למה כל כך מפחיד להפסיק לעשן?

140

למה כל כך מפחיד להפסיק לעשן?

אם תשאלו כל מעשן האם הוא שלם עם הבחירה שלו להמשיך לעשן, סביר להניח שתקבלו את אותה התשובה – אף אחד לא באמת נהנה מההרגל המזיק הזה. מלבד הפגיעה בבריאות והריח הלא נעים, עישון סיגריות הוא מנהג יקר מאוד, ועלות העישון המתייקרת גוזלת מהמעשן משאבים כספיים שאותם הוא יכל להשקיע במה שחשוב לו באמת. אך בכל זאת, רבים חוששים להפסיק לעשן, ורואים בגמילה ויתור של ממש. אז מדוע אנחנו פוחדים כל כך להפסיק לעשן ואיך בכל זאת ניתן להתגבר על החששות? על כך במאמר הבא. 

פחד מכישלון

ראשית, כמו הרבה דברים בחיים, גם בכל הנוגע לגמילה מעישון – אנחנו פוחדים להיכשל. יש לציין כי מדובר בחשש מבוסס שלא ניתן להתעלם ממנו, וחשוב מאוד להבין מאיפה הוא נובע. מקור החשש בהשפעתו של הניקוטין על הגוף; הניקוטין ידוע כאחד החומרים הממכרים ביותר. מרגע שהתחלתם לעשן באופן קבוע (גם אם זו רק סיגריה אחת ביום) הגוף מתרגל לחומר הזה ומרגיש בחסרונו אם בחרתם שלא לעשן. הניקוטין מגיע למוח במהירות, נקשר לקולטנים הנמצאים שם ומעודד אתכם לצרוך עוד ועוד ממנו. כך, אם בהתחלה הספיקה לכם סיגריה אחת, מהר מאוד היא כבר תהפוך לשתי סיגריות וכן הלאה. מעשנים מודעים היטב להשפעה זו של הסיגריות ורבים חוששים כי אם ינסו להפסיק לעשן תגובת הגוף תהיה חריפה והם יכשלו במטרה זו.

פחד משינוי

הפסקת עישון היא קודם כל שינוי משמעותי בחיים. עישון סיגריות נקשר בדרך כלל עם מנהגים מסוימים, ומעשנים רבים פותחים את היום שלהם עם סיגריות, יוצאים לבילוי עם סיגריות ומסיימים כל ארוחה עם סיגריות. כך, הסיגריה הופכת להיות חלק בלתי נפרד מהחיים של המעשן. הפסקת עישון לבד משמעותה שהאדם צריך כעת להיפרד מאורח חיים מסוים ולאמץ לעצמו דרך חיים אחרת, נקייה מעישון. עבור מי שלא עישן אף פעם זה נראה קל – פשוט לא מדליקים סיגריה וממשיכים את היום. אך מעשנים רבים רואים הפסקת עישון כוויתור על חבר קרוב, כזה שליווה אותך לכל אורך הדרך והיה לצידך גם כאשר היית עצבני. לכן, כדי לבצע את השינוי הזה וכדי להשלים אותו בהצלחה, המעשן חייב לעשות שינוי מחשבתי ולהבין העישון אינו החבר הטוב המעודד אותו אלא גורם מזיק. המרדף הבלתי פוסק אחרי הסיגריה הבאה הוא שעוצר את המעשן והוא זה שגורם לו עצבנות. מרגע שמבינים כי הסיגריות הן שיוצרות את הבעיה (ולא אלה הפותרות אותה) קל הרבה יותר לבצע את השינוי ולהיגמל מסיגריות. 

אז מה עושים?

 

אחרי שהבנו מדוע הפסקת עישון לבד מורכבת, ומדוע מעשנים רבים חוששים להפסיק לעשן, הגיעה העת לדון בדרכים להשלים את הגמילה מסיגריות בהצלחה.
להלן כמה טיפים שעשויים להואיל:
  • מצאו תחליף בריא לסיגריה – הגוף מתנקה מסיגריה מהר יחסית. אם החזקתם מעמד כמה ימים ללא סיגריה, אתם כבר בדרך הנכונה. ובכל זאת, פעמים רבות אנחנו זקוקים להעסיק את הפה שלנו במשהו. לכן, החליפו את הסיגריות בירקות חתוכים ובפירות בריאים, מהר מאוד תגלו כי כבר אינכם זקוקים עוד לניקוטין המזיק.
  • טכניקות הרפיה ופעילות גופנית – במקום להדליק סיגריה כשאתם חשים עצבנות או אי –שקט, תעזרו בתרגילי נשימות וצאו להליכה טובה. בהמשך, ההליכה תוכל להפוך לריצה קלה ואתם תנשמו עמוק יותר ורגוע יותר. 
  • פנו לעזרה מקצועית – כאמור להפסיק עישון לבד זה לא דבר פשוט. לכן, אם ניסיתם כמה פעמים להיגמל ללא הצלחה או אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לתמיכה כדי להשלים את התהליך – פנו לעזרה מקצועית. כיום, לצד טיפול פרטני ואישי ניתן למצוא סדנאות גמילה מעישון שיסייעו לכם להשלים את התהליך במהירות ובקלות.

כתבות נוספות

Service Category: 

גמילה מעישון