התמכרות לרשתות חברתיות

להיכנס בבוקר לרשתות החברתיות עוד לפני שאנחנו פוקחים את העיניים, לבטל את עצמנו, את הזמן הזוגי שלנו, לאבד תחושת זמן ובעיקר ללכת לאיבוד ולהרגיש שפספסנו את החיים האמיתיים.

.כשאנחנו מתייחסים לגמילה מהרשת, אנחנו צריכים להבין שיש לכך סיבות, משהו שמניע אותנו, גורם לנו להקליק שוב ושוב ובעיקר, אנחנו צריכים לזכור שאפשר גם אחרת! אפשר לחיות לצד האפליקציה

התמכרות לרשתות חברתיות

האם אתם מכורים לרשתות חברתיות ואילו דוגמאות למכורים אתם מכירים?  

אתם מוצאים את עצמכם גוללים שוב ושוב בפייסבוק ולא מרגישים תחושת שובע, מרגישים שאתם מפספסים משהו גדול כשאתם לא שם? 

האם אתם פוקחים את העיניים ועוד לפני שאתם אומרים בוקר טוב לבן או בת הזוג, אתם שולחים את היד לעבר הנייד? 

מה קורה כשאתם מקבלים הודעה? האם אתם מרגישים צורך להגיב מיידית? קיבלתם הודעה לנייד, אבל לפני שנכנסתם אליה שוטטתם  באינסטגרם, בפינטרסט ומצאתם את עצמכם כעבור שעה וחצי, עדיין מחזיקים במכשיר, אבל מבלי שקראתם?

איפה עובר הגבול בין התמכרות לרשתות חברתיות לבין הנאה מגלישה, לימוד, הכרויות עם אנשים חדשים וההבנה שהחיבור לטכנולוגיה, הוא חלק מהעבודה שלנו, קידום העסק, נטוורקינג.

האם אתם מכורים?

- תשאלו את עצמכם, אבל בכנות, עם היד על הדופק: האם אתם מרוצים מאופי השימוש שלכם בנייד והגלישה ברשתות החברתיות. האם אתם מרוצים מאופי ודרך השימוש של ילדכם?

- האם כשהסוללה נגמרת או שכחתם את הנייד בבית (גם אם אתם יודעים שהכל בסדר) האם אתם עדין חווים תחושת ריקנות?.

- חזרתם אחרי יום עבודה ובכל זאת, מצאתם את עצמכם מול המסך, במקום להתייחס לילדים? מרגישים שהם מושכים אתכם בכוח מהמסך? 

- הלכתם לישון, הטלפון לידכם והמחשבות נודדות, מה קורה ברשתות החברתיות? מתעוררים מכל צפצוף של הודעה וחשים צורך עז להגיב? 

כל אלו דוגמאות למכורים וסוגי התמכרויות ולכן, בשורה התחתונה, אם אתם מרגישים שאתם לא שולטים בטכנולוגיה ומשתמשים בה לא רק לצרכים פונקציונליים כמו חיפוש מידע ואם אתם מקדישים כמעט כל זמן פנוי לגלישה ברשת, סביר להניח שאתם שם.

במקום לבהות- גולשים ברשתות חברתיות

עוד סימן מובהק לכך שאנחנו מכורים לרשתות חברתיות (או בכלל) הוא הקושי שלנו בהתמודדות עם "זמן מת". הזמן הזה, כשכל הרעיונות הטובים עולים לנו בזמן המקלחת, פתאום אנחנו מוצאים פתרון להמון בעיות, נזכרים בשם של שיר ששכחנו מזמן, או מפצחים דילמה בעבודה? "זמן מת" הוא זמן שבו אין הסח דעת והוא אפילו מוכח כחיוני ליצירתית, שכן ידוע כי האונה הקדמית שלנו מתפתחת במהלך "זמן מת". אבל אנחנו, בשגרה שלנו, הרבה פעמים חוששים, הבהייה הזו מלחיצה אותנו, מחפשים תעסוקה והנייד? הוא נגיש מתמיד: אנחנו גולשים ברשתות החברתיות בזמן שאנחנו מחכים לאוטובוס, בהמתנה לרופא, או מרגישים צורך לגלוש, סתם כשאנחנו סתם זקוקים לפסק זמן ומנוחה במקום לעשות דברים אחרים כמו באמת לנוח, לבהות באוויר, לעשות ספורט.

עוד דוגמאות למכורים? האם הילד שלכם קורא לכם ושוב שוב, מחכה להתייחסות ואתם אומרים שלו שיחכה רגע, כי אתם עסוקים (שוב) בנייד? מה שלום הזוגיות שלכם? האם זמן הגלישה בא על חשבון זמן זוגי?.

 מה הם הגורמים להתמכרות לרשתות? פיד אינסופי, רשת חברתית שבנויה בצורה מתוחכמת ומיטב המוחות שעובדים ופועלים כדי לייצר את תחושת ההתמכרות

להתמכרות לרשתות חברתיות יש סיבה, היא לא קורית סתם. בדיוק כמו שבסיגריה יש ניקוטין, חומר ממכר שגורם לנו לחזור אליה שוב ושוב. גם הרשתות החברתיות בנויות בצורה מאוד מסוימת, כדי שנחזור אליהן, נתגעגע, נרגיש ריקנות כשאנחנו לא שם.

מה הם הגורמים להתמכרות לרשתות? האפליקציות למשל, בנויות בצורה מדויקת ולא סתמית, מיטב המוחות, המחשבות החל מ: מתכנתים מומחים, פסיכולוגים, כל אלו פועלים כדי לעלות את זמן השהות, גורמים לכך שנשאב אליה "נצרוך את המנה היומית" שלנו בפייסבוק או בוואטפס, מישהו הגיב לנו ואנחנו לא מסוגלים להתעלם מזה, עולה צורך חזק מאוד.

סיבה נוספת היא מלכודת קשב- אם למשל נכנסנו לאפליקציה וחיפשנו מקום בילוי בעיר וסגרנו את האפליקציה במהירות, תוך פחות מ- 5 דקות- המפרסמים מפסידים כסף ולכן הם פועלים כדי למלא את המיכל מחדש.

כמו-כן, המפרסמים יודעים ומכירים את התנהלות הגולש: מה לפרסם, איך ומתי. הפרסומות בפייסבוק בנויות בצורה מכוונת, שתגרום לגלילה אינסופית, לפיד שלא נגמר. המפרסמים יודעים  ללחוץ על נקודות התורפה, על המוח, הנפש, הצורך שלנו בהכרה. כל אלו הם קרקע פורייה ברשת החברתית למכור לנו ורצוי כמה שיותר.

הפייסבוק בנוי מפיד אינסופי, אנחנו גוללים שוב ושוב ולא שבעים. הנקודות האדומות, מסמנות לנו שמישהו הגיב, התייחס, עשה לנו לייק, מרמזות  שכדאי לנו לחפש התייחסות לפעילות חדשה. מה יקרה אם נלחץ על האדומים? זה ישחרר את תחושת הדופמין, תחושת הסיפוק, אבל שוב נכנס למלכודת אינסופית שגורמת לנו ללכת לאיבוד ובעיקר לאבד שליטה על השימוש. אז אחרי שהבנו מה הם הגורמים להתמכרות לרשתות ורגע לפני ששוב אנחנו נשאבים, תזכרו שאפשר אחרת.

גמילה מרשתות חברתיות היא אכן אפשרית!

אז איך נגמלים מרשתות חברתיות? ריכזנו עבורכם מספר עצות מועילות:

פיד לבן- ידוע כי הרשת החברתית מהווה בין השאר פלטפורמה לקידום העסק: הפייסבוק למשל, עוזר לנו להגיע לקהל שלנו יותר, לפרסם, לעלות פוסטים, לשווק את העסק, להיות פעילים בקבוצות.  מה כדאי לעשות? איך אנחנו נכנסים רק לעמוד המקצועי ולא נשאבים לפיד אינסופי רווי במידע שרובו לא רלוונטי?. אחת ההמלצות שלנו, שעוזרת להימנע מפיתויים, היא להתקין תוסף כרום פשוט על הפיד, בכניסה לפייסבוק. אז יופיע מסך לבן שיכניס אתכם ישירות לעמוד העסקי ותוכלו להתרכז בקידום העסק.

רוצים ללמוד עוד על גמילה מרשתות חברתיות? אל תכנסו לשום פלטפורמה, כשאתם במצב רוח רע או שקועים בתוך מערבולת, במצב נפשי, שכן בדיוק כשאנחנו הכי הרבה פגועים, נמצאים בסטרס- שם הרשת החברתית תלבה את היצרים בקלות, פוטנציאל הסיכוי להתמכרות- גדל ולכן עדיף להתרחק ולהימנע. קצת כמו להניח סלסלת שוקולדים וחטיפים במרכז הסלון בדיוק כשאנחנו בדיאטה.

הפסיקו את השימוש בנייד וברשתות החברתיות- שעתיים לפני השינה. תאפשר לעצמכם רגעים מתים, רגעים שאתם בלי הנייד, רגעים שבהם אתם סתם בוהים, אל תפחדו מהם. תזכרו אלו הרגעים שבהם אנחנו הכי הרבה יצירתיים.

איך עוד מתמודדים עם גמילה מרשתת חברתיות? צמצמו התראות "נוטפיקיישן" בנייד או במחשב ואם אתם צופים בנטפליקס, מכורים לסדרות, בטלו את הצפייה האוטומטית. תאפשרו לעצמכם לבדוק מייל רק 3 פעמים ביום ולא מעבר. כמובן, מומלץ לעשות תרגול מדיטציה, פעילות גופנית, כל פעולה שטובה לנפש , תרחיק ותסיח את דעתכם מהמסכים.

תזכרו, אנחנו לא רוצים להפסיק לחלוטין גלישה ברשת. משום שזו הדרך שלנו לתקשר, להתחבר לאנשים. אבל אפשר לחיות לצידה. לגלוש מבלי להיות מכורים.

 אז איך עושים את זה? סדנת גמילה מרשתות חברתיות, ראשונה בעולם. סדנה דיגיטלית  שתלמד אתכם איך להשתמש בטכנולוגיה בתבונה. 18 שיעורים און ליין שעוזרים להטמיע הרגלים ואת השגרה בבית. כל סדנה מחולקת לתתי פרקים וכל פרק יפוצץ בלון אחר, זו המהות של הסדנה שלנו באלן קאר, לאפשר לכם להיגמל באמצעות פירוק לגורמים וכך לגלוש ברשתות החברתיות תחת שליטה. אחרי שתסיימו לצפות בסדנת הדיגיטלית להתמכרות ברשתות החברתיות- תעברו ליווי של 21 יום שמטרתו לעזור להטמעת ההרגלים.

תזכרו, היום אנחנו פרמטיבים לעומת מה שצופן העתיד, ההתמכרות לרשתות חברתיות עוד תלך ותגבר ותרים את ראשה גבוה, תלך ותתעצם, הכל יראה אחרת ולכן צריך עוד להתיידד עם הטכנולוגיה, לחיות לצידה ולא בהשפעתה.