האלמנט הרגשי של הפסקת עישון

118

מעשנים רבים מעוניינים לחדול ממנהג מזיק זה, אך מלווים אותם אינספור חששות. עבור המעשן, הסיגריה הופכת להיות חלק בלתי נפרד מסדר היום; היא מלווה את הקפה של הבוקר, מאפשרת לו לצאת להפסקות יזומות במהלך העבודה, ויש הנעזרים בה גם לצורך שמירה על משקל הגוף. אך כפי שניתן להיווכח, באופן זה המעשן הופך להיות תלוי בסיגריה, ואורח החיים שלו נקבע על פיה, ולא על פי שיקולים חשובים יותר. במאמר הבא, נסקור את הקשיים הרגשיים בגמילה מעישון, ונציע נקודת מבט אחרת.

הפרידה מהסיגריה

מעשנים רבים רואים את הגמילה מסיגריות כסוג של אובדן. הם עלולים לחוש עצבות רבה על שהם נאלצים להיפרד ממנה, וזאת אפילו במקרים שבהם המעשן מעוניין מאוד להיגמל מסיגריות. הסיבה לכך היא שעבור מעשנים רבים העישון הוא חלק מחיי היום-יום; מלבד אלפי חומרים רעילים אחרים, הניקוטין שבסיגריה הוא אחד החומרים הממכרים ביותר הקיימים היום. כך, מעשנים רבים מתרגלים במהירות להצית סיגריה כאשר הם חשים לחוצים או עצבניים, ולדבריהם עישון הסיגריה מאפשר להם להירגע. אך המציאות פשוטה הרבה יותר – החומר הממכר שבסיגריה הוא זה שגורם למעשן לחוש בחסרונה, והוא זה שגורם למעשן לרצות להצית את הסיגריה הבאה. באופן זה, המעשן מכניס את עצמו למעגל אינסופי – הוא מעשן את הסיגריה, הגוף שקיבל את הסם הממכר נרגע, עד לפעם הבאה שבה המעשן מרגיש שהוא צריך עוד סיגריה. לכן, על מנת לשבור את מעגל ההתמכרות הזה, המעשן צריך להבין כי הוא אינו נפרד מחבר טוב אלא למעשה בוחר לנקות את הגוף ממה שמזיק לו.

מצבי רוח ודכאון

גמילה מעישון עלולה לעורר אצל מעשנים מצבי רוח ובמקרים חמורים יותר אפילו דיכאון. כאמור, בסיגריות יש חומרים ממכרים רבים המשפיעים על המוח של המעשן ועל מצבו הנפשי. הניקוטין מעלה את הרמות של הורמון הדופמין בדם, וגורם לשחרור של אדרנלין. כך, מעשנים רבים ממשיכים לעשן בשל התמכרות לתחושה שיוצר העישון, ובשל הערנות הגבוהה שהוא מאפשר. על כן, כאשר מפסיקים לעשן, האדם עלול לחוש במחסור בדופמין, ובשל כך, המעשן לשעבר עלול להרגיש מדוכדך וחסר שקט. לעיתים הדכדוך הזה עלול להוביל לדיכאון של ממש, וישנם מעשנים המדווחים על תחושות של דיכאון קל, חרדה, כאבי ראש ועצבנות. עם זאת, חשוב לזכור כי תסמינים אלו נובעים בשל הפסקת החשיפה של הגוף לחומר הרעיל, ובדרך כלל הן ייעלמו בתוך מספר ימים, לאחר שהגוף יתנקה מהסם הממכר.

חושבים מחוץ לחפיסת הסיגריות

אחד הדברים המקשים ביותר על כל מעשן הוא המחשבה שכאשר הוא מפסיק לעשן הוא למעשה מוותר על משהו. בפועל – הוא אכן מוותר על העשן, על הכימיקליים המזיקים ועל הריח, והוא זוכה בהרבה יותר; כאשר מתלבטים איך להפסיק לעשן  ומהי הדרך הטובה ביותר להיגמל ממנהג זה, מומלץ לחשוב מחוץ לקופסה ולהבין כי בהפסקת העישון אין למעשה שום ויתור אלא להיפך; המעשן שמצליח להיגמל זוכה מחדש בחייו. הוא אינו תלוי עוד בסיגריות, אינו מנסה לתכנן את יומו סביבה, ויכול ליהנות שוב מארוחה טובה, מאימון ספורט ממריץ ומבילוי שאינו כרוך בריחות לא נעימים. שינוי מחשבתי זה יסייע להיגמל מסיגריות בקלות, והיום אף עומדות לרשות המעשנים סדנאות רבות המסייעות להם להתמודד עם הגמילה ולעבור את התהליך בהצלחה ובקלות.

כתבות נוספות