • •    נדודי שינה
  • •    קשיי ריכוז
  • •    כאבי ראש
  • •    עצבנות
  • •    אי נוחות במערכת העיכול
  • •    כאבי גרון
  • •    שיעולים

הסימפטומים שתוארו לעיל אומנם אינם נעימים, אך אם המעשן מודע אליהם, ומבין כי הם זמניים בלבד, לעיתים קל יותר לשאת אותם. חשוב לציין כי גמילה מסיגריות משפיעה באופן שונה על כל אדם; לכן, ייתכן כי תחושו רק בחלק מן הסימפטומים או שיתברר לכם כי לאחר ההסתגלות הראשונית הם חולפים די מהר. 

הפסיכולוגיה של גמילה מעישון

כאמור, הסימפטומים הפיזיים של גמילה מסיגריות חולפים מהר יחסית, ובדרך כלל שבועיים מעישון הסיגריה האחרונה, הרגשתכם הפיזית תשתפר פלאים. אך לצד ההשפעות הפיזיות שיש לגמילה על האדם, חשוב לתת את הדעת גם להשפעות הפסיכולוגית של הפסקת עישון. עישון אינו עוד הרגל מזיק שאנחנו מתקשים לוותר עליו; עישון הוא התמכרות הקושרת את עצמה כמעט לכל היבט מחיי היום-יום שלנו. מעשנים ותיקים נוהגים למשל לפתוח את הבוקר עם סיגריה, וגם במהלך יום העבודה הם נעזרים בניקוטין בכל פעם שהם חשים עצבנות או מתח. הניקוטין הוא חומר ממכר ביותר, ופעמים רבות המעשן מתרגל להיעזר כאמצעי להתמודדות עם רגשות מורכבים. לכן, במסגרת גמילה מעישון חשוב להיות מודעים לקושי הפסיכולוגי של המעשן ולאמץ הרגלים בריאים יותר לחיים מלאים.

כיצד מתמודדים?

ראשית, חשוב לזכור כי גמילה מסיגריות אינה חייבת להיות קשה ומורכבת. אם אתם באמת מחויבים לתהליך, הוא עשוי להיות פשוט למדי. כדי לסיים את הגמילה בהצלחה ולהפוך למעשנים לשעבר, תוכלו גם להיעזר בדברים הבאים:
•    סדנאות להפסקת עישון – גמילה מעישון לא חייבים לעבור לבד. כיום ניתן למצוא לא מעט סדנאות להפסקת עישון שבמסגרתן המעשן לומד כיצד להתמודד עם ההתמכרות ומכיר אנשים אחרים שחווים ביחד איתו את התהליך.
•    תמיכה מחברים ומבני משפחה – הסביבה הקרובה שלנו יכולה לסייע לנו בתהליך הגמילה ולחזק אותנו ברגעים הקשים. אחרי הכל – אנחנו מפסיקים לעשן כדי שנוכל להמשיך לבלות איתם עוד שנים ארוכות ומאושרות.
•    חוגגים את רגעי הניצחון – גמילה מעישון יכולה להיות מהנה! בכל פעם שהשגתם יעד חדש, למשל שבוע נוסף ללא סיגריות, פנקו את עצמכם. תוכלו לחגוג את רגעי הניצחון באמצעות ארוחה טובה במסעדה או מתנה קטנה.
לסיכום, גמילה מסיגריות לא חייבת להיות אירוע מלחיץ. באמצעות הכנה מתאימה ותמיכה ראויה, תוכלו להשלים את תהליך הגמילה במהירות ובקלות, ולהתחיל בחיים בריאים יותר.
 

כתבות נוספות

Service Category: 

גמילה מעישון