חשיבות השינה בחיינו וכמה שעות באמת צריך לישון בלילה?

כמה שעות באמת צריך לישון בלילה

השינה היא ללא ספק חלק חשוב ונכבד בחיינו, לשינה יש חשיבות רבה: ידוע כי היא מגנה מפני תחלואה, משפרת את הזיכרון, מעלה את תוחלת החיים, עוזרת לשמור על משקל תקין, מערכת חיסונית וחזקה ובהתאם, על אורח חיים בריא. למעשה היא צורך בסיס שלנו בדיוק כמו אוכל ושתייה.

כמה שעות מומלץ לישון בלילה? ההמלצה בקרב האוכלוסייה הבוגרת, היא שינה בממוצע 7-9 שעות.

ממה מורכבת השינה שלנו? השינה מופעלת ע"י מנגנונים שונים, אלו הם מחזורי השינה: החל משנת הערות ועד לכניסה לשנת לילה עמוקה ומתוקה. במחזור שינה תקין, אנו עוברים את כל שלבי השינה שאנו זקוקים להם, מה  שמאפשר לנו לקום בבוקר רעננים

מה הם מחזורי השינה?​

לשינה יש שלבים שונים, הבנויים מזמנים שונים וכל אחד מהם חשוב וחיוני לתפקוד שלנו בבוקר ובמהלך היום. מחזור שינה תקין הוא תהליך בין 4 שלבים מרגע שנכנסנו למיטה ועד לרגע שבו קמנו בבוקר. 

לכל מחזור שינה ייחודיות משלו:

1.הרדמות, נמנום- זהו שלב שבו אנו עוצמים את העיניים, נושמים עמוק. מעבר מהערות לשינה. פעילות המוח מאטה ואנחנו מאבדים באופן חלקי את המודעות לכל מה שקורה סביבנו, לסביבה. 

2. שינה קלה- בשינה קלה הגוף עובר ממצב ערות למצב שינה, הגוף מתנתק בהדרגה מרעשי הסביבה. גלי המוח פחות פעילים, אנחנו נרגיש את השרירים נרגעים, לאט- לאט האטה בפעימות הלב, פחות תזוזות עיניים, האטה של הנשימה והגוף.

3.שינה עמוקה- בשלב השינה העמוקה האנרגיה של הגוף מתחדשת משום שהגוף רפוי יותר.  כשאנחנו ישנים עמוק וטוב לרוב לא נתעורר מרעשי הסביבה משום שהגוף נמצא עמוק בתוך השינה. זהו שלב החשוב להתפתחות חיונית שלנו משום שהוא מאפשר ליצור אנרגיה בגוף, לשקם רקמות ורעלים של הגוף, וכמובן ולא פחות חשוב- לאגור ולייצר אנרגיה ליום המחרת.

4.שלב REM – שלב החלומות המאפשר לנו לעבד את החוויות היומיומיות שלנו ולכן שלב REM חיוני וחשוב ליכולות למידה וזיכרון, קצב הלב עולה וכך גם הפעילות המטבולית של הגוף עולה, העיניים זזות מצד לצד והגוף מטעין את עצמו באנרגיה חדשה. פעילות המוח מהירה יותר מה שמשפיע על הנשימה, תנועות העיניים. השלב הזה חשוב לעכל ולעבד את כל חוויות היום, התחושות, ובכך לעשות RESTART לגוף. חישוב מסלול מחדש.

מה ההבדלים בין שינה עמוקה לשינה קלה? בתהליך של שינה קלה, אנחנו עדין מודעים לסביבה שלנו, לרעשים, לכן אנו עלולים להתעורר מספר פעמים, היא נמשכת לרוב כחצי שעה.. בשינה עמוקה לעומת זאת, הגוף רפוי, רגישות נמוכה לגירויים חיצוניים , הגוף משחררים לחצים,  שינה איכותית יותר וטובה יותר ולכן שלב זה מאפשר לגוף לשקם את עצמו. אלו ההבדלים המרכזים בשלבי שינה אלו.

מה קורה אם לא ישנים מספיק בלילה 

כשאנחנו לא ישנים מספיק טוב בלילה, בוודאי אם לאורך זמן, הדבר ישפיע על המצב רוח שלנו, במהלך הלילה הגוף שלנו צובר כוחות לקראת יום חדש ולכן חוסר שינה עלול לגרום לסיכוי רב יותר לחוות דכאון, שינויים במצב הרוח, לגרום לעצבנות וחרדה יומיומית. אם אנחנו אחרי לילה ללא שינה, בייחוד אחרי מספר לילות, כשהתופעה חוזרת על עצמה,  יש לנו יותר סיכוי לעשות תאונה על הכביש שכן אנחנו לא מרוכזים, פחות זהירים על הכביש, חסרי סבלנות, זמן התגובה איטי יותר. אנחנו מתמודדים עם קושי בריכוז, קושי בקבלת החלטות, קושי בתפקוד, נמצא את עצמנו נעים ממשימה אחת לשנייה, מבלי יכולת להתרכז, גם בעבודה, בהתנהלות מול אנשים.

כשאנחנו ישנים לא טוב, אפשר לראות את ההשפעה על היום- יום, גם על העור שלנו, שנראה פחות טוב, חסר חיים, המערכת החיסונית נחלשת. אנחנו חשופים לסכנות רבות: ובהתאם גם המערכת החיסונית ולכן, חוסר שינה ובייחוד חוסר בשינה איכותית עלול להחליש את המערכת החיסונית. העור שלנו עלול להראות פחות טוב,  חסר חיים.

מה קורה, אם תרצו "לפצות" ולישון טוב במהלך היום?

האם שינה ביום במקום בלילה טובה לנו?

התשובה היא לא. לא מומלץ בכלל להשלים שעות ביום, משום שכל הדברים החשובים שהשינה מעניקה מתרחשים רק בלילה. יחד עם זאת מומלץ לישון בין 14:00-16:00, עד שעה, בנוסף לשנת הלילה. שנת הצהרים, משפרת את פעילות מנגנון השינה. חשוב להקפיד על התזמון בשעת היום, משום שזה הולך בהלימה עם הפעילות ההורמונאלית.

חשוב לזכור שלא חייבים להתמודד עם חוסר בשינה וקשיים בשינה,  גם אם ישנתם מספיק בלילה לעיתים השינה אינה איכותית. קשיי שינה נובעים פעמים רבות מטרדות היום, מצפייה מרובה במסכים לפני השינה, אכילה של מאכלים כבדים. הורמון המלטונין המפורש בגוף שלנו במהלך הלילה, לצד השעון הביולוגי קשורים באופן ישיר לתפקוד הכללי של הגוף, למצב הרוח שלנו.

אם אתם חשים בעייפות כרונית, מרגישים שהשינה שלכם אינה עמוקה מספיק,  מתקשים להירדם בלילה, זזים המון מצד לצד וקמים בתכיפות. דעו שאפשר לטפל, ייתכן ואתם מתמודדים עם הפרעות שינה וכדי שאיכות השינה שלכם תהיה איכותית, אפשר לטפל בבעיות שינה.  אחת הדרכים היא להגיע אלינו, לסדנה מקצועית לבעיות שינה,  שתקנה לכם את הכלים הנכונים ותאפשר לכם לישון טוב בלילה ולשפר את איכות חייכם.