איך הפסקת עישון קשורה למתח ועלייה במשקל?

137

סדנה להפסקת עישון

הפסקתם לעשן, אך אתם מוצאים את עצמכם מתוחים לעתים קרובות? קצרי רוח, עצבניים ונוטים להיכנס לסטרס ממצבי יומיום שעד כה לא באמת שינו את מצב רוחכם? ומה בדבר המאזן הקולינרי שלכם – האם הוא גדל? האם אתם מוצאים את עצמכם אוכלים לעתים קרובות, מרגישים שיש לכם תיאבון מוגבר ולא ממש יודעים שובע? שתי התופעות הללו – הלחץ והתיאבון המוגבר – הם מאפיינים מובהקים ונפוצים בעתהפסקת עישון.איך לומדים לנהל אותם במקום להיפך? כיצד 'ננמיך' את השפעתם למינימום האפשרי? הנה כמה נתונים שיסייעו לכם בהתמודדות.

הקשר בין עישון ללחץ

מעשנים רבים מדווחים על היסטוריה ארוכה של התמודדות עם מתח – שהצליחו להקל עליו רק באמצעות עישון סיגריה. למעשה, לא מעט אנשים בוחרים לעשן כדי להירגע ומקשרים את יניקת הסיגריה לרוגע ושלווה. כך הם חוסמים את הרגשות הקשים על ידי יצירת מסך עשן (תרתי משמע…) המונע מהם להתמודד – וכשהם מפסיקים לעשן, הקיר מתמוטט וכעת קשה להם פעמיים. פעם אחת כי הם מתגעגעים לסיגריה ובפעם השניה – כי הגורם שהרגיע אותם אבד.

מה עושים כדי להתמודד עם הלחץ?

השלב הראשון הוא פשוט להתמודד – להבין שזהו מצב פיזי של הגוף ומצב נפשי כאחד, והוא יחלוף רק אם לא ניתן לו מקום וניתן לו להכריע אותנו. לחץ ועצבנות הם חלק מתהליך הגמילה, ולכן צריך לקחת הרבה אוויר, להבין שזה עשוי לקרות ופשוט לחכות שהתחושות הקשות יחלפו. 

עם זאת, יש גם דברים שניתן לעשות כדי להפחית את רמת הזעם ולשכך אותו, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא פשוט לנקוט בהימנעות. אתם יודעים מה הטריגר שגורם לעצבנות להופיע? מהם הגורמים המגבירים לחץ? נסו, לפחות בחודשי הגמילה הראשונים, להימנע ממגע איתם ולמזער את הממשק איתם ככל שניתן.

בנוסף, מומלץ לעשות ספורט, לצאת להליכות נעימות, להתייעץ עם בני משפחה ופשוט להסב את תשומת הלב למקורות שמחה ורוגע.

הקשר בין עישון לעלייה במשקל

אין קשר ישיר בין עישון לבין עלייה במשקל, אלא מדובר בתוצר לוואי של השינוי ההתנהגותי של האדם וגם מספר מאפיינים פיזיים הקשורים בהשפעה מדכאת התיאבון שיש בניקוטין וכן באנרגיה הדרושה לאדם כדי לעשן (כ-200 קלוריות ביום ל-20 סיגריות). העלייה המשמעותית ביותר במשקל מתרחשת בשלושת החודשים הראשונית מתחילת הגמילה – אך חשוב להדגיש שזוהי לא עלייה הכרחית וודאית. 

איך מתמודדים עם העלייה במשקל?

כדי למנוע את העלייה במשקל, חשוב מאוד להיות במודעות, לשמור על אורח חיים בריא ופעיל. נסו לאפיין ולהגדיר את התחושות שלכם כשאתם משתוקקים לאוכל ונסו לאבחן האם מדובר בצימאון, שעמום או כמובן – חשק לסיגריה. נסו להיות מחויבים לפעילות גופנית, הדבר יסייע לכם מאוד בהמרצת הגוף ובניתובו אל עבר מחוזות פרודוקטיביים יותר מאשר אכילה. בנוסף, מומלץ להרבות בשתיית מים ולהפחית את כמויות האלכוהול הנצרכות.

כתבות נוספות