איך ניתן להפחית את הרגישות לרעשים שמפריעים לשינה?

22

הגיע הערב ואתם ממש עייפים. ספרתם את הדקות והשעות עד שתוכלו להתאחד עם המיטה וליהנות משינה ערבה, אך ברגע שהגעתם לרגע המיוחל ועצמתם את העיניים – הבנתם ששוב הולך לעבור עליכם לילה לבן. רעש המקדחה של השכן (מי קודח בשעות כאלה, אה?), הצפירה מהרחוב, רכב חולף בשכונה ואפילו קול הצחוק של השכן מלמעלה – כל אלה פשוט נכנסים אל מעמקי האוזן שלכם ומונעים מכם להירדם. נכון, יש ברי מזל שמצליחים להירדם בכל מצב, אבל אתם, מה לעשות, כנראה לא נמנים עליהם. אם בעיות שינה הם מנת חלקכם ואתם תוהים איך להירדם בקלות למרות הרעשים, הנה כמה דרכים שיסייעו לכם להתמודד עם רעשי הסביבה וליהנות משינה איכותית וטובה יותר.

עשו שימוש ברעש

אם בעיות שינה פוקדות אתכם לעתים קרובות, וודאי המונח 'רעש ורוד לא זר לכם. לא מכירים ותוהים במה מדובר? ובכן, בהחלט כדאי להכיר. למעשה, מדובר בסדרת צלילים ייעודיים שתפקידם הוא לטשטש צלילי רקע אחרים. המנגנון על פיו עובד הרעש הורוד מושתת על הנטייה של המוח להתרכז בצלילים קבועים הבוקעים ממקור אחד, ולהתעלם מיתר הרעשים. רעשי הרקע האקראיים נבלעים בצלילי רעשי הרעש הורוד ואתם יכולים פשוט להאזין לצלילים הנעימים וליהנות משינה שקטה, מבורכת ומהירה. צלילי רעש ורוד הם למשל רחשי גלים נעימים, סאונד של יער טבעי ומרגיע, רחשי פצפוץ האש באח ועוד.

אם זה נשמע לכם מוזר, כי אחרי הכל רעש היא הסיבה בגללה התכנסנו מלכתחילה – תופתעו לגלות כמה רעש נחשב לפתרון נפלא, טבעי ומהיר להפחתת הרגישות לרעשים המפריעים לשינה. מומחים מסבירים כי עבור רבים מהאנשים המתקשים להירדם כתוצאה מרעשים רנדומליים, הבעיה נעוצה בעובדה שהמוח שלהם, לעתים, מפרש את הרחשים הללו כמאיימים – ולכן נכנס לדריכות והגוף נעשה עירני מתמיד. כשאתם מפעילים רעש, אתם מספקים למוח רחש קבוע, המוח לומד להתרגל אליו, ליהנות ממנו ונרגע.

חלונות אטומים לרעש

טוב, זה פתרון למשקיענים – אבל אם השינה שלכם חשובה לכם ואתם סובלים מבעיות שינה לעתים קרובות, ייתכן ומדובר בפתרון ארוך טווח משתלם. אטימות הדירה לרעשי החוץ, במיוחד אם אתם מתגוררים בעיר ובמיוחד אם אתם רגישים לשינה ומדובר ברחוב עמוס באופן יחסי, עשויה להוביל לשלווה המבורכת – די בקלות. בבתים רבים אטימת החלונות מתבצעת ברמה נמוכה יחסית, עושים שימוש בזגוגית אחת או פשוט לא חושבים על אטימה כלל (בעיקר בדירות ישנות). היום יש מספר סגנונות של חלונות אטומים לרעש, המאופיינים ברמת חסימה גבוהה ובאקוסטיקה מצוינת שמשאירה את הרעשים במקום אליו הם שייכים – מחוץ לחלון שלכם ומחוץ לטווח השמיעה שלכם.

החלונות שלנו הופכים להיות אטומים כתוצאה ממספר פרמטרים – סוג הזכוכית, שיטת הסגירה, אופן התקנת מסגרת האלומיניום ועוד. אם אתם רוצים לשדרג את איכות החיים שלכם אבל לא רוצים להפוך את תשתית החלון כולה, הסתפקו בהחלפת סוג הזגוגית של החלון, שכן זהו המרכיב העיקרי באטימת החלון לרעש. אם אתם רגישים גם לתנאי מזג האוויר החודרים מן החוץ, תוכלו לעשות שימוש בזכוכית כפולה וליהנות מיתרון נוסף, לצד האטימות לרעש. ככלל, חשוב לדעת כי ככל שתעשו שימוש ביותר תכונות (בידוד לרעש, תנאי מזג האוויר וכדומה), כך תמקסמו את אפקט הבידוד ותשיגו את התוצאה הטובה ביותר.

הגיעו לשינה כשאתם רגועים

כשהגוף שלנו בסטרס וכשאנחנו לא מעניקים לו את התנאים האידיאליים – פעמים רבות נגלה כי זוהי הסיבה העיקרית לרגישות לרעשים. אם אנחנו מגיעים לשינה כשאנחנו רעבים, עייפים מדי, לחוצים מטרדות היום יום או אחרי שאכלנו ארוחה כבדה – הדברים הללו עשויים להשפיע על איכות השינה של כל אחד, ובפרט אם יש לכם רגישות לרעשים ואתם מתקשים להירדם. מה עושים? הבטיחו את התנאים האידיאליים לשינה. הנה כמה דרכים לעשות זאת:

  • ארוחת ערב – אל תדלגו על ארוחות והקפידו לאכול ארוחת ערב. עם זאת, וודאו שאתם אוכלים ארוחה קלה יחסית ולא מכבידים על הגוף לקראת השינה בארוחות כבדות. יש מזונות שהגוף מתקשה לעכל ולכן עובד שעות נוספות בזמן השינה. דבר זה עלול לפגוע באיכות השינה ולגרום לכם להיות עייפים, לחוצים וגם להתקשות להירדם.
  • נטרלו את טרדות היום יום ככל שניתן – לחצים בעבודה, ריב לא נעים, מחשבות פיננסיות או כל התלבטות מלחיצה אחרת שמעסיקה את ראשכם עלולה לפגום באיכות השינה ולהטריד את מנוחתכם גם בבואכם להירדם. במקרה כזה, כל רעש קטן עלול להקפיץ אתכם. מה עושים? נסו לסגל לעצמכם שגרת ערב רגועה, בה אתם מתנתקים מהטלפון הנייד, נהנים מזמן איכות נעים לבחירתכם (סרט טוב, ספר שאתם אוהבים, שיחה עם חברים או בני הזוג) ומגיעים לשינה לאחר שהצלחתם להניח, ולו לכמה שעות, את טרדות היום שחלף בצד. כך תגיעו לזמן השינה רגועים יותר.
  • מקלחת מרגיעה – מקלחת מרגיעה או אמבטיה נעימה יכולים לעשות פלאים ליכולת ההירגעות של הגוף לקראת השינה. רחצה ממושכת מסייעת לשרירים בגוף להירגע, ואם תוסיפו לשגרת הרחצה שלכם גם עיסוי קל בשמנים אתריים או בתחליבי רחצה טבעיים ומרגיעים המבוססים על לוונדר, לדוגמה, תוכלו למקסם את האפקט.

 

השתתפו בסדנת שינה

איך להירדם בקלות גם כשיתר הפעולות לא עוזרות? איך ליהנות משינה איכותית כשאתם מרגישים שאתם משתגעים מרוב רעשי רקע שמדירים שינה מעיניכם? ייתכן והשתתפות בסדנאות שינה תסייע לכם. תפקידה של סדנת השינה היא לסייע לכם לסגל הרגלים חדשים או לחזור להרגלים נשכחים שיסייעו לכם להירדם בקלות. בסדנה תלמדו כיצד עובד המנגנון הביולוגי של השינה, איך אפשר "לעזור" לו, מה עושים במקרים בהם רעשי רקע מפריעים מאוד לשינה וכדומה. את ההרגלים החדשים תוכלו ליישם בקלות ובאופן מיידי, כך שאת התוצאות תראו מהר מכפי שאתם חושבים. ושיהיה לילה טוב (:

כתבות נוספות