הקשר בין עליה למשקל והפסקת עישון

הקשר בין עליה למשקל והפסקת עישון

אחד החששות הגדולים של אלו המפסיקים לעשן, הוא מה לעשות עם הפה בעת גמילה מעישון ועם הידיים שהפכו להיות פנויות אחרי שהתרגלו לסיגריה צמודה. כיצד אפשר להתמודד עם החסר ויותר מכך, האם אפשר להיגמל מעישון בלי לעלות במשקל?

מעשנים המנסים להיגמל מעישון מתמודדים עם אתגרים רבים, נעזרים למשל בסיגריות על מנת להעסיק את הפה כאשר הם חשים עצבנות או אי שקט. האתגר המרכזי הוא כמובן הצורך לשחרר את הגוף מתלותו בחומרים הממכרים והמזיקים. לכן הגמילה מחייבת את המעשן לבצע שינויים בהרגלים היום-יומיים.

החשש לעלות במשקל, אחרי הפסקה מעישון, הוא טבעי ולכן, הרבה מכורים בוחרים בדרך של מניעה: הם מוותרים על הקפה של הבוקר, בילויים עם חברים. התפיסה שמובילה אותם היא לא להיתקל בסיטואציות שעלולות להוות מכשול בדרך לגמילה מעישון.  משם נובע המיתוס שישנו קשר בין עלייה במשקל להפסקת עישון- משום שהם מחליפים את הניקוטין באוכל. אבל בעצם כך, מייצרים התניה אחרת, חדשה.

האם הפסקה מעישון גורמת לעלייה במשקל? התשובה: לא בהכרח

ישנן דרכי התמודדות רבות במקום להעסיק את הפה ועדין להצליח להפסיק לעשן.  רוצים לדעת איך עושים זאת? 

תזונה בריאה: עשו שינוי בחייכם, שיוביל אתכם לאורח חיים בריא. אכלו יותר פירות וירקות, הקפידו על מזון משביע, אכלו מזון שכולל סיבים תזונתיים.

ארוחות מסודרות- הקפידו על ארוחות מסודרות, בזמנים קבועים: בוקר, צהרים, ערב. השתדלו לשמור ככל האפשר על תפריט בריאותי מותאם אישית ולא לאכול בין הארוחות. כשבא לכם לנשנש, חשבו האם זה פיצוי, תחליף על הסיגריה, או שזהו באמת רעב.

הכינו מראש: כדי לא להתפתות למתוקים ונשנושים, חתכו לכם צלחת ירקות שתחכה לכם על השולחן. כך, בעת הרעב לא "תתעצלו" ותוכלו לאכול מזון בריא ולא להתפתות למאכלים משמינים, רוויי שומן וכו'.

שתיית מים: הקפידו על שתיית מים, גם בימי חורף קרים, כשפחות מרגישים את הצמא. גם שתייה חמה יכולה לעזור לתחושת הרוגע בגוף: תה עם צמחים טריים למשל. בתהליך הגמילה, שתיית מים עשויה לסייע בניקוי החומרים הרעילים מהגוף וגם כדרך מרעננת להעסקת הפה. בכל פעם, כשאתם מרגישים צורך להדליק סיגריה- שתו כוס מים מרעננים. ההמלצה שתמיד יהיה לכם בקבוק מים צמוד ונגיש בכל מקום.

שתייה חמה ואלכוהולית- נסו לשתות חליטות שיחממו את הגרון, תה צמחים שידוע כמרגיע את מערכת העיכול וכך אף לסייע במהלך הגמילה מעישון.

פעילות גופנית: ידוע כי פעילות גופנית משפרת את מצב הרוח: הליכה טובה, ריצה יוגה, שחייה, פילאטיס, אירובי, או אפילו פעולות קטנות בבית כמו עלייה במדרגות במקום במעלית, פעילות גופנית מול היוטיוב, הליכון ועוד. כשאנחנו שומרים על כושר, הדבר תורם לקצב הגברת חילוף החומרים באופן טבעי ולמניעת השמנה.

התחייבות! רוצים להפסיק לעשן? שתפו את הסביבה שלכם, החברים הקרובים, המשפחה. כך אתם מחויבים לעצמכם ומקבלים חיזוקים מהקרובים אליכם, שיהיו בצד שלכם ויעזרו לכם לעבור את התהליך ביחד. כשאתם מצהירים, הדבר מחזק את הרצון והמחויבות האישית. כן, אתם לא לבד, זכרו שהפסקת עישון היא אתגר למעשנים רבים אשר לצד הפסקת הניקוטין בוחרים להתחיל דרך חדשה, לאמץ אורח חיים בריא ולכן מלבד הסביבה הקרובה, חיבור לאנשים שהיו שם ומתמודדים אף הם עם גמילה מניקוטין, היא עוד אבן דרך להצלחה.

במקום לעלות במשקל- לומדים לבטל את הרצון להפסיק לעשן

בין אם זה תחליפי אוכל, סיגריות אלקטרוניות, או כל תחליף אחר, ההבנה צריכה להיות בשינוי התפיסה!.  אם נהיה כנים, רוב המעשנים אוהבים לעשן , בתחילת התהליך, יש כוח רצון עז, מתוך ההבנה להשלכות העישון על החיים, אבל עם הזמן, כוח הרצון יורד- אנחנו ממלאים בתחליפים שיפצו על הניקוטין. לעתים, חוזרים לעשן משום שהמהות, הצורך בסיגריה עדיין קיים. עד שלא מתמודדים ומבטלים את הרצון להפסיק לעשן, תמיד יהיה קושי עם המשקל והפחד לעלות. 

בסדנאות הגמילה של אלן קאר, תלמדו כיצד לבטל את הרצון באופן סופי, ללא חשש לעלות במשקל  ולכן לא תרגישו צורך "לפצות על הגמילה" בתחליפים וכמובן לפגוש בהפסקה אנשים, שנגמלים בדיוק כמוכם ולחזק אחד את השני. 

 

זכרו! הפסקה מעישון לא חייבת לגרום לעלייה במשקל, אתם יכולים להפסיק לעשן מבלי לשנות דברים בחיים שלכם. לייצר שגרה מחודשת, אורח חיים בריא, שיתוף הסביבה הקרובה, אכילה מאוזנת ובעיקר, כל מה שאתם צריכים הוא לשנות את התפיסה, את הרצון .