5 מיתוסים על גמילה מעישון ואמת אחת בנוגע לכל אחד מהם

43

מיתוסים רבים נקשרו לפחד והקושי של המעשן הממוצע להפסיק לעשן, מה האמת מאחורי כמה מהנפוצים שבהם?

מיתוס מספר 1: "כשמפסיקים לעשן עולים במשקל"

לא נכון!האמת היא שהפסקת עישון אינה בהכרח גורמת להשמנה, ולעיתים קרובות היא דווקא עוזרת לאנשים לרדת במשקל. עדיין, מעשנים רבים שמפסיקים לעשן מדווחים על השמנה. צריך להבין ממה זה נובע. למרות שזה נראה כך, עישון אינו מספק את הצורך של הגוף במזון,  ואחרי שמפסיקים לעשן יש להקפיד לא לשנות את הרגלי התזונה ולפצות על משהו. כאשר ההפסקה נעשית מתוך תחושה של ויתור על משהו יקר ערך, אז יש נטייה לפצות על כך באכילה מוגברת של ממתקים וחטיפים, דבר שמביא לעלייה משמעותית במשקל וליצירת התמכרות לסוכרים. אבל כאשר מטפלים בתלות הנפשית ומבטלים את הרצון לעשן, לא קיימת תחושת חוסר ולכן אין צורך ביצירת פיצוי. היכולת הפיזית משתפרת פלאים כיוון שזורם חמצן לכל התאים, ואנשים מדווחים על פעילות גופנית מוגברת.

 

מיתוס מספר 2: "אני צריך לרצות להפסיק כדי שזה יעבוד"

האמת היא שרוב המעשנים שמגיעים לסדנאות הגמילה עושים זאת בלב חצוי – מצד אחד יש את הרצון והידיעה שזה חשוב להפסיק ומצד שני קיים הפחד מההפסקה, זה טבעי. עישון זו התמכרות והמשמעות הפשוטה ביותר של התמכרות היא היעדר בחירה. מעשנים אינם בוחרים לעשן! כשמעשן קם בבוקר הוא לא שואל את עצמו "האם אני רוצה לעשן?"  הוא עושה זאת כל יום, כל היום, גם כשהוא רוצה בכך וגם כשלא.  גם כשהוא בריא וגם כשהוא חולה. הרי מתי באמת בחרת לעשן? האם בחרת לעשן כל יום כל היום לשארית חייך בלי אפשרות להפסיק? אם לא תבחרו באופן אקטיבי לעשות מעשה ולשים קץ למעגל ההתמכרות הוא לא ייעלם מאליו.

הפחד מההפסקה הוא כ"כ גדול שאנו נוטים "לדחות את הקץ" ולא בגלל שזה באמת קשה או לא נעים אלא פשוט בגלל שאנחנו לא מכירים את עצמנו בלי סיגריות. אם אתם מחכים לזמן הנכון או לסימן כלשהו, ייתכן וזה לא יגיע, ולפעמים כשמגיע הזמן או הסימן זה כבר מאוחר מדי.

 

"מיתוס מספר 3: הכי טוב לצמצם את מספר הסיגריות עד שמפסיקים

זו טעות! האמת היא שעישון זו התמכרות ומטבעה, היא רק הולכת וגוברת עם הזמן. בהתמכרות אין בחירה או שליטה, כי אם הייתה לנו שליטה היינו מעשנים רק את הסיגריות שאנחנו אוהבים. כמה סיגריות אתם מעשנים ביום? מכמה אתם באמת נהנים? האם ניסיתם לעשן רק את הסיגריות שאתם אוהבים?  האם ניסית לצמצם בעבר? כמה זמן זה החזיק?

כשמצמצמים את מספר הסיגריות כל סיגריה הופכת להיות יותר יקרה מכיוון שאנו מחכים לה הרבה זמן. בנוסף בזמן בין סיגריה לסיגריה אנו סובלים מתסכול, עצבנות ותחושות של חוסר וויתור. אם היה לכם חבר שהוא אלכוהוליסט האם הייתם מציעים לו לשתות פחות או להפסיק לגמרי?

 

"מיתוס מספר 4: "אחרי שמפסיקים לעשן צריך לשנות את אורך החיים וההרגלים

לא נכון!האמת היא שאחת הבעיות בגמילה מעישון בכוח רצון הוא הצורך לוותר על הרגלים ודברים מהנים שמתקשרים לנו לעישון. אי אפשר לשתות קפה בלי סיגריות, צריך לוותר על אלכוהול ובילויים ובכלל על חברתם של אנשים מעשנים. ולכן מעשנים רבים נתקפים בדיכאון בעקבות ההפסקה בגלל שיחד עם הפסקת העישון הם הפסיקו לחיות.

כל הרעיון בגמילה מעישון אפקטיבית ומהנה הוא מצד אחד להפסיק לעשן אך מצד שני להמשיך לעשות דברים כרגיל: לשתות קפה, לצאת לבלות ולהיות מסוגל להיות בחברתם של מעשנים אחרים מהרגע הראשון, ללא תחושת ויתור או קנאה. כשמבטלים את הרצון לעשן אין צורך לשנות דבר, וכל אותם דברים שהתרגלנו לעשות עם סיגריה הופכים להיות אפילו עוד יותר מהנים בלי זה (אני יודע, קשה להאמין. אבל צריך לנסות כדי לגלות).

 

"מיתוס מספר 5: עישנתי הרבה שנים הנזק כבר נעשה, מאוחר מדי להפסיק"

לא! האמת היא שזה לא משנה כמה שנים עישנתם ובאיזה מצב בריאותי אתם נמצאים, הפסקת עישון היא דבר שיביא בכל עת לשיפור משמעותי במצבכם הבריאותי. את עיקר השיפור תחוו בימים, בשבועות ובחודשים הראשונים ממועד ההפסקה. הסיכוי שלכם ללקות בהתקף לב יורד ב 50% תוך 24 שעות ממועד הפסקת העישון. הסיכוי לחלות במחלות כלי דם יורד באופן משמעותי תוך מספר שבועות.

 

גם אם לקיתם במחלה הנובעת מהעישון, סיכויי ההחלמה שלכם יהיו גבוהים יותר אם תפסיקו לעשן וכן היכולת של הגוף להתמודד עם הטיפול הרפואי. כך או אחרת הפסקת עישון תביא באופן ודאי להארכת תוחלת חייכם.

Service Category: 

גמילה מעישון