דיאטה בזמן או אחרי גמילה מעישון

דיאטה בזמן או אחרי גמילה מעישון

אחת הדילמות המרכזיות של מעשנים שסובלים במקביל גם מעודף משקל היא האם לפצוח בדיאטה במקביל לגמילה או שמא לחכות עם התזונה הנכונה וההרזיה עד לאחר שהסיגריות מתאדות לחלוטין מהחיים.

משקל עודף וסיגריות הם שניים מהאויבים המרים ביותר של המין האנושי. עישון גורם, בין השאר, למחלות ריאה ואף לסרטן הריאה (90% מהחולים בסרטן אלים זה לקו בו עקב עישון) וכן סוגים אחרים של סרטן. בנוסף מגביר העישון משמעותית את הסיכון ללקות במחלות לב ובשבץ מוחי – על פי נתוני משרד הבריאות, מדי שנה מתים בישראל למעלה מ- 8,000 בני אדם עקב עישון אקטיבי. גם השמנה גורמת לנזקים קשים ובראשם סיכון מוגבר להיווצרות מחלות לב, יתר לחץ דם, סוכרת ועוד.

אם בעבר עוד ניתן היה לטמון את הראש בחול ולהתעלם מהנזקים החמורים שיוצרים עשן הסיגריות והמשקל העודף, הרי שבימינו כבר אי אפשר לעשות זאת. התוצאה: ירידה משמעותית באחוז המעשנים. אמנם מדובר בוויתור לא פשוט שכן מדובר בהתמכרות פיזית – ולא פחות מכך, בהתמכרות נפשית – אולם התמודדות עם הפן הרגשי של ההרגל המגונה והבנה כי ניתן לוותר על הסיגריות ללא סבל וללא עלייה במשקל (גם בלי דיאטה חמורה) מאפשרות לרבים וטובים להיגמל מעישון.

אחת הדילמות המרכזיות של מעשנים שסובלים במקביל גם מעודף משקל היא האם לפצוח בדיאטה במקביל לגמילה או שמא לחכות עם התזונה הנכונה וההרזיה עד לאחר שהסיגריות מתאדות לחלוטין מהחיים. סוגיית המשקל מעסיקה גם את מי שמנסה להיגמל מסיגריות ואינו סובל מהשמנה, עקב החשש שמא הוא ימצא את עצמו מחפש פיצויים קולינאריים על "אובדן" הסיגריות ויעלה במשקל.

קודם נזרוק את הסיגריות, אחר כך את הקילוגרמים המיותרים

אנשי מקצוע רבים ממליצים שלא להתחיל דיאטה בזמן גמילה. הסיבה: דיאטה דורשת מהנפש תעצומות של ממש, במיוחד לאור הפיתויים הרבים האורבים לכולנו בכל מקום – בזמן שאת תעצומות הנפש כדאי להקדיש כל כולן לגמילה מעישון. אנשי מקצוע אלה מאמינים שמוטב לא להתרגש מכמה קילוגרמים מיותרים, ושבהחלט אפשר להמתין עם המאמצים להשלתם מספר חודשים עד שכבר אפשר לדעת בוודאות שהסיגריות הן היסטוריה רחוקה.

גמילה משולבת בדיאטה

מומחים אחרים דוגלים דווקא בגישה הפוכה, של שילוב גמילה מעישון בדיאטה. הנימוק העיקרי של מצדדי המתקפה הכוללת על האלמנטים המזיקים היא שכדאי לנקות את הגוף בבת אחת מכל הרעלים והגורמים המזיקים לו, ושגם אם מדובר במאמץ לא קל, הרי שרק כך יוצאים באמת לדרך חדשה ועל כן אין טעם לדחות את השינוי התזונתי לאחרי הגמילה.

במקרים אלה, ממליצים אנשי המקצוע גם על פעילות גופנית – זו גם מסייעת לירידה במשקל וגם מעלה את רמת הדופאמין בגוף ובכך תורמת למצב רוח ולמוטיבציה לשנות את החיים.

כתבות נוספות