איך סדנאות יכולות לעזור לטיפול בבעיות שינה?

569

בעיות שינה היא תופעה דיי מוכרת בעולם המערבי, תופעה שעד לא מזמן נחשבה לכזו שיש לטפל בה על ידי תרופות והתערבות רפואית. למרות שפעמים רבות התערבות כזו אכן נצרכת, קיימים מקרים רבים בהן מספיק ללמוד שיטות שונות מעולמות טיפוליים-פסיכולוגיים וכד', כדי ללמד את המוח והגוף להירדם בקלות מחדש. במאמר הבא, נסקור לעומק את תחום בעיות השינה וננסה להסביר על החיוניות של סדנאות השינה.

כרבע מהאנשים בעולם המערבי, סובלים מבעיות שינה

מחקרים רבים מצביעים על העובדה שכרבע מהאוכלוסייה בעולם המערבי סובלת מבעיות שינה ברמה כזו או אחרת. בעיות שינה, הן שם כללי לתופעה ממנה סובלים רבים בעולמנו והיא: שינה לא ממצה. נכון, קיימים מצברים רבים בהם נבחר מראש לישון שעות מעטות, עקב צרכים שונים כמו התעוררות לתינוק החדש, הצורך ללמוד עד מאוחר בלילה וכד', אך במרבית המקרים, בייחוד כשמדובר בתופעה מתמשכת, בעיות שינה לא ייגרמו כתוצאה מסיבות חיצוניות, אלא מסיבות פנימיות הנוגעות להרגלים שלנו, לדפוסי ההתנהגות ועוד.

העניין הוא, שנדמה שבעולם המערבי, אנחנו נוטים "לזלזל" בשינה שלנו, או לא להעניק לה את הכבוד הראוי לה ביממה. השינה הממצה והמלאה נתפסת אצל רבים כמותרות, הנאה או לא אקט חשוב במיוחד, שכן לאחר ימים ואף שנים שבהם סבלנו משינה לא מספקת, אנו עלולים פשוט לשכוח כיצד הגוף מרגיש לאחר שינה טובה. חשוב להבין, זה לא שאנשים לא ישנים בכלל, אלא ישנים מעט מדי או באופן לא רציף, בצורה שבה הגוף לא מצליח להשלים מחזורי שינה מלאים, הכוללים שינה עמוקה בכל שלביה.

אולם, הנתון המדאיג הוא, שפעמים רבות אנשים לא ניגשים לטפל בבעיה, עקב סיבות כמו תפיסות שגויות אודות חשיבות השינה, כאמור, או תפיסות הגורסות כי ניתן לטפל בבעיות שינה רק בצורה תרופתית. זוהי בעצם, הבעיה האמתית.

בעיות שינה יכולות להופיע בכל גיל והן לא בהכרח קשורות למאפיינים ביולוגיים

כדי להסביר מדוע טיפול תרופתי הוא לא היחיד שיכול לסייע בבעיות שינה (אם כי במקרים רבים הוא נחוץ), אנחנו צריכים להסביר קודם מעט יותר על הסיבות לבעיות שינה. לצד גילאים שונים בחיים של האדם, בהם הוא סובל מבעיות שינה עקב שינויים כימיים או ביולוגיים בגוף (למשל, כשתינוקות סובלים מכאבי בטן, או כשנשים חוות שינויים הורמונאליים בגיל המעבר וכו'), ברוב שנות חיינו בעיות שינה עלולות להיגרם מבעיות בהרגלי השינה, או בהרגלי החיים, למשל:

  • שתיית משקאות עתירי קפאין בשעות הערב
  • צפייה בסרטים או סדרות לפני השינה
  • שימוש רב בסמרטפון לפני השינה
  • אכילת ארוחות ערב כבדות יחסית, או מתוקות
  • סביבת שינה לא נוחה מספיק
  • אי-הסרה של רעשים חיצוניים המפריעים לנו

כמו כן. חשוב להוסיף לסיבות הללו נטיות טבעיות ואינדיווידואליות של כל אחד מאתנו כמו למשל הנטייה להתעורר מריחות מסוימים, דברים ספציפיים שמדאיגים או מעסיקים אותנו, כאבי מחזור או שרירים וכד'. חלק מהבעיות הללו יכולות ללוות אותנו למשל שנים.

ומה קורה כשהרגלי שינה לא טובים נפגשים עם שינויים ביולוגיים או כימיים בגוף? התשובה היא לצערנו – קיומן של בעיות שינה עמוקות יותר. בעיות כאלה יוצרות אצלנו עייפות כרונית במקרה הטוב, וחלילה בעיות בריאותיות חמורות יותר במקרה הפחות טוב, כמו בעיות זיכרון, דיכאון, לחץ וכד'.

  • אגב, נקודה חשובה שווה להתעכב עליה, היא התפיסה שדיכאון הוא הגורם לבעיות שינה ולא ההיפך. במקרים מסוימים זה אכן נכון, אך חשוב להזכיר כי מחקר עדכני מצא כי דיכאון אינו בהכרח הגורם לבעיות שינה, אלא ההיפך – בעיות שינה יכולות לנבא מקרים כמו דיכאון חלילה, או דכדוך. הנה עוד זווית מעניינת, להסתכל על הקשר שבין תופעות ביולוגיות או רפואיות שונות לבעיות שינה.

ניתן לפתור בעיות שינה על ידי אימוץ הרגלים חיוביים

דבר שמאוד מאוד חשוב לנו להדגיש, הוא חשיבות אימוץ ההרגלים החיוביים, הנוגעים לשינה. הרגלים חיוביים שיכולים לסייע לנו בשינה הם רבים מאוד, ומשתנים בהתאם לצרכים של כל אחד ואחת. הנה כמה דוגמאות:

  • סידור חדש של חדר השינה – סידורו הפיזי של חדר השינה יכול להשפיע רבות על יכולתנו להירדם, גם מבלי שנדע זאת. מספיק שהאור שהשארנו בבית בלילה יהיה גלוי מדי, או כשהצד שלנו במיטה יהיה קרוב מדי לקיר, כשאנחנו לא מרגישים מספיק ספייס במיטה וכד'.
  • אימוץ שעות שינה קבועות – כן חברים, בדיוק כמו אצל תינוקות, כך גם אצלנו לפעמים, הגוף צריך הרגלים פיזיים קבועים כדי להיכנס לתלם, בייחוד אם מדובר בתפקוד בסיסי כ"כ שמעט נשכח ממנו במהלך השנים.
  • הימנעות ממזונות שעלולים להשפיע עלינו – כאן מדובר בניסוי וטעיה, שכן קפאין או סוכר, בכל הנוגע לשינה, עלולים להשפיע על כל אחד מאתנו באופן שונה. רבים מאתנו נמנעים ממילא ממתוקים לפני השינה, אולם לא כולם נמנעים מקפה, תה וכד', אז שימו לב לכך.
  • אימוץ טכניקות מעולם המחשבה – מדובר על טכניקות שנועדו כדי לסייע בשלבים השונים של מחזור השינה, החל מההירגעות הבסיסית ועד לכניסה לשינה עמוקה יותר ויותר.

במה סדנאות שינה יכולות לעזור?

סדנאות שינה, נועדו כדי לסייע לאנשים מרקעים שונים ובעיות שינה שונות, להתמודד עם התופעה, על ידי הקניית כלים וטכניקות שנות, וכמובן ידע מקצועי שיסייע לכל אחד ואחת ללמוד כיצד יוכל לשפר את סביבת ההרדמות שלו, לתמוך במנגנון הטבעי של הגוף וכמובן, לקבל שינה עמוקה ואפקטיבית יותר. סדנאות השינה משתנות בהתאם לצרכי הלומדים, וכן הן כוללות לימוד שיטות מגוונות מעולמות טיפוליים רבים. סדנאות השינה, מסייעות במעין לימוד מחדש של מנגנון השינה בגוף, מנגנון שקיים בנו באופן טבעי, אך שכאמור, נשכח אצלנו ברמה כזו או אחרת.

כתבות נוספות

Service Category: 

פשוט לישון