הפרעות שינה וטיפול בהן

Service Category: 

פשוט לישון

כשליש מהחיים שלנו אנחנו מבלים בשינה. זה אולי נשמע הרבה, אך למעשה, מחקרים גילו כי ללא שינה לא נוכל לחיות. השינה מאפשרת לשמור על חוסן גופנו ועל בריאותנו הנפשית, ובלעדיה נתקשה לתפקד ואף נסכן את חיינו. כל זה ידוע היטב למי שעבר לילות ללא שינה, ובכל זאת, בתקופה המודרנית נדמה כי אנחנו לא מעריכים מספיק את תרומתה של השינה  לחיינו. אך שימו לב, הפרעות שינה מזיקות לבריאות שלנו ואינן מאפשרות לנו למצות את מלוא הפוטנציאל לחיים מלאים. לכן, בעת הצורך יש לפנות לסיוע מקצועי שיחזיר לנו את האיזון לחיים שלנו.

מה הן הפרעות שינה?

לפני שמבינים מה הן הפרעות שינה, חשוב קודם כל להגדיר את טיבה של שינה איכותית ותקינה. כאשר אנחנו ישנים, הגוף שלנו נח, חילוף החומרים מואט והמוח יכול לעבד את החוויות שעברו על האדם במהלך היום ולסייע לו להירגע ולהוריד את רמת המתח שהצטברה. שינה טובה, ללא הפרעות שינה, תכלול את השלבים הבאים:

  • שלב ההירדמות: שלב זה, שבו האדם עובר מערנות לשינה, אמור להמשך כמה דקות לכל היותר.
  • שלב השינה הקלה: שלב זה נמשך עד כחצי שעה, ובו הגוף מתחיל להירגע, הפעילות המוחית גם היא נעשית איטית יותר, אך השינה עדיין אינה עמוקה.
  • שלב השינה העמוקה: שלב זה חשוב מאוד לאנשים בכל הגילים, מאחר שבמהלכו הגוף יכול להתיר את תחושות הלחץ שאנו חשים ולטפל בנזקים שלחץ זה גורם לנו. השינה עמוקה חשובה במיוחד לילדים מכיוון שבשלב זה מופרש הורמון גדילה הנחוץ להתפתחותם התקינה.

שלב ה-REM: זהו השלב שבו אנו חולמים, וניתן לזהות אותו בקלות בזכות גלי המוח המהירים ותנועות העיניים. שלב זה חיוני מאוד לבריאות שלנו, ומחקרים רבים הוכיחו כי כאשר אינם מאפשרים לבעלי חיים לחלום (במשך כמה שבועות), הם עלולים למות.

הפרעות שינה טיפול או מניעה

במקרים שבהם האדם עובר תקופה ארוכה של הפרעות שינה טיפול נדרש בדחיפות. מטרת הטיפול היא לאפשר למטופל לחזור לאיזון ולמנוע הישנות של הפרעות השינה בעתיד. כאשר מחפשים הפרעות שינה טיפול, חשוב לשים לב שאם הפרעות השינה אינן נובעות מבעיה רפואית, טיפול בכדורי שינה עלול רק להזיק בטווח הארוך ולהוביל להתמכרות.

מלבד זאת, ניתן להיעזר בהנחיות הבאות:

  • טיפול אישי: טיפול אישי או טיפול קבוצתי בסדנאות יאפשר לאדם לסגל לעצמו הרגלי שינה בריאים וטכניקות שיסייעו לו להירדם בקלות.
  • תפריט תזונתי מתאים: התזונה שלנו משפיעה על תפקוד הקיבה ועל כן גם על איכות השינה שלנו. כחלק מהטיפול מומלץ גם לפנות לייעוץ פרטני לשם בניית תפריט מותאם אישית.
  • פעילות גופנית מתוזמנת: פעילות גופנית מטיבה עם המצב הבריאותי ומחזקת את הגוף. מומלץ מאוד להתעמל, אך יש לתזמן את הפעילות כראוי, ולהימנע מהתעמלות אינטנסיבית סמוך למועד השינה.

כמה שעות שינה צריך בלילה?

כאשר דנים בשאלה כמה שעות שינה צריך בלילה, יש הטוענים כי כל אחד מאתנו זקוק למספר שונה של שעות שינה על מנת לשמור על בריאותו. אך למעשה, לרוב ישנו טווח קבוע של שעות שינה מומלצות והוא תלוי בגילו של האדם:

  • תינוקות ופעוטות: עד גיל חודשיים תינוקות ישנים בין 16 ל-19 שעות במהלך היום, ומגיל חודשיים הם ישנים כ-15 שעות לאורך היום. יש לשים לב כי שינה זו אינה בהכרח רציפה.
  • ילדים: ילדים עד גיל 5 צריכים לישון בין 11 ל-13 שעות בלילה, ובהמשך, בגיל מבוגר יותר הם צריכים לישון עד 11 שעות.
  • בני נוער: בני נוער זקוקים לכ-8 עד 10 שעות שינה בלילה
  • מבוגרים: בגיל מבוגר אנו זקוקים לבין 7 עד 9 שעות שינה.

לצד ההנחיות שלעיל, חשוב לציין כי כאשר שואלים כמה שעות שינה צריך בלילה יש להתייחס גם למספר המרבי של שעות השינה. אצל אדם מבוגר למשל, שינה שאורכה עולה על 9 שעות עלולה לרמז על בעיות בריאותיות ועל דיכאון, והיא מצריכה בירור רפואי.

שינה לא טובה - איך נשפר אותה?

על מנת לשפר שינה לא טובה, ניתן היום להיעזר בטיפולים התנהגותיים שונים, אך לפני זה חשוב לוודא כי לא קיימת בעיה רפואית כלשהי המונעת מהאדם לישון כראוי.

ככלל, אם הבירור הרפואי אינו מעלה דבר, שינה לא טובה ניתנת לטיפול באמצעים הבאים:

1

לימוד הרגלי שינה נכונים

אימוץ של אורח חיים בריא שבמסגרתו האדם הולך לישון כאשר הוא חש עייף, וישן את מלוא השעות המאפשרות לו לקום רענן. לשם כך, מומלץ להקפיד על שינה וקימה בשעות קבועות פחות או יותר.

2

הימנעות ממשקאות מעוררים ומאלכוהול

משקאות מעוררים כגון קפה משבשים את פעילותו התקינה של השעון הביולוגי, ומשקאות אלכוהוליים פוגעים באיכות השינה

3

סדנאות שינה

סדנאות שינה מאפשרות ללמוד טכניקות ושיטות שיאפשרו לכם להירדם בקלות וליהנות משינה בריאה ומרעננת.

הפרעות שינה אצל מבוגרים

כולנו מדי פעם סובלים מלילה ללא שינה. חובות המשפחה, מטלות בעבודה ומחשבות מטרידות – כל אלו עלולים להדיר שינה מעינינו. אך, כאשר לילה אחד ללא שינה הופך לשבוע ללא שינה, כבר נוצרת בעיה הדורשת טיפול.

הפרעות שינה אצל מבוגרים עלולות לבוא לידי ביטוי בדרכים הבאות:

  • קושי להירדם
  • שינה קטועה עם התעוררויות תכופות
  • הפרעות בשעון הביולוגי המקשות לתזמן את השינה בהתאם לסדר היום הטבעי
  • התעוררות מוקדמת

לעיתים על מנת לאבחן הפרעות שינה אצל מבוגרים יש צורך לפנות לרופא המטפל, ובהתאם לכך לבנות את התוכנית הטיפולית העונה על צורכי המטופל.

בעיות שינה נפוצות

בעיות שינה הן מצב נפוץ מאוד בחברה המודרנית, כאשר בדרך כלל כ-15% מהאוכלוסייה סובלים מהפרעות שינה קבועות, אך רבים אחרים מתמודדים עם בעיות שינה זמניות. כאשר מצב זה מתמשך ואינו מטופל הוא עלול לגרור לקשיים נוספים בתפקוד, לבעיות ביחסים
בין-אישיים ואף לתאונות. שינה לא איכותית גם פוגעת במערכת החיסונית ועל כן הופכת את האדם לפגיע הרבה יותר בפני מחלות שונות.

הבעיות הנפוצות ביותר בשינה הן:

  • דום נשימתי
  • נדודי שינה
  • קשיי נשימה ונחירות במהלך השינה

לצד בעיות אלו קיימות הפרעות שינה אחרות, נפוצות פחות. עם זאת, רוב בעיות השינה נובעות מקיומם של הרגלי שינה לא בריאים. טיפול מתאים וסדנאות שינה מקצועיות ילמדו את האדם טכניקות להירדמות קלה מהירה ויאפשרו לו לבנות שגרת שינה טובה ואיכותית.

x

לראשונה בישראל!

סדנה דיגיטלית לגמילה מעישון!
מוזמנים להתנסות בשני השיעורים הראשונים