דברים שצריך לעשות לפני הפסקת עישון

133

עבור מעשנים רבים, העישון הופך להיות חלק מהחיים. הצורך לעשן קובע פעמים רבות את סדר היום, וההתמכרות לניקוטין מחייבת את המעשן לתכנן כל הזמן את הפסקת הסיגריה הבא. כך העישון משפיע לא רק על מצבו הבריאותי של המעשן, אלא גם על אורח חייו ועל ההרגלים שלו. לכן, גם גמילה מעישון יש לה השלכות על המעשן לשעבר, ועל מנת להשלים את התהליך בהצלחה, רצוי להיות מוכנים. אלו דברים כדאי לעשות לפני שמתחילים גמילה מעישון? על כך במאמר הבא.

תכנון תהליך הגמילה

מעשנים רבים מאמצים הרגל מזיק זה בתקופת הצבא, ולא בכדי. בגיל זה הלחץ החברתי לעשן פחות משמעותי, אך במצבים רבים מגלים החיילים כי בין השמירות ובין התורנויות השונות יש בידיהם זמן פנוי רב העומד לרשותם. כך, בשל שעמום או בשל צורך "להעביר את הזמן" חיילים רבים מתחילים לעשן, ומנהג זה ממשיך איתם כאשר הם יוצאים לאזרחות. גם בשוק העבודה הפסקות הסיגריות מאפשרות לעובדים לקחת הפוגה, לצאת להפסקה קצרה ולשוחח עם עמיתים המעשנים אף הם. לכן, כאשר מחליטים להיגמל מסיגריות, קיים חשש כי כל אותן "הפסקות יזומות" כבר לא יתקיימו והשעות הארוכות במשרד עלולות להלחיץ את המעשן המעוניין להיגמל. כך, תהליך הגמילה עלול להסתיים עוד לפני שהתחיל. אך אל חשש! כדי להימנע ממצב זה, כל הנדרש הוא לתכנן את תהליך הגמילה מראש. כדאי לחשוב על כל אותם חששות המטרידות את המעשן ולנסות להבין האם אכן יש בהם ממש. אם לדוגמה מקור החשש באובדן אותן הפסקות עישון, הרי ניתן להחליט כי מדי פעם יוצאים מהמשרד לכמה דקות כדי לנשום אוויר, ללכת קצת ולהירגע. במקרים אלו אפשר גם לשתף את המעסיק בהחלטה ולקבל את תמיכתו.

בדיקות רפואיות

כבר בשלבים הראשוניים, עוד לפני שבודקים איך להפסיק לעשן, מומלץ מאוד לבצע בדיקות רפואיות מקיפות. העישון כידוע משפיע על כל מערכות הגוף ולכן לפני שמתחילים את התהליך רצוי לדעת מה מצבו הגופני של המעשן, ואם ישנם דברים המחייבים טיפול רפואי דחוף. לשם כך יש לפנות לרופא המטפל ולבצע בדיקות דם ובדיקות נוספות על פי ההנחיות שיתקבלו. הפנייה לרופא אף עשויה לסייע למעשן, שכן הרופא יוכל להמליץ על מסגרות גמילה שונות או על קבוצות תמיכה ויוכל ללוות את המעשן לכל אורך תהליך הגמילה. תוצאות הבדיקות הרפואיות הללו יהוו מעיין נקודת פתיחה, ובסיום הגמילה ניתן יהיה לחזור עליהן כדי לבחון את השיפור במצבו של המעשן לשעבר וכך לחזק את המוטיבציה שלו להישאר נקי מסיגריות.  

רשת תמיכה

הפסקת עישון לבד היא אתגר משמעותי עבור הגוף ועבור הנפש גם יחד. לכן, כאשר בוחנים את הדרכים השונות שיסייעו בתהליך הגמילה, כדאי מאוד לשקול להצטרף לסדנאות לגמילה מעישון. בסדנאות מסוג זה פוגש המעשן באנשים רבים הנמצאים במצב דומה לשלו, והוא עובר איתם ביחד את אותו התהליך. התמיכה שמעניקים חברי הסדנה זה לזה מעודדים את המשתתפים ומקלים עליהם להשלים את התהליך בהצלחה. מלבד קבוצות מסוג זה, חשוב כמובן גם לקבל תמיכה מן הסביבה הקרובה; ספרו לבני המשפחה ולחברים על הכוונה שלכם להיגמל מסיגריות, ובקשו לקבל עידוד וסיוע בעת הצורך. במיוחד עבור מי שמנסה להיגמל זה זמן מה, רשתות התמיכה השונות הן תנאי הכרחי להצלחה. 

כתבות נוספות