"אני מעשן רק ביציאות בבר" – איך להפסיק את התופעה

632

עישון הוא אחד ההרגלים שהכי קשה להיגמל מהם. הצורך הפיזי והנפשי בסיגריה מקשה על מעשנים רבים, גם על אלו שמעוניינים מאוד להפסיק לעשן. לעיתים קרובות, מעשנים מצליחים כבר להיגמל ממנהג זה, ובכל זאת מרגישים צורך לעשן בסיטואציות מסוימות. ישנם למשל מעשנים המסוגלים לעבור יום עבודה שלם ללא עישון, ואף להגיע לביתם בלי צורך אמיתי להדליק סיגריה; אך כאשר הם יוצאים לבילוי עם החברים בבר, הרצון לעשן יתחזק והם יימצאו את עצמם עם סיגריה ביד. אז רגע לפני שחושבים על תירוץ הולם למצב זה, כדאי קודם כל להבין את התופעה ולחשוב כיצד בכל זאת ניתן למנוע אותה.

למה זה קשה?

כאמור, הצעד הראשון בהתמודדות עם בעיה כלשהי הוא קודם כל להבין אותה. מעשן ששואל את עצמו מדוע הוא מתקשה כל כך להפסיק את העישון בעת יציאות עם חברים, כדאי שידע שיש לכך סיבה ביולוגית. בכל סוגי הסיגריות, בין אם מדובר בסיגריה רגילה ובין אם מדובר בסיגריה אלקטרונית, קיים ניקוטין. חומר זה נחשב לאחד הממכרים ביותר ובתהליך העישון הגוף שלנו הופך להיות תלוי בו. הפסקת עישון או גמילה מעישון ביום אחד עלולים להוביל להתפתחותן של תופעות פיזיות שונות, גם אם האדם שלם עם ההחלטה שקיבל ומאוד מעוניין להיגמל מסיגריות. המעשן לשעבר עלול להרגיש עצבנות, לחוות כאבי ראש ולחוש אי-נעימות כללית. במצב זה, הוא לעיתים מחכה ל"תירוץ" שיאפשר לו לעשן עוד סיגריה. היציאה עם חברים מהווה בדיוק את אותו התמריץ, וכך המעשן מתקשה להשלים בהצלחה את תהליך הגמילה.

עישון ושתיית אלכוהול

סיבה נוספת שבעטיה רבים ממשיכים לעשן ביציאות היא כמובן האלכוהול. שתייה של משקאות משכרים היא בעלת השפעה פסיכולוגית עמוקה, והיא גורמת לאדם להנמיך את ההגנות שלו ולרכך את ההתנגדויות שלו למצבים מסוימים. כך, אם חבר מציע סיגריה במהלך הבילוי, ייתכן כי המעשן לא יחשוב פעמיים ויתחיל לעשן שוב, גם אם הוא כבר עבר תהליך של גמילה מעישון ביום אחד או תהליך הפסקת עישון אחר. מלבד זאת, האווירה השוררת בבר והבילוי עם חברים אחרים שמעשנים עשויה לעודד את המעשן לשעבר להדליק סיגריה נוספת. חשוב לזכור כי בני האדם הם טיפוסים של הרגלים, והעישון מקושר בדרך כלל לנסיבות מסוימות ולמצבים חברתיים מסוימים. על כן, לפחות בהתחלה, כאשר הגוף עוד לא נגמל לגמרי ואם הסיגריה עדיין מקושרת אצלכם עם בילוי בבר, כדאי להימנע ממצבים שיפתו אתכם לחזור לעשן.

אז מה עושים?

כדי להשתחרר לגמרי מהרעלים של הסיגריות, חשוב לבטל לחלוטין את תלותו של הגוף בהן. במקרה זה, יש להימנע מעישון באופן גורף – גמילה חלקית לא תוכל לסייע באמת. לכן, על מנת להיגמל ממנהג העישון, רצוי להקפיד על שני הדברים הבאים:

  • תהיו מוכנים – כל מי שמעשן באופן קבוע יכול לאתר בקלות את אותם רגעי המשבר שגורמים לו לרצות לעשן.  אם בכל זאת רגע המשבר הגיע, צאו למקום פתוח, תנשמו את האוויר הצח ותזכירו לעצמכם מדוע החלטתם להפסיק לעשן.
  • תבלו – כיום, החוק במדינת ישראל מעודד את הציבור להימנע מעישון. על כן לא תתקשו למצוא ברים ומסעדות שבהם העישון אסור, ואולי אף תגלו כי בלי העשן והריח הלא נעים, הבילוי הופך לנעים עוד יותר.

בסיכומו של דבר, כדי לחזק את הגוף שלנו ועל מנת שלא נהיה תלויים בעישון, הגמילה מסיגריות צריכה להיות מוחלטת. המשך החשיפה לרעלי הסיגריה, גם אם היא מוגבלת בזמן ובמקום, לא תאפשר לנו להשיג את המטרות שלנו. לכן, כדאי לעיתים לבחור בליווי מקצועי לצורך הגמילה, וחשוב להיות מודעים לרגעי המשבר ולהשתדל במידת האפשר להימנע מהם.  

כתבות נוספות

Service Category: 

גמילה מעישון