האם הפסקה מעישון גורמת לעלייה במשקל?

האם הפסקה מעישון גורמת לעלייה במשקל

גמילה היא צעד משמעותי שיש לו השפעה מהותית על מצבו הבריאותי של האדם ועל אורח חייו.

במקרים רבים, עישון כרוך בתזונה לא-מאוזנת ובאי-הקפדה על פעילות גופנית סדירה, וכך גמילה מההתמכרות הופכת להזדמנות לשינוי ולאימוץ של הרגלי חיים בריאים יותר, אך דווקא בשל כך, מעשנים רבים חוששים להפסיק לעשן, עבורם זה כלי שבאמצעותו הם מדכאים את התיאבון שלהם, ועל כן הגמילה מעוררת חשש שכעת תגיע גם העלייה במשקל.

האם אכן מובילה לעלייה במשקל וכיצד ניתן להתמודד עם חשש זה? על כך – במאמר הבא.

הפסקת עישון ועלייה במשקל

במשך שנים רבות סיגריות נחשבו למנהג מקובל בתרבות המערבית, פרסומות שונות הציגו את המעשנים כאנשים מצליחים וכמובן גם רזים ונאים.

כיום התדמית הזאת השתנתה כמובן, והנזקים כבר מתועדים היטב וידועים לכל, אך דבר אחד בכל זאת מייחסים לעישון – היכולת לשמור על משקל גוף תקין ואכן, ניקוטין ידוע כחומר המדכא את התיאבון ובאמת עשוי להגביר את המטבוליזם של האדם.

מעשן "כבד" שמסיים חפיסה או יותר ביום, שורף לעיתים 200 קלוריות בשל כך. לכן, הגמילה שאינה כרוכה בשינוי תזונתי כללי עלולה לגרום אצל מעשנים מסוימים לעלייה במשקל.

מעשן החושש לעלות במשקל, יכול להיעזר בנקודות הבאות:

  • דיכוי התיאבון לעומת תזונה בריאה: עבור מעשנים רבים, סיגריות הן תחליף לארוחה בריאה המספקת את צורכי הגוף. אז נכון, הניקוטין מדכא את התיאבון, אך הוא גם משבש את פעילותו התקינה של האינסולין וגורם לנזקים נוספים. חשוב לזכור – הגוף שלנו זקוק לאוכל בריא ומזין, וניקוטין אינו מספק צורך זה. את התיאבון אין צורך לדכא, אלא להפך – גמילה מעישון היא הזדמנות נפלאה להכיר את הטעמים האהובים מחדש, וללמוד כיצד לתת לגוף מה שהוא צריך ובמידה הנכונה.

 

  • דופמין ואורח חיים בריא: לניקוטין ולמזון יש בכל זאת משהו מן המשותף; שניהם גורמים לשחרור של דופמין בגוף האדם, החומר שגורם לנו להרגיש טוב. לכן, משמעות שהגוף אינו מקבל את הניקוטין שאליו התמכר ואת המקור לתחושה הטובה. אך חשוב לזכור כי עישון אינה הדרך היחידה להרגיש טוב. אימון גופני למשל, ידוע כפעילות מעוררת בעלת השפעת חיובית על הנפש, והוא ממכר באותה מידה. כשתתחילו לאכול בריא יותר וכשתקפידו על פעילות גופנית סדירה, תגלו במהרה שהמשקל דווקא יורד ושגופכם מתחזק.

 

  • אתם לא לבד: אתגר משותף למעשנים רבים. אין זה פשוט להתחיל דרך חדשה ולאמץ אורח חיים אחר. אך חשוב לזכור – לא צריך  לעבור את זה לבד. מי שכבר ניסה פעמים רבות להיגמל מסיגריות ללא הצלחה, יכול למשל לנסות להיגמל באמצעות סדנאות שם תמצאו אנשים המתמודדים עם אותו מצב, ותזכו בליווי ובתמיכה עד הגמילה.

בהצלחה!