טיפים להתמודדות עם ג'ט לג

79

למה אנחנו סובלים מג'ט לג? כיצד ניתן להפוך את ההסתגלות לאזורי זמן חדשים לפשוטה יותר ואיך נוכל לעזור לגוף שלנו להתמודד עם ההשפעות המתסכלות של טיסות ארוכות? לא משנה אם אתם בדרך לטיסה הבאה או בדיוק חזרתם – הנה טיפים מעולים שיסייעו לכם להיפטר מתופעות של הפרעות שינה כתוצאה מטיסות ארוכות.

לפני הכל: מה גורם לג'ט לג?

לא מעט אנשים הסובלים מהפרעות שינה, מגלים שטיסות ארוכות הופכים את ההפרעות הללו לאורח קבוע בחייהם שקשה להיפטר ממנו. הפרעות השינה הזמניות עלולות להפוך לקבועות ואז נוצר צורך לגלות כיצד ניתן להיפטר מהם בדרך הטובה ביותר – השתתפות בתוכנית של סדנת שינה, לקיחת כדורי שינה או תסכול כללי. ג'ט לג, או "יעפת" בעברית, היא ללא ספק אחד האורחים המבאסים בחיינו – אך כיצד הוא נוצר? 

השגרה הטבעית של גופנו מתרחשת לאורך 24 שעות מלאות, במהלכם אנחנו אוכלים, שותים, נחים וישנים. הגוף המתרגל לשגרה הזו, מתקשה מאוד להתמודד עם שבירתה כתוצאה מטיסות ארוכות. מעבר בין אזורי זמן אחרים, עלול להוביל להרס לגוף, הפיכה של השעון הטבעי ועייפות קיצונית, זאת לצד תופעות כמו בעיות עיכול, בעיות זיכרון וריכוז או בעיות מעיים. אז מה עושים כדי להתמודד עם ג'ט לג וכיצד נקדים תרופה למכה? הנה מספר טיפים שתוכלו ליישם – לפני הטיסה ובמהלכה.

לפני הטיסה-נהלו את לוח הזמנים 

אחת הדרכים הטובות ביותר להבטיח טיסה נעימה, היא להגיע אליה רעננים ונינוחים. במיוחד אם יש לכם לוח זמנים נוקשה ואתם אנשים עסוקים מאוד, נסו להפחית מהעומס לקראת הטיסה. בימים שלפני הטיסה, דאגו לאכול טוב, לנוח כמו שצריך ולהרפות מלו"ז נוקשה מדי – על אף שמדובר באתגר לא קטן, במיוחד לפני טיסות, הוא ישתלם לכם מאוד.

לילה לפני: הקפידו על שנת לילה טובה

לא מעט אנשים ישנים מספר שעות מועטות לפני טיסה ארוכה. זה יכול לנבוע מהתרגשות לקראת הנסיעה או מניסיון מכוון "להתיש" את הגוף כדי שיישן במהלך הטיסה. למעשה, זוהי טעות גדולה. שנת לילה איכותית לפני הטיסה מסייעת לגוף לישון טוב יותר במהלך הטיסה ובהמשך – תעזור לכם להתמודד טוב יותר עם הג'ט לג.

נסו להימנע מהגעה ליעד בלילה

ככל שאתם יכולים לעשות זאת, בחרו בטיסה הנוחתת ביעד בשעות היום. כך יהיה לכם קל יותר להישאר ערים עד הלילה ותתפתו לצאת ולחקור את היעד החדש כשהשמש זורחת והיום מאיר. 

העדיפו טיסות עם עצירות ביניים

נשמע כמו עצה גרועה שתאריך לכם את ההגעה ליעד? ובכן, אין ספק שתגיעו אל מחוז חפצכם מאוחר יותר, אך באופן זה גם תעזרו לגוף להסתגל לשגרת השעות החדשה. לא רק שתקבלו מחירי טיסה אטרקטיביים יותר ואולי גם תספיקו לבקר ביעד חדש, גם תרגילו את הגוף לשעון הזמני החדש בקלות, ותימנעו מתסמיני ג'ט לג מתסכלים.

במהלך הטיסה

  • הימנעו משתיית אלכוהול
  • למרות שמפתה מאוד לפתוח את חגיגות הטיול עם ג'ין וטוניק או מנת וויסקי, ההשפעה של אלכוהול עלולה לגרום לכם להתייבשות, מגבירה את העייפות ובסופו של דבר – צריכתו גורמת לג'ט לג להיות הרבה יותר חריף ממה שהוא.
  • הימנעו מנטילת כדורי שינה
  • הסתמכות על כדורי שינה לטיסות ארוכות נשמע כמו רעיון טוב – אבל הוא רחוק מלהיות כזה. על אף הפיתוי הטמון בהם, הם לא יעזרו לכם להתאושש מהג'ט לג אלא פשוט יגרמו לכם להרגיש מעט עייפים ומעורפלים לאחר הנחיתה. במקום כדורי שינה, נסו להירגע בדרכים טבעיות. שתו תה צמחים בטיסה (דאגו לשקיקים האהובים עליכם מבעוד מועד), הכינו פלייליסט מוזיקלי מרגיע או השתמשו בכל "טריק" שמרגיע אתכם – זה ישתלם.
  • היפרדו מהקפה
  • נסו להימנע ככל הניתן ממשקאות עם אחוזי קפאין גבוהים כמו קפה, קולה או משקאות אנרגיה. הממריצים המלאכותיים האלה ישפיעו על איכות השינה שלכם ויגרמו לג'ט לג לחלוף הרבה יותר לאט. 
  • שנו את השעון לשעת הנחיתה ביעד
  • כשאתם עולים על המטוס (ולא לפני, אחרת אתם עלולים לפספס את הטיסה…), כוונו את השעון למועד הנחיתה המתוכנן. כך תוכלו "להתיישר" ברמה הפסיכולוגית וכשתנחתו באמת – גם השעון שלכם ידע זאת, גם הגוף וגם הראש.
  • תזוזו, הרבה!
  • הכיסאות הצפופים במטוס והעובדה שאנחנו יושבים בהם במשך שעות ארוכות לא עושה טוב לגוף שלנו. אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם הג'ט לג היא לסייע למחזור הדם לפעול כסדרו, ככל שניתן. השקיעו בגרבי טיסה, הם מצמצמים את הסיכון להתנפחות הרגליים בתום הטיסה, מסייעים לזרימת דם טובה יותר ובסופו של דבר – עוזרת לגוף שלכם להימנע טוב יותר מתופעות הג'ט לג.

אכלו נכון

הגוף שלנו מתוכנת לאכול בשעות מסוימות, לפי הבוקר והלילה, שקיעת החמה וזריחתה. דווקא כשאתם במטוס, בין שמים לארץ ולמעשה לא כפופים לאף אזור זמן שהוא – תנו לגוף את הסדר התזונתי שהוא זקוק לו בהתאם למדינת היעד – גם אם זה אומר לאכול קורנפלקס עם חלב ב- 23:00 בלילה. 

ערכו תרגילי ספורט

פעילות גופנית משחררת אנדרופינים בגוף, ואלה מסייעים לערנות ולתחושה טובה, ויסייעו לכם להירדם כשצריך – ולהיות ערים כשעדיף. היום בכל מגזין תעופה כמעט תוכלו למצוא רשימת תרגילים המוקדשים לתרגילים מומלצים בטיסה – מומלץ ליישמם. 

ומה עושים אחרי הנחיתה?

נחתתם ביעד? מעולה! חזרתם הביתה? עוד יותר טוב! כעת תוכלו לנסות לסגל לעצמכם הרגלים שגרתיים ככל שניתן. אל תתפתו לישון ביום ולהיות ערים בלילה, נסו להכריח את עצמכם לפעול בניגוד לאינסטינקט ובמשך 24 שעות לאחר הנחיתה, לפחות, סדרו את שעות השינה והיקיצה שלכם באופן מלאכותי, עם "נודניק" בשעון וכל האלמנטים הדרושים לעזור לכם לחזור לשגרה כמה שיותר מהר.

כתבות נוספות

Service Category: 

פשוט לישון