מה גורם לנו להתגעגע כל כך לסיגריה?

103

ניגוד למה שנהוג לחשוב, גמילה מסיגריות יכולה להיות תהליך מהיר ופשוט; כאשר מגיעים מוכנים, בכוונה מלאה לעשות שינוי אמיתי, הגמילה עשויה להיות קלה מאוד והיא מצריכה שינוי מחשבתי בלבד ונכונות לאמץ דרך חיים בריאה יותר. עם זאת, גם אם לא חווים תסמיני גמילה קשים, עדיין מתעורר מדי פעם הצורך בסיגריה. הרצון הזה לעשן וההשתוקקות לניקוטין עלולים להתעורר גם אחרי שעברתם את השבועות הראשונים של הגמילה ואפילו אחרי שעברו שנים ארוכות ללא עישון. כיצד ניתן להסביר מצב זה ואיך אפשר להתמודד עם האתגר? המאמר הבא יעזור לעשות לכם קצת סדר. 

למה אנחנו מתגעגעים לעישון?

רוב המעשנים מאמצים את המנהג המזיק הזה בגיל צעיר, וחלקם חושבים כי כאשר ירצו יוכלו לקחת הפסקת עישון באותה קלות שבה התחילו. אלא שבמציאות חולפת שנה ועוד אחת, ומהר מאוד מתברר למעשן כי הוא כבר התמכר לניקוטין שבסיגריות. ההתמכרות לניקוטין נוצרת מהר מאוד, בין השאר בשל אופן פעולתו של הניקוטין על המוח. חומר זה מגיע למוח בתוך שניות אחדות מרגע השאיפה, וכך הוא מעניק תגמול מיידי למעשן, ומעמיק את התלות של המעשן בסיגריות. 

ההתמכרות לניקוטין היא כמובן פיזית, אך ההתמכרות הנפשית לחומר הזה חזקה הרבה יותר. המעשן שהופך להיות תלוי בסיגריות מגלה כי הוא מתקשה להתמודד עם מצבי לחץ שונים ללא הניקוטין. כאשר הוא חש קושי או כאשר עליו להתמודד עם אתגר, הוא פונה פעמים רבות לסיגריות, וכך התלות בחומר הרעיל הזה גדלה. הסיגריות אומנם יוצרות תחושת רוגע, אך למעשה – תחושה זו היא אשליה בלבד. העצבנות שהאדם חש נובעת פעמים רבות לא מתוך קושי אמיתי, אלא מקורה בהתמכרות של הגוף לניקוטין ובצורך במנה נוספת. כך, גם אם כבר עברנו תהליך גמילה מעישון, לעיתים נרגיש עדיין את הצורך הזה בסיגריה. לכן, חשוב להיות מודעים למצב זה ולדעת כיצד להתמודד עימו.

משנים את הגישה

מכיוון שההתמכרות לסיגריות היא פיזית ונפשית כאחד, השלב הראשון בתהליך גמילה מעישון הוא שינוי הגישה כלפי מנהג זה. כיום, כולנו כבר מודעים לכך שהסיגריות מזיקות לבריאות, מקצרות את חיינו ופוגעות באיכות החיים שלנו, אך בכל זאת מעשנים רבים מתקשים להפסיק לעשן. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא התחושה הרווחת בקרב מעשנים, כי גמילה מעישון משמעותה ויתור על דבר מה בעל ערך. אך בפועל, כאשר בוחנים ביסודיות מה הסיגריה נותנת לנו באמת, מגלים כי כוחה של הסיגריה נובע מהתדמית שמנסות ליצור עבורה חברות הטבק. כשמקלפים את עטיפת הפרסום, מתברר כי מאחוריה אין דבר מלבד בזבוז של כסף ופגיעה בחייהם של אנשים רבים. לכן, כדי לשבור את מעגל ההתמכרות, נחוץ קודם כל שינוי בגישה והבנה כי הסיגריות אינן תורמות דבר לחיי האדם אלא רק פוגעות בו.

טיפים לסיום

אחרי שעשיתם את הצעד הראשון, והבנתם כי יש בידיכם את הכוח לעשות שינוי משמעותי בחיים שלכם, תוכלו להתחיל את תהליך הגמילה. כדי שתקופה זו תעבור בקלות ובמהירות, תוכלו להיעזר בשני הטיפים הבאים:

פנו לעזרה – כיום ישנן סדנאות להפסקת עישון שיאפשרו לכם תוך זמן קצר להשלים מהפך אמיתי בחייכם.

תיהנו מההווה – אחרי שתגמלו מסיגריות, תגלו כי פתאום התפנה לכם זמן רב וכמובן – גם כסף. לכן, תלמדו ליהנות מכל אותם דברים שלפני זה לא היה לכם זמן ואנרגיה אליהם. עשו ספורט, חזרו לעסוק בפעילות אהובה, או בשתי מילים – תיהנו מהחיים!

כתבות נוספות

Service Category: 

גמילה מעישון