איך לדייק את מינון כדורי השינה שלי?

34

לכולנו זה קורה מדי פעם – אנחנו לא מצליחים להירדם, מתהפכים מצד לצד בערנות גמורה, מביטים במחוגי השעון המתחלפים באיטיות מוגזמת ובטוחים שהלילה לא יגמר לעולם. אחרי כמה לילות כאלה, חלקנו יחליטו לקחת כדור שינה ולהקדים תרופה למכה. אין ספק, כדור השינה הזה עשוי להיות מה שמפריד ביניכם לבין עוד לילה נטול שינה והוא מסייע לרבים ליהנות משינה לאורך הלילה. אך האם אתם שמים לב באיזו תדירות אתם נוטלים אותו? כיצד תדעו מהו המינון הנכון? ומה קורה אם אתם נוטלים מינון גבוה מדי? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על מינוני כדורי שינה – כמה מומלץ לקחת, מה הסיכונים הטמונים בשימוש קבוע או גבוה מדי ולא פחות חשוב – איזה פתרון עשוי להיות טוב יותר עבורכם, לאורך זמן. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על בעיות שינה ופתרונות בדמות כדורי שינה.

לפני הכל: מהו המינון המומלץ לכדורי שינה?

כדורי השינה השונים מכילים מרכיבים מגוונים ועל כן לא כל הכדורים נדרשים באותו המינון. יש כדורים חזקים יותר ויש כאלו הנחשבים לבעלי אפקט חלש יחסית, אך נתייחס אל הכדורים הסטנדרטיים המקובלים. את הכדור נעדיף ליטול על קיבה ריקה, מבלי לחצות אותו, לכתוש או להמיס – אלא רק לבלוע. 0.25 זהו המינון ההתחלתי הנמוך ביותר. המינון המירבי הוא 0.5 מ"ג, אותם מומלץ ליטול לפני השינה. יש כדורים אותם ניתן לחצות כדי להגיע למינון המומלץ.

כיצד מפסיקים את השימוש בכדורי שינה?

לרוב, כשנתחיל ליטול כדורי שינה – נתקשה להפסיק. השינה הברוכה הבאה בעקבותיהם, בעיקר עבור אנשים הסובלים מנדודי שינה, ממכרת. ההשפעה המבורכת הזו עשויה לפתח תלות בהם ולכן חשוב מאוד שלא לעשות בכדור שימוש ארוך טווח. אם נעשה שימוש כזה, מומלץ שלא להפסיק את נטילת הכדורים בבת אחת. הדבר עלול לגרום לתסמיני גמילה לא נעימים. אם אתם רוצים להפסיק את השימוש בכדורי שינה – נהוג להפחית את המינון באופן הדרגתי, בליווי רופא.

זהירות: יש תופעות לוואי

מינון גבוה מדי של כדורים עלול לגרום לתופעות לוואי. אך למעשה, לא רק מינון גבוה עלול לגרום לכך – אלא גם רגישויות שונות לכדור. בעלון הרפואי המצורף לכל חפיסת כדורי שינה תוכלו למצוא הנחיות לנטילתו, כמו גם פירוט של תופעות הלוואי האפשריות כתוצאה מנטילתו. בין השאר, ניתן לצפות לתחושות של בלבול וחוסר ריכוז, כאבי ראש, כאבי שרירים ותחושת עייפות מתמשכת ביום שלאחר נטילת הכדור.

בנוסף, כדור שינה עלול לגרום לתופעות לוואי כבר במהלך השינה שבאה בעקבותיו – לעתים מבלי שיזכור זאת כלל. תופעות הלוואי הללו כוללות הליכה מתוך שינה, איבוד התמצאות, אובדן זיכרון לטווח קצר או התנהגות קיצונית כלשהי לא אופיינית. אל דאגה, אלו תסמינים העלולים להגיע לאדם בכל מינון שהוא ולא רק במינונים גבוהים במיוחד. עם זאת, חשוב מאוד לפנות לרופא ולהתייעץ לגבי המשך טיפול, שכן לא מדובר בתופעות לוואי מקובלות.

האם יש אנשים המפתחים סבילות לכדורי שינה?

שימוש לא נכון בכדורי שינה – כמו למשל שימוש ממושך או במינון גבוה מדי, עלול להוביל לפיתוח עמידות להשפעותיו החיוביות של הכדור. לרוב, אנשים המפתחים סבילות נזקקים לכמות גבוהה יותר של כדורים כדי להגיע לאותה תוצאה – וזה עלול להיות מסוכן. מאוד. נטילת מינון גבוה מדי של כדורים כדי להשיג את אותה התוצאה שמגיעה עם מינון מקובל רק בשל העובדה שאדם פיתח סבילות למינון הרגיל, עלולה להוביל לרפיון של מערכות חשובות בגוף. מערכת הנשימה עלולה להוריד משמעותית את פעילותה, מה שעשוי להוביל אף למוות חלילה. לכן חשוב להדגיש – כדורי שינה מיועדים לשימוש בטווח קצר בלבד – עד 10 ימים. לאחר מניין הימים הללו (אותו תמצאו בעלון הרפואי המצורף לכדורים), חשוב מאוד להפסיק את הטיפול ולהיוועץ עם רופא לגבי צעדים עתידיים.

בכל מינון שהוא – אסור לנהוג תחת השפעת כדורי שינה

גם אם אתם נוטלים מינון התחלתי וגם אם את המינון המקסימלי – דעו כי נהיגה תחת השפעת כדור שינה מסוכנת מאוד. כדורי השינה לא משפיעים באופן מיידי, ולכן לא תמיד תחושו עייפות ברגע בו תיטלו אותם, אך ברגע בו ההשפעה תתחיל, אתם תרגישו עייפים, לא מרוכזים, ויתפשט בכם רפיון נעים שיעודד אתכם פשוט לישון. התחושות הללו פוגעות ביכולות קוגניטיביות חשובות, כמו מהירות התגובה, ולכן אסור בתכלית לנהוג במצב כזה. 

פתרון ארוך טווח: סדנאות שינה

אם אתם סובלים מנדודי שינה ויש לכם בעיות שינה מתמשכות, כמובן שכדור שינה עשוי להיות פתרון לטווח הקצר – אך לא לאורך זמן. חשוב להבין זאת כדי לא לפתח בו תלות, לא להתרגל לקחת אותו לפני השינה ולא להפוך אותו לחלק קבוע משגרת השינה שלכם. פעמים רבות, התשובה לנדודי שינה לא טמונה בבעיה ביולוגית כלשהי שמפריעה לשינה להגיע, אלא בחסמים נפשיים המונעים מהאדם להצליח לזמן אליו את ההירגעות והשינה שמגיעה בעקבותיה. זה יכול להיות מצבי חרדה, דיכאון או לחץ. לעתים מדובר בכאבים נפשיים גדולים שמונעים מהאדם להירגע ולפעמים, פשוט, האדם מפתח לחץ מעצם העובדה שהוא לא מצליח להירדם לאורך זמן – מעין נבואה המגשימה את עצמה. 

בדיוק לשם כך נוצרו סדנאות שינה, המעניקות לאדם את הכלים הדרושים לו כדי להצליח להירדם בכוחות עצמו, ללא תלות בעזרים חיצוניים כמו כדורי שינה. במהלך הסדנה פוגש האדם באנשים בדיוק כמוהו, כולם באותו המצב, ויחד הם מבינים כיצד עובד מנגנון השינה, מה גורם לנו להירגע, מה מומלץ לעשות כדי להירדם טוב יותר, מהם הגורמים שמונעים מאיתנו להירדם, על מה חשוב להקפיד וממה חשוב להימנע ומקבלים כלים יקרי ערך שמאמנים אותם להצליח להיכנס למעגל השינה מחדש, כאחד האדם. 

 

כתבות נוספות