מי סובלים מבעיות שינה?

267

התשובה לשאלה הזו היא בעצם – כולם! שכן, לכל אחד מאתנו קיימות תקופות בחיים המאופיינות בחוסר שינה ברמה כזו או אחרת לכן, השאלה האמתית היא: מה יש לעשות כדי למנוע בעיות שינה בכל מצב ומצב? בשורות הבאות, ננסה להסביר קצת יותר לעומק מהם הגורמים העיקריים לבעיות שינה או נדודי שינה, ומה ניתן לעשת כדי לפתור את הבעיה.

איכות השינה בשלבים שונים בחיים

כל אדם בוגר מאתנו יודע עד כמה אירועים או תקופות שונות בחיים יכולות להשפיע על איכות השינה שלנו, באופן ישיר או עקיף. תקופות כמו:

  • גילאי הינקות והילדות – בגילאים אלה, הסיבות לבעיות שינה נובעות בד"כ מצרכים ביולוגיים אצל ילדים קטנים או תינוקות, או חרדות וקשיים פסיכולוגיים אצל ילדים מעט בוגרים יותר. אולם, חשוב לציין שבגילאים אלה בעיות שינה אינן נפוצות מאוד, וודאי ששינה לא רצופה לא אמורה להיות הרגל ואם חלילה כן, יש לפנות להיוועצות עם גורם רפואי.
  • גיל ההתבגרות – בגיל התבגרות בעיות שינה יכולות להיות נפוצות יותר, פחות מסיבות ביולוגיות, ויותר עקב גורמים התנהגותיים או חברתיים, למשל יציאה לבילויים עד שעות מאוחרות יחסית וכד'. אגב, בני נוער נוטים דווקא לישון זמן ממושך יחסית, עקב שינויים הורמונאליים וצרכים שונים של גופם.
  • הבגרות (ואיפה שהכל מתחיל להסתבך) – בגלאי הבגרות, כלומר, באותם גילאים בהם אנו מתחילים לחיות באופן עצמאי ולגבש הרגלים שונים שישמשו אותנו בחיינו הבוגרים, אנשים רבים נוטים לפתח הרגלי שינה לא בריאים, הכוללים פחות מ-6 שעות שינה בלילה, הרדמות מול הטלוויזיה או מכשירים אחרים, וצריכת מזון לא בריא לפני השינה, כמו מזונות עתירי סוכר, אלכוהול או קפאין. יש לציין, כי קיימים כאלה אשר הסיבה לבעיות השינה שלהם היא בריאותית, ונוגעת לחוסר בוויטמינים מסוימים, קשיי נשימה ואף דיכאו קליני בשלביו השונים. במקרה כזה, וודאי שיש צורך בהתערבות רפואית, אולם עבור רובנו, בעיות שינה אינן מצריכות התערבות רפואית, אלא שינוי התנהגותי ומחשבתי.
  • אולם הגורם הראשי והחשוב ביותר להפרעות שינה בבגרות היא השתרשות של דפוסי חשיבה ורגש אשר מפריכים לשינה. דפוסים אלו נוטים להיות מוחמרים מאוד מחוסר שינה, וכך נקלעים אנשים רבים למעגל קסמים אכזרי בו ככל שהם ישנים פחות כך מתחזקת הפרעת השינה, וחוזר חלילה.

לצד זאת, קיימות תקופות ספציפיות יותר, כמו ההורות המוקדמת, תקופת הלימודים באוניברסיטה וכד', אשר בד"כ מונעות מאתנו לישון זמן רב ולזמן רצוף. עם זאת, מדובר בד"כ בתקופות מוגבלות בזמן ולכן, בסופן ניתן בד"כ לחזור לישון רצוף.

בואו נדבר רגע על הרגלי שינה לא טובים ומה הם עושים לנו

אחרי ההקדמה, הגיע הזמן שנרד קצת יותר לעומק העניין הזה שנקרא "הרגלי שינה שליליים" ומה המשמעות שלהם בחיינו. הרגלי שינה שליליים, הם כל ההרגלים הפוגעים באופן כלשהו באיכות השינה שלנו. שינה כידוע, היא צורך בסיסי של האדם, והיא חיונית להתפתחות תקינה של המוח, חילוף חומרים תקין, שמירה על מצב רוח טוב, מניעת השמנה ועוד. יש לציין, כי המדע טרם גילה מדוע בדיוק השינה כ"כ חיונית לנו, אולם אין ספק כי אם אדם לא יזכה לזמן שינה מינימאלי, מדובר יהיה בסכנת חיים של ממש.

רובנו אכן מקבלים זמן שינה מינימאלי ברמה הפיזית, אולם לא זמן שינה אופטימאלי, ויש להבין את ההבדל בין השניים. אדם שלא יזכה לזמן שינה אופטימאלי אלא רק לזמן שינה מינימאלי, אולי יוכל לשמיך לתפקד, אבל סביר להניח שימשיך לסבול מבעיות שונות לאורך חייו, החל מעייפות כרונית ועד אפילו, למצבים של בעיות לחץ דם וסכרת.

איך כל זה קשור להרגלי שינה? ובכן, הבעיה בהרגלי שינה שליליים, היא שעם הזמן, הגוף מאבד ברמה מסוימת את היכולת להירדם עצמאית, ללא קושי. בהתאם, גם אם נרצה פתאום "לתפוס חרופ" עמוק, סביר שלא נצליח, והדבר רק יתסכל אותנו וימנע מאתנו שינה עמוקה ומועילה יותר. בהחלט ניתן לגרום לאדם להפסיק להיות רגיש לרעשים מסוימים, לגירויים שונים בסביבה וכו' בעזרת אימון ייעודי. כמו כן, ניתן להתאמן על מניעת מחשבות טורדניות, על הרפיה קלה יותר של הגוף ועוד.

חשוב להזכיר בהקשר זה, שיש לכל אחד מאתנו כמה שלבי שינה, שיחד יוצרים את מחזור השינה החיוני. המעבר משלב ההירדמות עד לשינה העמוקה איננו כה פשוט לכל אחד, ולכן יש צורך באבחון מדויק לגבי הגורמים שמונעים מהאדם לישון: עבור חלק, הבעיה תהיה בהירגעות, עבור אחרים, הבעיה תהיה בהתעוררות קלה מדי, כלומר שינה קלה, וכד'.

כוחן של סדנאות שינה

הזכרנו לעיל, כי עבור רבים, הפתרון לשינה מועילה ומלאה כל לילה יכלול הן שינויים התנהגותיים והן שינויים מחשבתיים. מדוע? ובכן, יש ללמד את המוח מחדש כיצד להיכנס בקלות למצב ההירדמות, יכולת שכאמור שכחה אצל רבים. כמובן, ששינה טובה תחייב גם שינויי דפוסים התנהגותיים כמו עבודה מול המחשב עד שעה מאוחרת, השכבת הילדים לישון מוקדם (גם כשהם גדולים) כדי ליצור סביבה שקטה וכמובן, שינויים תזונתיים. אך לצד זאת, אין תחליף לסדנאות שינה איכותיות, לפחות לא מבחינת היעילות שלהן. סדנאות השינה משתנות מבחינת הטכניקות הנלמדות והבעיות השונות והספציפיות שהן נועדו לפתור.

ולסיכום, קבלו המלצה: אין טעם לסבול, גשו לטיפול שמתאים לכם

אם אתם סובלים מבעיות שינה, בכל גיל, אין טעם למשוך את הזמן ולקוות שהבעיה תיפתר מאליה. סדנאות שינה הן דרך מצוינת להתחיל אתה, בעיקר משום שלקיחת תרופות היא לא פתרון מומלץ, אלא רק לאותם אנשים שעבורם אי פתרון אחר. זכרו – המדע מצביע על נזקים רבים שיכולים להיגרם לאדם בטווח הקצר והארוך, עקב חוסר שינה. לכן, אנו באלן קאר עבדנו על סדנה שתוכל לשפר את איכות החיים שלכם בצורה מהירה.

כתבות נוספות

Service Category: 

פשוט לישון