אז למה אתם לא מפסיקים לעשן?

50

במקום לחשוב על השינויים הבריאותיים המידיים שקורים כשמפסיקים לעשן כמו לחץ הדם והדופק שחוזרים לנורמה, תופעות הלוואי של הניקוטין נעלמות, הסיכוי לחלות בסרטן יורד למחצית מהסיכון של אדם מעשן. יותר נוח לנו להריץ בראשנו מיתוסים כמו כ"שמפסיקים לעשן עולים במשקל", "אני צריך לרצות להפסיק" ועוד, מכירים! היינו שם.

 

נכתב ע"י רמי רומנובסקי, מעשן לשעבר

 

בכל העולם יותר ויותר אנשים מפסיקים לעשן, כיום פחות מ 20% מהאוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מעשנת, מחיר הסיגריות רק הולך ועולה, כל שנה יוצאים חוקים וקנסות חדשים וסקר שפורסם לאחרונה מראה ש- 70% מהאנשים אינם מעוניינים בבן זוג מעשן.

אז למה זה בכל זאת כ"כ קשה להפסיק לעשן? הפחד מנזקי העישון לא עוזר למעשנים להפסיק לעשן, להיפך הוא רק גורם להם לעשן יותר, הרי מה הדבר הראשון שתעשה כשידברו איתך על נזקי העישון? תדליק סיגריה – רק כדי להירגע מהלחץ שהנושא מעורר. אתה גם מפחד שתסבול מההפסקה, שהרצון אף פעם לא יעלם – שהסיגריה לא תצא לך מהראש, שתקנא במעשנים אחרים, שתחליף את הסיגריות באוכל ושתרגיש שהחיים בלי סיגריות הרבה פחות מהנים.

זו הסיבה שרק 3% מהאנשים שמנסים להפסיק לעשן בכוחות עצמם מצליחים להתמיד למעלה משנה. כי זה לא מספיק להפסיק לעשן צריך להפסיק לרצות לעשן. זו הסיבה שגם רוב שיטות הגמילה לא מחזיקות מעמד לאורך זמן, כי הן לא משחררות את המעשן מהאהבה שלו לסיגריה ומהרצון לעשן.  אבל זה לא חייב להיות ככה. יש דרך אחרת, אפשר להפסיק לעשן בלי לסבול ובלי להתגעגע, בלי לקנא במעשנים אחרים ובלי הצורך האינסופי לפצות את עצמך על החוסר בסיגריות על ידי אכילה. כל מעשן יכול להפסיק לעשן בקלות, כן בקלות, ללא תופעות לוואי, השמנה או עצבים.

  

התלות המנטלית

הרי התלות בסיגריות מורכבת משני מרכיבים: ההתמכרות לניקוטין והתלות הנפשית. התלות בניקוטין אמנם קיימת אך היא שולית לחלוטין וניתן להתגבר עליה בקלות. לראייה מעשנים יכולים לבלות שעות בטיסה בלי לעשן ואפילו לא לסבול אבל מהרגע שהמטוס נוחת הם חסרי סבלנות ועצבנים. דוגמא נוספת: מעשנים שומרי שבת, יכולים לא לעשן במשך 25 שעות ללא בעיה, הרצון מופיע כשעה לפני צאת השבת. מצד שני, התלות המנטלית היא החזקה מבין השניים, אפשר לראות מעשנים שלא מעשנים חודשים ושנים ועדיין סובלים מגעגוע או תסכול, תקופה ארוכה אחרי שהניקוטין עזב את גופם.

מניסיוני האישי ומעבודה עם אלפי מעשנים אני יכול לומר בביטחון כי הפסקת עישון יעילה וקלה היא 99% מנטלית – כלומר הכל בראש, גמילה מניקוטין קיימת אך היא קלה יחסית ועוברת אחרי כמה ימים. התלות המנטלית היא תוצאה של שנים של התניה שנוצרה במוחו של מעשן שמאמין שעישון הוא מרגיע, מהנה, תורם לריכוז ובעל תועלות רבות נוספות, האמת העצובה היא שאף אחד מהדברים האלו אינם נכונים אבל קצרה היריעה מלנסות להסביר זאת במסגרת זו, אך ברגע שמבינים את אשליית ההנאה שבעישון ורואים שמעבר לנזק הבלתי נתפס שבעישון אין בו אף תועלת אחת, רק אז ניתן לקבל החלטה להפסיק לעשן ולעשות זאת בשלמות וללא צל של ספק.

מעט מאוד אנשים מגיעים להבנה ולהחלטה בכוחות עצמם, כי הרי הדג לא רואה את המים שהוא שוחה בהם, באותה מידה למעשן יש נקודת מבט מאוד צרה על ההתמכרות שלו, הוא לא יכול להבין אותה וגם לא יודע איך להיחלץ ממנה. לכן רק 3% מהמעשנים מצליחים להפסיק לעשן בכוחות עצמם, לעומת זאת במסגרת מקצועית הסיכויים הרבה יותר גבוהים.

אז איך אני מפסיק לעשן?

Service Category: 

גמילה מעישון