"אני מעשן סיגריה ביום" – איך אפשר לעצור את התופעה הזאת

93

כאשר חושבים על גמילה מעישון ועל אורח חיים בריא, בדרך כלל מתמקדים במעשנים ה"כבדים" – כאלו שמסיימים בכל יום חפיסת סיגריות אחת או אפילו יותר. אין ספק כי מעשנים ותיקים מזיקים לבריאות שלהם ולבריאות הסביבה, אך גם מי שמעשן סיגריה אחת ביום מצוי בסיכון. בסיגריות יש כידוע חומרים ממכרים רבים, ולכן עישון של סיגריה אחת ביום או עישון במסגרות חברתיות מסוימות, עלול להוביל לעישון קבוע יותר ומתמשך יותר. מלבד זאת, לעיתים מי שמעשן "רק סיגריה אחת ביום" לא תמיד שם לב כי הנה הוא מדליק עוד סיגריה ועוד אחת. כיצד אפשר לעצור את תופעת ה"רק סיגריה אחת"? על כך – במאמר הבא.

לפני הכול – בדק בית

לכאורה, הפסקת עישון לבד כאשר מדובר בעישון של סיגריה אחת ביום היא עניין פשוט. אך במקרים רבים מתברר כי לא תמיד קל לוותר על הסיגריה הזאת, דווקא משום שהיא הסיגריה היחידה של היום. על כן, לפני שמתחילים לברר איך להפסיק לעשן בקלות, כדאי לבדוק עם עצמנו כמה שאלות בסיסיות:

  • מדוע אנחנו מעשנים? גם מי שמעשן סיגריה אחת ביום, צריך לשאול את עצמו על איזה צורך עונה הסיגריה? האם זהו צורך פיזי? צורך להיות חלק מחבורה של אנשים? או שאולי מדובר בעניין פסיכולוגי אחר? זהו הצעד הראשון שיסייע להיגמל מסיגריות.
  • האם בעבר חיפשת איך להפסיק לעשן בקלות? מדוע דרכי גמילה אלו לא הועילו?
  • מה גורם לך לעשן מחדש אחרי שהצלחת להפסיק לעשן?

שאלות אלו, מהוות את השלב הראשוני בעת הפסקת עישון לבד, ורק לאחר שהאדם מבין את מצבו ואת מה שמניע אותו לעשן, הוא יכול להתחיל להבין איך להפסיק לעשן בקלות.

לא צריך לחשוב על זה

כאשר מבררים איך להפסיק לעשן בקלות, או כיצד אפשרית הפסקת עישון לבד, הצעד הבא שיכול לסייע הוא שינוי מחשבתי. פעמים רבות כוחם של דברים נובע מהחשיבות שאנו מייחסים להם. כאשר אנו עסוקים במחשבות על עישון ועל הפסקת עישון לבד במשך כל היום, הדבר עלול להקשות עלינו עוד יותר להיגמל מעישון. על כן, כאשר מנסים לברר איך להפסיק לעשן בקלות, לפעמים התשובה היא פשוטה – לא צריך לחשוב על זה יותר מדי. סדר היום של כולנו הוא עמוס מאוד וגדוש באירועים רבים, ולמעשה אנחנו לא נתקשה להעסיק את עצמנו בנושאים רבים אחרים המחייבים את תשומת ליבנו. במקום מחשבות על עישון או על הסיגריה הבאה, ניתן לחשוב למשל על הנאות היום-יום: המשקה החם של הבוקר, שיחה שגרתית ומשעשעת עם הילדים או בילוי עם בן או עם בת הזוג. באופן זה נוכל לבטל את כוחה של הסיגריה ונחזיר לעצמנו את השליטה על בריאותנו.

שיטת התגמול

הפסקת עישון לבד הופכת לעיתים לקלה עוד יותר כאשר אנחנו בונים לעצמנו מערכת של תגמולים. טכניקה זו עשויה להיות יעילה במיוחד עבור מי שבעיניו העישון הוא סוג של בילוי. אם אנחנו קובעים פיצוי או תגמול על כל יום שבו לא עישנו סיגריה, נגלה במהרה שאנחנו מחכים לימים הללו בקוצר רוח, ונעודד את עצמנו להיגמל מסיגריות. אפשר לדוגמה לקבוע כי בסיומו של שבוע ללא סיגריות נצא לאכול במסעדה טובה או נקנה לעצמנו בגד חדש בכסף שחסכנו. באופן הזה הגמילה מסיגריות כבר אינה עוד מטלה שעלינו להשלים אלא מעין משחק. כך אנו זוכים למעשה פעמיים – גם משתחררים ממנהג העישון וגם זוכים להנאות קטנות ומענגות. בהצלחה!

כתבות נוספות

Service Category: 

גמילה מעישון