הקשיים הפסיכולוגיים בדרך להפסקת עישון

הקשיים הפסיכולוגיים בדרך להפסקת עישון

כל מעשן מעוניין בסופו של דבר להיגמל מסיגריות. הטבק והחומרים הרעילים הקיימים בסיגריה פוגעים לא רק בבריאות הגופנית, אלא משפיעים על גורמים רבים נוספים. מראה העור של המעשן נפגע, הכושר הגופני מידרדר וגם התלות הפסיכולוגית בחומרים הממכרים משפיעה לשלילה על שגרת החיים ולעיתים אף מונעת מן האדם לעשות את מה שהוא רוצה באמת. ואכן, אחד האתגרים הגדולים ביותר בדרך להפסקת עישון הוא האתגר הפסיכולוגי. בכל שלב מתמודד המעשן עם קשיים שונים ונדרש להתגבר על מחסומים אחרים. מטרתו של המאמר הבא היא להגביר את המודעות לאותם הקשיים, וכך לאפשר למעשן להתכונן טוב יותר להליך הגמילה.

הימים הראשונים - גמילה מעישון

גמילה מעישון עשויה להיות תהליך לא פשוט, גם כאשר האדם נחוש בדעתו להשלים את השינוי ולשפר את בריאותו. הניקוטין שבסיגריות נחשב לאחד החומרים הממכרים ביותר, ולכן מי שמעוניין להיגמל מסיגריות לתמיד, יגלה כי אחד השלבים הקשים ביותר הוא השלב ההתחלתי. בימים הראשונים, הגוף עוד מרגיש בחסרונו של החומר הרעיל, במיוחד כאשר מדובר במעשנים שהיו רגילים לעשן באופן קבוע מדי יום. אך לצד התופעות הפיזיות של כאבי ראש, עצבנות ואי-נוחות, ייתכנו גם השפעות פסיכולוגיות. המעשן לשעבר עשוי לחשוב הרבה על עישון ואפילו לבלות את שנת הלילה שלו בחלומות על עישון סיגריות. לכן, במיוחד בתחילתו של תהליך הגמילה, כדאי לוודא שמלווה אתכם אדם שעבר תהליך דומה ושמסוגל לתמוך בכם בעת הצורך. רבים בוחרים למשל להשתתף בסדנת גמילה מעישון וכך לעבור את התהליך כולו בקרב אנשים שחווים דברים דומים.

חלפו כמה שבועות...

כמה שבועות חלפו, וגופו של המעשן לשעבר כבר מתחיל להתאושש. התלות הפיזית בחומר דועכת ותופעות הלוואי שאפיינו את התקופה הראשונה של גמילה מעישון חלפו. בשלב זה, כדי להיגמל מסיגריות לתמיד, הקושי העיקרי יהיה לתכנן מחדש את שגרת היום-יום. לדוגמה, חשוב לשים לב אם ישנן נסיבות או אם ישנם מקרים מסוימים העלולים לגרום למעשן לרצות להצית סיגריה על אף תהליך הגמילה שעבר. כדי להתמודד עם מצב זה, מומלץ להימנע עד כמה שאפשר מאותם מקומות או מצבים המקושרים במחשבתנו לעישון. אפשר למשל לבחור בית קפה חדש, ולא בזה שנהגנו לעשן בו, או לצאת לארוחת צהריים עם עמיתים לעבודה שאינם מעשנים. בסופו של דבר המטרה היא להעסיק את המוח בעניינים אחרים ולא לאפשר לו לחשוב יותר מדי על העישון.

קשיים פסיכולוגיים בתום תהליך הגמילה

תהליך הגמילה עבר בשלום, הסיגריות נזרקו לפח והגוף כבר נקי מהחומרים הרעילים ומתחיל לחזור לעצמו. כעת, כמה חודשים אחרי הסיגריה האחרונה,  כמעט ואינכם חושבים עוד על עישון. אך גם בשלב הזה ייתכנו קשיים פסיכולוגיים, בעיקר אם המעשן לשעבר מתמודד עם המצב לבדו או אם הוא מוקף באנשים רבים הממשיכים לעשן. במצב זה, הוא עשוי למשל לשאול את עצמו "מה כל כך רע במה שהיה קודם?" ואפילו לנסות לשכנע את עצמו שהשיפור בבריאותו כלל אינו משמעותי. אך דווקא בשלב זה חשוב להזכיר לעצמך את ההישג החשוב שלך. ברגעי משבר כאלו רצוי לנשום עמוק, להרגיש כיצד האוויר זורם בקלות בגופנו, ולהזכיר לעצמנו איך הרגשנו לפני הגמילה ומה גרם לנו לרצות להפסיק לעשן. אחרי שרגע המשבר חולף, תפנקו את עצמכם בארוחה טובה, באימון ספורט מתגמל או בכל דבר אחר שגורם לכם אושר. בשורה התחתונה – זאת המטרה של הגמילה מעישון; חיים בריאים יותר, מלאים יותר ומאושרים יותר.

כתבות נוספות