איך מאבחנים בעיות שינה?

424

אבחון בעיות שינה יכול להיות טריקי מאוד, מכיוון שרבים מאתנו לא ישנים טוב לא בגלל בעיה ספציפית, אלא בגלל חוסר ידע מספק או הרגלים לא טובים המקשים על אבחון מדויק. אז מה ניתן לאבחן, מה ניתן לעשות כדי לישון טוב יותר ומה חשוב לזכור בכל שלב בנוגע לשינה?

מה זה בעצם הפרעה בשינה כשכולם לא ישנים טוב?

לצערנו, אנחנו חיים בעולם שבו אנשים רבים ממילא לא ישנים טוב, מבחירה או כי פשוט ככה החיים שלהם מסודרים, אם אפשר לכנות זאת כך. בכל אופן – במקרה כזה, קשה באמת לדעת האם לאדם יש הפרעת ישנה אמתית או לא. לפני שנצלול יותר לעומק, חשוב לנו להדגיש כמה עקרונות הנוגעים לשינה, שילוו אותנו בהמשך.

  • שינה ארוכה וממצה בלילה לא אמורה להיות מותרות, אלא חובה.
  • לשינה באמת יש השפעות חיוביות על הבריאות שלנו, יחד עם השפעות על מצב הרוח, מידת החדות שלנו ופעולות המוח. חשוב להבין, שלא מדובר בהשערות אלא בעובדה
  • יתר על כן, קיימות השערות מדעיות, כי חוסר שינה מנבאת בעיות שונות שבעבר סברו כי הן נגרמות מחוסר שינה, כלומר: אם בעבר סברו כי דיכאון יכול לגרום לחוסר שינה, כיום מתחילים לחשוב כי חוסר שינה היא מנבא דיכאון וכי ייתכן, שחוסר שינה מוביל לדיכאון מלכתחילה.

סימנים שונים לבעיות שינה

להלן כמה דוגמאות שאולי אתם מכירים מהחיים הפרטיים שלכם. חשוב לציין, שלא כל תופעה כזו היא בהכרח מדאיגה, אבל כן חשוב להיות עם היד על הדופק ובמקרה הצורך ללכת לבדיקה או לחלופין, לבחון אופציות שונות לטיפולים, כגון סדנאות שינה שילמדו אתכם שיטות שונות להירדם (נרחיב על כך בהמשך).

  • לא מצליחים להירדם בקלות – זוהי בעיה שכיחה, אבל מהותית, אשר מונעת מאתנו לקבל את מלוא זמן השינה שלנו בפועל. לכולנו זה קורה מדי פעם, הסיטואציה הזו שבה אנו מתהפכים מצד לצד בלילה, מסדרים את הכרית, מכבים או מדליקים את המזגן, אבל לא מצליחים להירדם. הבעיה היא, שעבור חלקנו מדובר בחלק מהשגרה.
  • מתעוררים לעיתים תכופות בלילה – קיימים אנשים, שגם אם ילכו לישון מוקדם מאוד, עדיין ימצאו את עצמם ערים כמה פעמים בלילה, משום שגופם אינו מצליח לישון רצוף יותר מכמה שעות. בהנחה שאנחנו צריכים לפחות 7-8 שעות של שינה כל לילה, ויש שיגידו שאף יותר מכך, חוסר שינה רצופה יכול להיות מאוד בעייתי ולפגוע במנגנונים הטבעיים של הגוף.
  • ישנים שינה, אך לא עמוקה – לכולנו יש מחזור שינה קבוע, אשר מתחיל במעין הירדמות קלילה, בה אנחנו עדיין יכולים לשמוע ולהגיב לסביבה, עד למצב של שינה עמוקה שבו תזוזת השרירים ודריכותם פוחתות כמעט לחלוטין. אם אתם לא מרגישים כי השינה שלכם היא עמוקה מאוד, שווה לבחון את התופעה.
  • בעיות רפואיות הנוגעות לשינה – כאן מדובר על בעיות המתגלות דווקא בשינה, כמו תחושת היחנקות בעת השינה, כאבי שיניים (כתוצאה מחיכוך השיניים זו בזו במהלך השינה), פליטת רוק מרובה וכד'.

ומה האבחון לבעיות שינה?

ובכן, ניתן לחלק באופן כללי את אבחון בעיות השינה לשלוש: בעיות רפואיות המצריכות התערבות רפואית בהתאם, בעיות בסביבה הפזית המצריכות שינוי חיצוני בסביבת השינה של האדם, ובעיות המצריכות טיפול פסיכולוגי או מחשבתי. באשר לסוג האבחון הראשון, מטבע הדברים יש לגשת עבורו לרופא המשפחה וכד'.

אולם, כשמדובר על הבעיות מן הסוג השני: חשוב מאוד לדייק באבחון, שכן יש לשינויים שנוכל לערוך בחיינו חשיבות מכרעת לבריאותנו העתידית. האם אתם יודעים איזו סביבה הינה הכי טובה עבור השינה שלכם? האם חדר השינה מסודר באופן ההולם את צרכי השינה שלכם? תתפלאו לשמוע, שאנשים רבים גילו תוך כדי ניתוח הרגלי וסביבות השינה שלהם, שהיו המון דברים שהפריעו להם בדיעבד, החל מכיוון האור, מגע הסדינים או גובה המזרן. אגב, שיש אנשים שטוענים שלישון בנפרד מבן הזוג זה המפתח לזוגיות טובה, אבל כמובן שמדובר בהעדפה אישית. בדרך, חשוב לנתח גם את הרגלי האכילה שלכם לפני השינה: האם אתם אוכלים הרבה סיבים? הרבה מתוק? צרכים הרבה קפאין? וכד'.

דבר הסף שחשוב להתעכב עליו הוא היחס לשכם לשינה – האם אתם מארגנים את עצמכם לשינה באופן מספק? האם אתם נותנים "כבוד" לשינה שלכם, כולל הכנסתה ללו"ז כל יום (כן כן, בדיוק כמו שתכנסיו כל דבר אחר ללו"ז) וכן הלאה. טריק שעוזר לאנשים רבים, הוא לעשות מעין טקס שינה, קצת כמו אצל תינוקות, אבל כזה שמותאם לחיינו הבוגרים. נסו ליצור הפרדה ברורה בין שלב היומיום לשלב השינה.

אולי שכחתם איך להרפות

בעולם המערבי, מומחים ומטופלים רבים מתחום השינה, גילו כי אנשים היום שוכחים לפעמים איך להרפות: להרפות את המחשבות, להרפות את הגוף וכן הלאה. כדי שהגוף שלנו יוכל להירגע, כדי שנוכל באמת לקחת את פסק הזמן הנחוץ הזה מהחיים שנקרא לישון, אנחנו חייבים להיות מסוגלים להיכנס להרפיה פיזית ונפשית, דבר שעובדים עליו רבות בסדנאות שינה והרצאות בנושא. שאלו את עצמכם למשל: האם אתם מתקשים לא לחשוב על מחשבות טורדניות בלילה? האם אתם מרגישים בלחץ מיום המחרת גם כאשר אתם הולכים לישון? ועוד. אם עניתם כן לשאלו האלה או לשאלות דומות ששאלתם את עצמכם, ייתכן מאוד שגם לכם קשה להרפות. חשוב לומר, שזה הגיוני לגמרי לחשוב על דברים שונים שמעסיקים אותנו לפני השינה, אולם ברגע שזה מפריע לנו לתפקד נורמאלי, כלומר לישון – הגיע הזמן לשנות את זה.

מקווים שעזרנו לכם ונתנו לכם מושג כללי לגבי בעיות שינה, האבחון והגורמים. זכרו – כל אדם הוא שונה, ובהתאם לכל אדם יכולות להיות בעיות שינה שונות ומורכבות. נסו לבדוק אופציה לסדנת שינה שאתם מתחברים אליה, לפני שאתם הולכים על טיפולים "כבדים יותר" בהצלחה.

כתבות נוספות

Service Category: 

פשוט לישון