אילו מזרנים טובים לסובלים מבעיות שינה?

50

שינה טובה היא הבסיס לחיים בריאים ומלאים. השינה נחוצה לנו לא רק לשם מנוחת הגוף, אלא גם לשם רווחת הנפש, ומחקרים רבים כבר הוכיחו כי בשעות אלו האדם מעבד את החוויות שעברו עליו במשך היום ומכין את עצמו לקראת היום הבא. לעומת זאת, אדם שאינו ישן מספיק, או שסובל מהפרעות שינה, עלול לפתח שלל סימפטומים הפוגעים ביכולת התפקוד היום-יומית שלו. לעיתים להפרעות השינה יכולה להיות סיבה רפואית המחייבת טיפול של מומחה, אך במקרים רבים, עצם החלפת המזרן יכולה לסייע ולשפר את המצב. אז מהי הפרעת שינה וכיצד מזרן טוב יוכל לסייע? על כך במאמר הבא.

התסמינים להפרעת שינה

כמו הרבה דברים בחיים, הפרעת שינה היא עניין אינדיבידואלי, ואצל כל אחד היא באה לידי ביטוי באופן אחר. אנחנו רגילים אולי לחשוב על הפרעות בשינה כעל קושי להירדם או כנדודי שינה, אך למעשה להפרעת שינה צורות רבות, וסימפטומים מגוונים. 

בדרך כלל הפרעות שינה יהיו מלוות בתסמינים הבאים:

  • קושי להירדם מהר
  • התעוררויות תכופות במהלך הלילה
  • קשיי נשימה ונחירות
  • קושי להתעורר
  • עייפות רבה במהלך היום
  • עצבנות רבה
  • קושי להתרכז במשימות שונות
  • צריכת גבוהה של קפאין
  • סוגי הפרעות השינה

כל הסימנים שתוארו לעיל עלולים להעיד על הפרעות שינה, ובמקרים אלו מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי שיכוון אתכם איך להירדם מהר. האבחון יסייע לאפיין את הפרעת השינה ואת היקפה, ובהתאם לזה ירכיב הרופא המטפל את תוכנית הטיפול הנדרשת.

בדרך כלל יקבל המטופל אחת מהאבחנות הבאות:

  • הפסקת נשימה בעת השינה (Sleep Apnea)
  • נדודי שינה (Insomnia)
  • הפרעה בתזמון השינה
  • ישנוניות (Hypersomnia)
  • נרקולפסיה (Narcolepsy) – מצב נדיר מאוד שבו האדם נרדם ללא שליטה
  • נחירות
  • תסמונת RLS (Restless Legs syndrome) – רגליים חסרות מנוחה

 

הגורמים להפרעות שינה

איכות השינה שלנו מושפעת מגורמים רבים, ולא תמיד קיימת בהכרח סיבה אחת ויחידה להפרעות שינה. לכן, הפרעות שינה יכולות לנבוע מגורמים רבים:

  • חוסר איזון הורמונלי – כאשר מאזן ההורמונים בגוף מופר, תיתכן הפרעה בשינה. 
  • בעיות נפשיות – הפרעות שונות כגון דיכאון, חרדה וסכיזופרניה עלולות לפגוע בשינה.
  • מחלה במערכת העצבים – מחלות שונות במערכת העצבים או פגיעה במוח מובילות לעיתים להתפתחותן של הפרעות בשינה.
  • נטילת תרופות – תרופות נועדו לסייע לנו, אך לעיתים הן עלולות להקשות עלינו להירדם או לגרום להפרעות בשינה.
  • כאבים – אדם הסובל מכאב חזק המקשה עליו לישון סובל לעיתים מהפרעות בשינה.
  • קשיי נשימה – מחלות בדרכי הנשימה עלולות לגרום לאדם להתעורר לעיתים תכופות, וכך הן פוגעות באיכות השינה שלו.
  • בעיות בבלוטת התריס – מצב של פעילות יתר בבלוטה מוביל לפעמים להפרעות שינה. 

הקשר בין מזרן טוב ושינה טובה

גם כשאנחנו סובלים מתסמינים של הפרעות שינה, לא תמיד תהיה סיבה רפואית למצב זה. במקרים רבים איכות השינה עלולה להיפגע גם בגלל שימוש במזרן לא נוח שאינו מתאים לאדם. במקרים הבאים למשל, בהחלט ייתכן שיהיה שיפור באיכות השינה לאחר החלפת המזרן:

דלקת פרקים – מי שסובל מדלקת פרקים, בייחוד כזאת המתפתחת באזור עמוד השדרה, חש בדרך כלל כאבים. במקרה זה הכאבים עלולים להחמיר בעת שמופעל עליהם לחץ, למשל בתנוחה מסוימת. בחירה במזרן מתאים ושינה בתנוחת עובר עשויות להפחית את הכאב.

כאבים באזור הגב – עבור מי שסובל מכאבי גב, כדאי להקפיד על בחירה במזרן בדרגת קושי בינונית.

דלקת של בורסת הירך – מי שסובל מדלקת מסוג זה רצוי שיימנע ממזרן בדרגת קושי גבוהה. במקום זאת יש להעדיף מזרן בעל ריפוד שיסייע בהפחתת הכאבים ויקל על האדם לישון היטב בלילה.

בכל המקרים שתוארו לעיל, חשוב להתאים את סוג המזרן למצבו הבריאותי של האדם. פעמים רבות שינוי זה יכול לשפר משמעותית את טיב השינה של האדם ואת איכות חייו. גם סדנת שינה עשויה לסייע, ודרכה ניתן לפתח את המודעות לתנאים האידיאליים לשינה טובה.

מתי צריך להחליף מזרן?

מזרן מאיכות גבוהה יכול לשמש אותנו היטב זמן רב, אך כמו כל מוצר, גם לו יש תאריך תוקף וחשוב לחדש את המזרן כאשר הדבר נדרש. כיצד יודעים שהגיעה העת להחליף את המזרן שלכם? שימו לב לנקודות הבאות:

כאבים באזור הגב התחתון ושרירים נוקשים – אם אתם קמים בבוקר עם שרירים נוקשים או סובלים מכאבי גב החולפים לאחר כחצי שעה, סביר להניח כי הגיע הזמן לרכוש מזרן חדש.

מזרן רך מדי – תפקידו של המזרן לספק תמיכה לחוט השדרה. אם המזרן מתחיל לשקוע, אם הוא רך מדי או אם מתגלים בו גושים ובליטות, יש להחליפו.

תחושת לחץ – לפעמים, אם רכשתם מזרן בדרגת קושי גבוהה מדי, אתם עלולים לחוש לחץ לא נעים. גם במקרה זה יש להחליף את המזרן.

שלושת הקריטריונים שלעיל יסייעו להנחות אתכם בדבר המועד המתאים לרכישת מזרן חדש. עם זאת, שימו לב כי בכל מקרה בתום 15 שנות שימוש במזרן, כדאי מאוד להחליף אותו, ולא רק מטעמי נוחות או איכות השינה. מזרנים נוטים לצבור אבק, חיידקים וקרדיות אבק, וגם אלו פוגעים לא פעם באיכות השינה וגורמים להפרעות שונות.

סוגי המזרנים הקיימים

החלטתם להחליף את המזרן? מצוין, כעת נותר רק לברר איזה סוג מזרן יתאים לכם. כיום יש בשוק דגמים רבים, אבל בדרך כלל קיימים שני פרמטרים עיקריים שיסייעו לכם לבחור את המזרן הנכון עבורכם:

דרגת הקושי של המזרן – מזרן טוב יאפשר פיזור נכון של משקל הגוף ויעניק את התמיכה הנדרשת לאדם. כדי להבין איזה מזרן הוא המתאים לכם חשוב כמובן לנסות אותו ולוודא שהוא אינו רך מדי או קשה מדי.

חומרי הגלם – לצד מזרן הקפיצים הקלאסי קיימים היום סוגים רבים של חומרי גלם, וגם במקרה זה יש להתאים את הבחירה על פי מצבו הבריאותי של האדם. מזרן ביצים יכול למשל להיות מתאים למי שסובל מפצעי לחץ, ומזרן עם "זיכרון" מסייע לפעמים למי שסובל מכאבי שרירים. עם זאת, חשוב לדעת כי מזרנים מסוג זה עלולים לצבור חום וכך לפגוע באיכות השינה של מי שרגיש לזה.

לסיכום, הפרעות שינה נובעות מסיבות רבות ומושפעות מגורמים רבים. בשל כך, אין בנמצא סוג אחד של מזרן שיכול להתאים לכולם. ההמלצה היא להתייעץ עם אדם מומחה, לנסות את המזרן בחנות ולשלב את בטיפול סדנת שינה שתסייע לאדם לשפר את שגרת חייו באופן משמעותי.

כתבות נוספות