מה ההבדל בין שינה רציפה לשינה לא רציפה?

630

במאה השנים האחרונות, חוקרים רבים החלו לבחון את מנגנון השינה וניסו לנתח את תפקידה ואת מקומה של השינה בחיי האדם. והנה, פעם אחר פעם, המחקרים השונים הוכיחו כי שינה טובה היא הכרח קיומי, ולא רק אצל בני האדם. הממצאים שהתגלו, אפשרו לאפיין את תהליך השינה ואת שלביו, וכיום ברור כי לכל אחד משלבים אלו תפקיד משמעותי בתחזוקת הגוף והנפש ובהכנה שלנו לקראת היום החדש. אך על מנת שהשינה אכן תהיה אפקטיבית, עלינו לחוות את כל השלבים השונים שלה באמצעות שינה רציפה. כדי ללמוד עוד על תרומתו של תהליך השינה לבריאותנו, וכדי להכיר דרכים להתמודד עם מצב של שינה לא רציפה – קראו את המאמר הבא.

שינה – צורך אנושי בסיסי

שליש מהחיים שלנו עוברים עלינו בשינה. נתון זה כבר מוכר בוודאי לכולנו, ובכל זאת רבים מאתנו מנסים להילחם בצורך הבסיסי הזה ופוגעים בלי משים בבריאות גופנו. אך אם תחשבו על זה בהיגיון – הגוף שלנו פועל שעות ארוכות במהלך היום, דואג לאספקת הדם, מניע את השרירים, מפעיל את המוח ומבטיח שנישאר ערניים ופעילים. אם כך, אין זה צריך להפתיע אותנו שהגוף שלנו זקוק גם ל"זמן טעינה" משלו – כמה שעות שבהן הוא מצמצם את היקף הפעילות כדי שהוא יוכל להכין את עצמו לעוד יום עמוס.

אז מה הגוף שלנו עושה במהלך השינה?

עיבוד חוויות היום: בשלב החלימה, המכונה REM, המחשבה שלנו חופשית יותר. כך אנו יכולים לעבד את ההתנסויות שלנו דרך זווית חדשה ולעיתים אף להגיע לפתרון בעיות שהטרידו את מנוחתנו.

התחדשות ושיקום הגוף: בשלב השינה העמוקה מתרחש אחד התהליכים החשובים ביותר – שיקום מצב הגוף. בזמן זה השרירים זוכים לאספקת דם מוגברת והגוף מבצע תהליכים שונים המחזקים את המערכת החיסונית ומחדשים את מלאי האנרגיה של הגוף.

גדילה: שלב השינה העמוקה משמעותי מאוד גם עבור ילדים ובני נוער. בזמן זה מופרש בגוף הורמון הגדילה – ההורמון שבזכותו הילד מתפתח כראוי ובהתאם לגילו.

כיצד נדע שאיכות השינה שלנו טובה?

כמעט כולנו יודעים להעריך שינה איכותית וטובה. כשאנחנו קמים אחרי לילה שבו ישנו די צורכנו אנחנו נרגיש בדרך כלל רעננים יותר ומוכנים יותר לקבל את פניו של היום החדש. אם אתם לא בטוחים שאתם ישנים מספיק טוב, תוכלו להיעזר בנקודות הבאות:

שינה רציפה: שינה טובה היא לרוב רציפה ללא התעוררויות רבות. אם לעומת זאת אתם קמים כל כמה שעות ובוהים בשעון, ייתכן כי אתם מתמודדים עם הפרעות שינה.

שעות שינה מספיקות: לכל אחד מאתנו שעות השינה שלהן הוא זקוק כדי להרגיש טוב. זה אינו מספר קבוע בהכרח, אך לרוב אנשים מבוגרים זקוקים ל-7 עד 9 שעות שינה רציפה בלילה. ילדים לעומת זאת, זקוקים ל-9 עד 11 שעות שינה.

תחושה פיזית: שינה לא טובה מתבטאת בראש ובראשונה בגוף שלנו. אם קמתם בוקר ואתם מרגישים עייפות רבה, ואף כאבים במקומות שונים בגוף, ייתכן כי אתם סובלים מהפרעות בשינה.

נזקיה של שינה לא רציפה

שינה לא רציפה, כמו גם הפרעות שינה אחרות, הן בעלות נזק מצטבר. אך הפגיעה בגוף שלנו מורגשת כבר אחרי לילה אחד של שינה לא טובה.

אדם שהשינה שלו אינה רציפה, עלול לסבול מהדברים הבאים:

עייפות: הכוונה כמובן לעייפות כרונית המקשה את התפקוד הבסיסי של האדם ואינה מאפשרת לו להשיג את המטרות שקבע לעצמו.

דיכאון או תחושת חוסר אנרגיה: מחסור בשינה משפיע גם על מצב הרוח. אנשים שאינם ישנים מספיק עלולים לחוש חסרי כוח ולעיתים אף לפתח תחושות דיכאוניות.

קשיים בתפקוד המוטורי ונטייה לתאונות: כאשר הגוף שלנו אינו זוכה למנוחה מספיקה נפגעות גם היכולות הפיזיות שלנו. לכן, כאשר איננו ישנים מספיק, הסיכוי לתאונות עולה.

קשיי ריכוז: שינה לא טובה פוגעת ביכולות המנטליות של האדם. אחרי לילה ללא שינה אנו עלולים לחוות קושי בריכוז, גם כשמדובר במטלות פשוטות יחסית.

פגיעה במערכת החיסונית: שינה נחוצה לגוף כדי לחדש את מאגרי הכוח שלו. במהלך השינה הגוף מבצע תיקונים שונים ברקמות הגוף ומחזק אותו. על כן, מחסור בשינה פוגע בגוף וביכולת שלו להגן על עצמו מפני גורמים עוינים.

מהם הגורמים לשינה לא רציפה?

לשינה לא רציפה עלולים להיות גורמים רבים, חלקם זמניים וחלקם לא תמיד מצויים בשליטתנו. עם זאת, חשוב להיות מודעים אליהם כדי שנוכל למצוא דרכי התמודדות. 

בין יתר הסיבות לשינה לא רציפה, ניתן למנות את הדברים הבאים:

מצב משפחתי: כידוע, הורים לתינוקות קטנים לא ישנים הרבה. זהו מצב מורכב אך זמני, ומומלץ להיעזר במידת האפשר בבני משפחה או לפנות לייעוץ מקצועי בעת הצורך.

בעיות במערכת הנשימה: אדם הסובל מבעיות נשימה עלול להתעורר פעמים רבות במהלך הלילה. התעוררויות אלו עשויות להיות מלוות בנחירות או בקשיי נשימה. במקרה זה חשוב מאוד לפנות לרופא המטפל.

צריכת אלכוהול: אלכוהול הוא אומנם חומר מרדים, אך הוא פוגע באיכות השינה וגורם להתעוררויות מרובות במהלך הלילה.

שינה על מזרן לא מתאים: מזרן שאינו מתאים לצרכים של האדם פוגע בגופו, מעורר אי-נוחות ועלול להוביל להתעוררות תכופה בלילה.

דאגות: לפעמים, גם כאשר אנחנו בריאים לגמרי ומקפידים על אורח חיים בריא עדיין נסבול מהתעוררות במהלך הלילה. מצב זה אפשרי לדוגמה כאשר אנחנו מוטרדים מדאגות שונות ולא יודעים כיצד להתמודד עימן.

כיצד חוזרים לישון לילה שלם?

ילדים אינם מתקשים בדרך כלל להירדם בקלות, והחל מגיל מסוים הם ישנים לילה שלם ללא קושי. עם זאת, אנשים מבוגרים מתמודדים עם אתגרים שונים בחיי היום-יום והללו ממשיכים להטריד אותם גם בלילה ומדירים שינה מעיניהם.

במקרים אלו ניתן להיעזר בהצעות הבאות:

פנייה לסיוע רפואי: אם האדם סובל ממצב רפואי המונע ממנו לישון כראוי, מומלץ שלא להזניח את הטיפול בנושא ולפנות במהירות האפשרית לקבלת סיוע רפואי.

טיפול פרטני: לעיתים, כאשר מתברר כי אין מצב רפואי או סיבה אובייקטיבית אחרת הפוגעת ברצף השינה, יש מקום לפנות לטיפול פרטני. במקרה זה מטרת הטיפול תהיה להבין את הסיבות לקשיי השינה, ותיבנה תוכנית טיפול בהתאם לצורכי הפונה.

סדנאות שינה: אם שינה לא סדירה אכן נגרמת בשל סיבות נפשיות או אישיות, יש מקום גם לטיפול באמצעות סדנאות שינה ממוקדות. סדנאות מסוג זה יסייעו לאדם להבין טוב יותר את מצבו וילמדו אותו טכניקות שונות שבזכותן יוכל לסגל לעצמו הרגלי שינה בריאים.

כתבות נוספות

Service Category: 

פשוט לישון
x

לראשונה בישראל!

סדנה דיגיטלית לגמילה מעישון!
מוזמנים להתנסות בשני השיעורים הראשונים